Cena to nie wszystko, a diabeł tkwi w szczegółach. Według naszego rankingu ubezpieczeń samochodu najlepsze pakiety OC oferują LINK4, Warta i PZU.
Najlepsze pakiety OC pojazdu oferuje Link4 – uzyskując w rankingu 22,3 pkt. Druga pozycje zajmuje Warta z 22 pkt., podium zamyka PZU z 20,6 pkt. Tak wygląda czołówka, rankingu pakietu OC , NNW i assistance do OC, który uwzględnia nie tylko cenę polisy OC, ale także cenę i zakres polis dodatkowych.
Czy najważniejszym kryterium przy wyborze polisy OC powinna być cena, skoro zakres u wszystkich ubezpieczycieli jest taki sam? Otóż niekoniecznie – warto się bowiem przyjrzeć dodatkowym polisą oferowanym przez towarzystwa wraz z OC pojazdu. Za niewielką dopłatą można uzyskać na przykład wyższą sumę ubezpieczeniową przy polisie NWW, holowanie auta na długich dystansach czy auto zastępcze na kilka dni po wypadku. Przygotowując ranking pakietów OC, uwzględniliśmy nie tylko cenę polis, ale także zakres i ceny polis dodatkowych.
Warto sprawdzić: Kara za brak OC. Gdy właściciel auta nie ma polisy
O ile zakres OC samochodu, określa ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, to ceny ustalają towarzystwa ubezpieczeniowe. Ich rozpiętość wynosi czasem nawet kilkaset złotych. Poprosiliśmy, kilka multiagencji o wyliczenie pakietu OC , NNW i assistance do OC, dla trzech przykładowych osób. W informacji zwrotnej otrzymaliśmy bardzo zróżnicowane cenowo polisy, także u tych samych ubezpieczycieli. W niektórych przypadkach różne były ceny oraz zakres ubezpieczeń NNW i assistance do OC.
Skąd te różnice? Właśnie w szczegółach, czasem nawet drobna rzecz jak np. gdzie zostały wykupione wcześniejsze polisy ma wpływ na wysokość składki. Swoje rabaty mają także agencje, oraz sami ubezpieczyciele. Przy tak zróżnicowanych danych w przedstawionym rankingu, a także w tabelach z cenami, publikujemy najtańsze wśród wskazanych przez multiagencje polisy. Zakładamy, że większość osób przy zakupie polisy OC, kieruje się głównie ceną.
Decydując się na wybór najtańszej wskazanej ceny, założyliśmy, że wszystkie polisy OC, NWW i assistance do OC są tak samo ważne, ustalając 10 punktów dla każdego kryterium. W sumie towarzystwa mogły zdobyć 30 punktów.
Punkty za wysokość składki przyznawaliśmy, uwzględniając pozycję towarzystwa pod względem wysokości składki zarówno w miastach, jaki i w przykładowych profilach klientów. Tu najwięcej punktów uzyskała Warta, Proama oraz Link4. W większości przypadków towarzystwa te oferują najtańsze polisy.
Natomiast punkty w przypadku polis NWW i assistance można było uzyskać zarówno za wysokość składki jak i zakres ryzyk. Na przykład ubezpieczenie NWW w Link4 obejmuje każdy uszczerbek na zdrowiu, nie tylko trwały. Wypłata odszkodowania następuje po okazaniu dokumentów medycznych, a nie po zakończeniu leczenia. Towarzystwo wypłaca 100 zł za każdy dzień spędzony w szpitalu czy zwraca koszty zakupu leków i środków opatrunkowych do kwoty 5000 zł.
Decydując się na ubezpieczenie w Warcie otrzymamy między innymi zwrot kosztów leczenia w Polsce do 10 proc. sumy ubezpieczeniowej. Dostaniemy auto zastępcze na 5 dni, a ubezpieczanie NWW i assistance, jest ważne także w krajach europejskich.
W PZU natomiast zakres ubezpieczenia NWW obejmuje następstwa nieszczęśliwych wypadków, związanych z trwałym uszczerbkiem na zdrowiu, śmiercią, niezdolnością do pracy oraz hospitalizacją. Towarzystwo zwróci koszty: leczenia w tym rehabilitacji do 10 proc. sumy ubezpieczeniowej, zakupu przedmiotów ortopedycznych do 10 proc. sumy ubezpieczeniowej oraz przeszkolenia dla osób niepełnosprawnych do 10 proc. sumy ubezpieczeniowej
Lokalizacja
Przy ustalaniu ceny polisy każde z towarzystw stosuje własną politykę cenową. Jest jednak część danych, która w największym stopniu wpływa na cenę polisy. Są to: historia ubezpieczenia, profil kierowcy oraz lokalizacja.
Na cenę OC wpływają przede wszystkim wielkość miasta oraz wiek, szkodowość i status rodzinny kierowcy. Im większe miasto, tym większy ruch samochodowy, a co za tym idzie większe prawdopodobieństwo spowodowania wypadku lub kolizji. Widać to także, w zestawieniu najwięcej za polisę zapłacą mieszkańcy: Warszawy, Poznania czy Gdańska.
Warto sprawdzić: Polacy nie mają pojęcia, co przysługuje im z polisy
Jak różnie wyceniają ryzyko towarzystwa ubezpieczeniowe widać po cenach polis. Różnica w cenach OC o takim samym zakresie ochrony u różanych ubezpieczycieli potrafi sięgnąć nawet kilkuset złotych. Na przykład w Warszawie 29 letnia kobieta jeżdżąca wyprodukowanym w 2014 roku samochodem Opel Astra IV z silnikiem o pojemności 1.6 litra na benzynę, posiadająca prawo jazdy od 7 lat, za ubezpieczenie OC zapłaci od 606 zł do 892 zł. We Wrocławiu ceny pakietów dla tego samego kierowcy wahają się od 630 zł do 1259 zł, a w Białymstoku od 522 zł do 919 zł.
Profil kierowcy
Im starszy i bardziej ustatkowany kierowca, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie jeździł ostrożnie. Z kolei im niższy jest wiek kierowcy, tym – zgodnie ze statystykami – większe prawdopodobieństwo, że spowoduje on zdarzenie drogowe. Młody, niedoświadczony kierowca może zapłacić za polisę więcej od swoich rodziców. Analizując profile kierowców, można wnioskować, że niektóre towarzystwa kierują swoje oferty do konkretnej grupy osób.
I tak 29 letnia kobieta, posiadająca 7 lat prawo jazdy najlepszą dla siebie ofertę znajdzie w Link4, Allianzie oraz w Warcie. Towarzystwa te otrzymały odpowiednio 25,5 pkt., 24,5 pkt. oraz 21,3 pkt. w prezentowanym rankingu dla tego profilu klienta.
Ubezpieczenie OC dla 29 letniej kobiety – najniższe ceny
Towrzystwo | Białystok | Gdańsk | Gorz?w | Lublin | Starachowice | Warszawa | Wrocław |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ALLIANZ | 612 | 791 | 702 | 645 | 540 | 776 | 784 |
COMPENSA | 697 | 875 | 711 | 697 | 622 | 801 | 890 |
GENERALI | 746 | 799 | 650 | 723 | 614 | 680 | 767 |
HESTIA | 737 | 843 | 786 | 748 | 645 | 793 | 805 |
LINK4 | 522 | 645 | 532 | 513 | 497 | 606 | 678 |
MTU | 624 | 720 | 668 | 633 | 541 | 674 | 685 |
PROAMA | 604 | 676 | 519 | 577 | 520 | 636 | 630 |
PZU | 764 | 687 | 651 | 711 | 555 | 892 | 768 |
UNIQA | 621 | 814 | 720 | 655 | 599 | 814 | 801 |
WARTA | 618 | 788 | 518 | 598 | 488 | 718 | 638 |
WIENER | 919 | 1,053 | 919 | 1,049 | 832 | 867 | 1,259 |
Kobieta w wieku 29 lat. Posiadająca prawo jazdy od 2009 roku.
Auto marki Opel Astra IV. 1.6, benzyn, rok produkcji 2014.
W skład ubezpieczenia wchodzi pakiet OC (OC, NNW i assistance do OC).
Źródło: Insur Invest sp. z o.o. dzięki technologii ibooster.pl; multiagencje
Natomiast 33 letni mężczyzna, który posiada prawo jazdy od 2006 roku, może przeanalizować w pierwszej kolejności oferty Warty (22 pkt.), Link4 (21,3 pkt.) oraz Generali (20 pkt.).
Ubezpieczenie OC dla 33 letniego mężczyzny – najniższe ceny
Towrzystwo | Białystok | Gdańsk | Gorz?w | Lublin | Starachowice | Warszawa | Wrocław |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ALLIANZ | 1,011 | 1,318 | 1,166 | 1,068 | 888 | 1,293 | 1,306 |
COMPENSA | 627 | 920 | 645 | 840 | 735 | 783 | 745 |
GENERALI | 769 | 812 | 660 | 735 | 624 | 776 | 780 |
HESTIA | 628 | 870 | 780 | 694 | 723 | 871 | 864 |
LINK4 | 654 | 794 | 752 | 690 | 720 | 850 | 834 |
MTU | 716 | 841 | 830 | 713 | 630 | 776 | 793 |
PROAMA | 688 | 772 | 590 | 658 | 592 | 725 | 718 |
PZU | 773 | 1,017 | 809 | 823 | 682 | 824 | 981 |
UNIQA | 689 | 762 | 720 | 680 | 823 | 927 | 811 |
WARTA | 554 | 743 | 448 | 478 | 433 | 615 | 573 |
WIENER | 872 | 1,084 | 872 | 1,002 | 790 | 823 | 1,190 |
Mężczyzna w wieku 33 lat. Posiadający prawo jazdy od 2006 roku.
Auto marki Volkswagen Passat 2.0 TDI, diesel , rok produkcji 2006.
W skład ubezpieczenia wchodzi pakiet OC (OC, NNW i assistance do OC).
Źródło: Insur Invest sp. z o.o. dzięki technologii ibooster.pl; multiagencje
PZU (23,6 pkt.), UNIQA (22,7 pkt.) i Warta (22) oferują najlepsze pakiety OC, 46 letniemu mężczyźnie, który posiada prawo jazdy od 2006 roku i jeździ Skodą Octavia 1.9 TDI, diesel z 2008 roku.
Ubezpieczenie OC dla 46 letniego mężczyzny – najniższe ceny
Towrzystwo | Białystok | Gdańsk | Gorz?w | Lublin | Starachowice | Warszawa | Wrocław |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ALLIANZ | 793 | 1,031 | 914 | 836 | 698 | 1,011 | 1,021 |
COMPENSA | 623 | 782 | 636 | 623 | 557 | 716 | 795 |
GENERALI | 759 | 801 | 651 | 724 | 616 | 765 | 769 |
HESTIA | 829 | 964 | 921 | 822 | 693 | 860 | 882 |
LINK4 | 761 | 913 | 778 | 748 | 713 | 899 | 963 |
MTU | 733 | 857 | 818 | 728 | 612 | 762 | 784 |
PROAMA | 680 | 762 | 583 | 650 | 585 | 716 | 709 |
PZU | 664 | 787 | 666 | 643 | 494 | 534 | 628 |
UNIQA | 646 | 654 | 562 | 628 | 721 | 590 | 672 |
WARTA | 613 | 795 | 516 | 541 | 499 | 665 | 630 |
WIENER | 891 | 1,108 | 891 | 1,025 | 807 | 841 | 1,217 |
Mężczyzna w wieku 46 lat. Posiadający prawo jazdy od 2006 roku.
Auto marki Skoda Octavia 1.9 TDI, diesel , rok produkcji 2008.
W skład ubezpieczenia wchodzi pakiet OC (OC, NNW i assistance do OC).
Źródło: Insur Invest sp. z o.o. dzięki technologii ibooster.pl; multiagencje
Warto sprawdzić: Zarysowałeś komuś auto? Ucieczka może słono kosztować
Lojalność w cenie
Na polisie OC można zaoszczędzić, kupując ją razem z autocasco, ale także łącząc zakup ubezpieczenia komunikacyjnego z innymi polisami, np. ubezpieczeniem mieszkania, na życie. Zgodnie z zasadą im więcej produktów w danym towarzystwie, tym cena poszczególnych ryzyk jest niższa.
Na niszą składkę można liczyć, kupując zarówno kolejną polisę u danego ubezpieczyciela, jak i decydując się na produkt danego towarzystwa po raz pierwszy. Tańsze jest jednorazowe opłacanie składki, a nie rozkładanie jej na raty.
Komentarze do rankingu OC
Szeroka analiza ofert
Izabela Agata Bukowska, Członek Zarządu w Insur Invest sp. z o.o.
Zakres ochrony obowiązkowego ubezpieczenia OC określa ustawa. Ma to swoje konsekwencje. Każdy zakład ubezpieczeń w podstawowym zakresie oferuje bowiem identyczne OC, za które płaci się różne składki w zależności od ubezpieczyciela. Rozpiętości pomiędzy najniższą a najwyższą ceną sięgają minimum kilkuset złotych. Ta reguła dotyczy wszystkich kierowców, także tych jeżdżących bezszkodowo. Aby niepotrzebnie nie przepłacić, należy przed zakupem porównać oferty różnych ubezpieczycieli. Można to zrobić w każdej firmie z osobna, co zajmuje mnóstwo czasu. Lepszym pomysłem jest wizyta w multiagencji, której doradca przygotuje kalkulację obejmującą jeśli nie cały rynek, to przynajmniej większą jego część.
Czy to oznacza, że przy wyborze OC należy kierować się wyłącznie ceną? Nie. To najważniejsze kryterium, ale są też inne. Niektórzy ubezpieczyciele być może zaproponują klientowi wyższą cenę samego OC, ale jednocześnie konkurencyjną ofertę na dodatki do polisy – np. wysokie sumy ubezpieczenia w NNW, holowanie na długich dystansach w assistance czy usługę bezpiecznej likwidacji szkód, polegającą na możliwości zgłoszenia szkody z OC sprawcy u swojego ubezpieczyciela. O takich możliwościach także trzeba przed zakupem porozmawiać z doradcą.
Kompleksowość to podstawa
Jakub Janecki, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Majątkowych i Komunikacyjnych, Generali TU SA:
Jak będzie wyglądał rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w przyszłości? Gdybyśmy to wiedzieli, to na pewno siedzielibyśmy cicho z tajemniczym uśmiechem na twarzy, niczym Mona Lisa.
Jako Generali mamy za to obrany kierunek rozwoju: być blisko Klienta jako partner na całe życie. To, co uważamy za ważne, to jakość produktów, szeroki zakres ubezpieczenia, czyli pomoc klientom we wszystkich sytuacjach, tak w domu, jak i poza domem, w aucie i poza autem. Jeśli mówimy o ubezpieczeniu obowiązkowym OC, to ważna jest również pomoc medyczna po wypadku. Jeśli bierzemy pod uwagę assistance, to nie tylko w związku z awarią pojazdu, ale i roweru; obserwujemy teraz w Polsce bum rowerowy. Ubezpieczenie od wypadków działać powinno nie tylko w pojeździe, ale i poza pojazdem.
Przyszłość ubezpieczeń leży w ich prostocie
Katarzyna Wojdyła, członek zarządu LINK4
Kurs na digitalizację
Oskar Jedynasty, Dyrektor ds. Automatyzacji w Grupie ERGO Hestia.
Przyszłość rynku ubezpieczeń samochodowych
Marek Dmytryk, zastępca dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych Wiener
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS