Mieszkańcy Piasków koło Jędrzejowa, przez które przebiega droga krajowa nr 78, już wiele razy skarżyli się na nadmierny ruch i hałas pod oknami. W ubiegłym roku, po zbudowaniu tzw. trzeciej obwodnicy Jędrzejowa, samochodów na tej drodze jeszcze przybyło.
Na nadmierny hałas poskarżył się jesienią do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska mieszkaniec Piasków Tomasz Wydrych. Przeprowadzone w listopadzie na terenie jego posesji przy drodze 78 pomiary wykazały przekroczenie dopuszczalnych norm – zarówno w dzień, jak i w nocy o ponad sześć decybeli.
W związku z tym WIOŚ zwrócił się do kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także do Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach, inwestora wspomnianej obwodnicy, “o podjęcie działań mających na celu ograniczenie emisji hałasu z drogi DK 78 w m. Piaski”.
GDDKiA odsyła do ŚZDW
GDDKiA uważa, że właściwym adresatem tego wystąpienia jest ŚZDW. “GDDKiA nie realizowała budowy odcinka drogi wojewódzkiej nr 768 włączonego do drogi krajowej nr 78. Za realizację zadania zgodną z zapisami decyzji środowiskowej, regulującej kwestie oddziaływania konkretnej inwestycji na tereny przyległe i sposób ich zabezpieczenia odpowiada wyłącznie inwestor – w tym przypadku Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich” – wyjaśnia Małgorzata Pawelec-Buras, rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA.
I dodaje: “Zapisy decyzji środowiskowych dla inwestycji drogowych określają także zasady przeprowadzenia przez inwestora analizy porealizacyjnej po zakończeniu budowy. To inwestor konkretnego zadania jest zobowiązany do podejmowania ewentualnych działań wynikających z takiej analizy. GDDKiA podejmuje działania w wyniku analiz porealizacyjnych dla swoich zadań inwestycyjnych”.
Pomiary WIOŚ sygnałem
– Pomiary WIOŚ są dla nas sygnałem, przesłanką do podjęcia własnych działań – mówi z kolei dyrektor ŚZDW Jerzy Wrona. Dodaje, że “w możliwie najkrótszym czasie” zlecone zostaną badania hałasu. Kolejne zostaną przeprowadzone po 12 miesiącach od zakończenia inwestycji, do czego ŚZDW zobowiązuje zapis w decyzji środowiskowej inwestycji. Termin ten mija w sierpniu br.
Dyrektor Wrona zapowiada, że jeżeli z tych badań wyjdzie, że normy hałasu są przekroczone, ŚZDW zwróci się do projektanta o zastosowanie rozwiązań, które “zneutralizują niekorzystne oddziaływanie”. Jakie to mogą być rozwiązania, w tej chwili nie chce mówić.
– Już dawno zgłaszaliśmy, że taki problem będzie. Teraz pewnie każą nam długo czekać, aż coś zrobią – uważa Tomasz Wydrych. – Będziemy chyba musieli zrobić blokadę tej drogi – dodaje.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS