Honda trafiła w dobry moment, kiedy w 2012 roku wypuściła serię NC 700. W jej skład weszły naked – czyli model S, stylizowany na turystyczne enduro model X oraz skuterowo-motocyklowa hybryda – Integra.
Dwa lata później na rynku pojawiły się modele 750 napędzane silnikiem o pojemności skokowej zwiększonej o 75 cm3 (do 745 cm3). W 2016 roku zmieniono kokpit na ładniejszy, ulepszono przekładnię DCT oraz zastosowano ledowe światła. A w roku 2018 model NC 750 X wzbogacił się o kontrolę trakcji (Honda Selectable Torque Control). Do sprzedaży trafiła również wersja z mocą zdławioną do 35 kW, na prawo jazdy kategorii A2.
Uniwersalny charakter, duża przydatność na co dzień, wygodna pozycja, łagodne reakcje silnika i niskie spalanie sprawiły, że modele z serii NC 750 cieszą się dużą popularnością w całej Europie.
Honda NC 750 X (2021): najważniejsze zmiany:
- większa o 4 KM moc silnika
- o 650/min wyższe obroty maksymalne
- zmienione przełożenia w skrzyni biegów
- elektronicznie sterowana przepustnica Throttle-By-Wire
- 4 tryby jazdy (Rain, Standard, Sport i User)
- ulepszona kontrola trakcji HSTC
- niższa o 6 kg masa
- nowa rama
- nowe owiewki
- większy przedni schowek
- mniejsza o 30 mm wysokość kanapy
- nowa szyba
- światła LED
- nowy wyświetlacz LCD w kokpicie
Zobacz również inne nowości 2021
Nowość 2021 – Honda NC 750 X: szczegółowe informacje
Jednak kto się nie rozwija, ten się cofa. Japończycy z Hondy doskonale sobie z tego zdają sprawę, dlatego na sezon 2021 gruntownie odświeżono model NC 750 X, przy czym nadal jest on dostępny z dwusprzęgłową przekładnią DCT.
O 4 KM zwiększono moc maksymalną silnika, rzędowy twin NC 750 X osiąga teraz 59 KM przy 6750 obr/min oraz moment obrotowy 69 Nm przy 4750/min.
Odcięcie zapłonu następuje teraz przy 7000 obr/min, czyli o 600/min wyżej. 8-zaworowa jednostka z rozrządem SOHC spełnia wymagania normy Euro5. Zmiany w rozrządzie i poprawa wydajności układu ssącego i wydechowego pozwoliły obniżyć masę silnika.
Z kolei krótsze przełożenia pierwszego, drugiego i trzeciego biegu pozwalają na bardziej dynamiczne reakcje na otwarcie przepustnicy. To się przyda, bo silnik NC nigdy do wyrywnych nie należał. Dla fanów ostrzejszych redukcji zastosowano sprzęgło antyhoppingowe, które dodatkowo o 20% zmniejsza siłę potrzebną do wciśnięcia klamki.
Honda twierdzi, że średnie spalanie NC 750 X będzie wynosić 3,5 l/100 km. Czyli jeden z największych atutów NC 750 został utrzymany.
Elektroniczna przepustnica (Throttle-By-Wire) umożliwiła wprowadzenie czterech różnych trybów jazdy: Rain, Standard, Sport oraz konfigurowalny indywidualnie tryb użytkownika User.
- Tryb Rain zapewnia łagodne reakcje silnika i delikatne hamowanie, do tego dochodzi wysoka czułosć kontroli trakcji HSTC i przekładnia DTC działająca w trybie 1.
- Tryb Standard oferuje zrównoważony poziom jeśli chodzi o moc i reakcje silnika, podobnie jest z hamowaniem silnikiem i w działaniem kontroli trakcji. Przekładnia DTC zmienia biegi w trybie 2.
- Tryb Sport oznacza najbardziej bezpośrednie reakcje silnika, mocne hamowanie silnikiem i późno wkraczającą do akcji kontrolę trakcji. Przekładnia DTC działa w trybie 4.
- Tryb User pozwala na indywidualny wybór poszczególnych opcji niskiej/średniej/wysokiej mocy silnika i hamowania silnikiem oraz czułości kontroli trakcji (niska/średnia/wysoka), a także możliwość całkowitego wyłączenia tego systemu.
Mało tego również kontrola trakcji jest regulowana (3 tryby) plus możliwość całkowitego wyłączenia:
- Poziom 1 oznacza minimalną interwencję, co jest przydatne na luźnych nawierzchniach (szutry, piasek). Na tym poziomie obniżono czułość w stosunku do poprzedniej wersji systemu.
- Poziom 2 jest ustawieniem domyślnym i zapewnia wzbudzającą zaufanie przyczepność tylnego koła w typowych warunkach jazdy.
- Poziom 3 zapewnia maksymalne zapobieganie poślizgom, co przyda się szczególnie początkującym w czasie jazdy w deszczu oraz na śliskich nawierzchniach.
Nowy jest również kształt owiewek oraz szyba, która ma zapewnić lepszą ochronę. Co ważne do 23 litrów zwiększono pojemność schowka umieszczonego w atrapie zbiornika paliwa. Wg zapewnień Hondy zmieści się tam nawet kask z daszkiem typu adventure. Ciekawą opcją jest możliwość dołożenia gniazda USB-C.
Zobacz również: nowość 2021 – Ducati Multistrada V4
Zastosowanie nowej ramy z cieńszych rur stalowych umożliwiło obniżenie masy o 1,2 kg. Geometria pozostała bez zmian. Wysokość kanapy obniżono o 30 mm w porównaniu do poprzednika. Teraz mieści się ona na wysokości 800 mm. Żeby to uzyskać zmniejszono skoki obu zawieszeń do 120 mm. Wcześniej skok widelca wynosił 153,5 mm, a amortyzatora 150 mm.
Honda NC 750 X z paliwem waży teraz 214 kg (zamiast 220 kg), a w wersji z automatycznym sprzęgłem DCT – 224 kg.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS