Właściciele pojazdów często zastanawiają się, gdzie dokładnie zapisany jest kod lakieru ich samochodu. Wahają się, czy znajdą go w karcie pojazdu, dowodzie rejestracyjnym, a może jest on zakodowany w numerze VIN? To podstawowa wiedza, bez której będzie utrudnionych wiele napraw blacharskich, jak i lakierniczych.
Gdzie szukać tych informacji?
Aby sprawdzić fabryczny kod lakieru, należy rozkodować poprawnie numer VIN. Ogólnodostępne i darmowe dekodery potrafią przekłamywać informacje lub — co gorsza — podawać nieprawdziwe dane. W celu odczytania konkretnego kodu lakieru z auta należy skontaktować się z autoryzowanym serwisem marki. Właściciel pojazdu może tam zapytać o specyfikację samochodu.
Oczywiście, będzie konieczne wówczas przedstawienie danych pojazdu, by pracownik serwisu miał rzetelne informacje i mógł sprawdzić interesujące klienta parametry. Zazwyczaj niezbędne okaże się podanie roku produkcji samochodu, jego typu oraz modelu lub po prostu numeru VIN. W ten sposób najszybciej uzyskamy kod fabrycznego lakieru naszego auta!
Trzeba przyznać, że w przypadku leciwych aut lub tak zwanych klasyków, z numeru VIN bardzo trudno jest odczytać jakiekolwiek informacje. Serwisy nie chcą podejmować się rozkodowania ciągu znaków, zasłaniając się wiekiem pojazdu.
Na szczęście, w wielu autach, na przykład w Volkswagenie, producenci umieszczali na podłodze w bagażniku specjalną naklejkę, która informowała o specyfikacji konkretnego egzemplarza. Zawarty był tam między innymi kod lakieru czy wyposażenie. W Mercedesie kod lakieru po VIN jest znacznie prostszy do odczytania, bowiem odpowiada za niego konkretny ciąg znaków w numerze nadwozia.
W każdym aucie znajduje się tak zwana tabliczka znamionowa. Zazwyczaj znajduje się ona w bagażniku, na słupku, drzwiach, pod maską lub pod klapką wlewu paliwa. Miejsce to musi być odporne na zniszczenia i łatwo dostępne dla właściciela pojazdu.
To na niej można odszukać kod OEM, który określa fabryczny kolor lakieru. Warto jednak pamiętać, że tutaj można napotkać na dwa podstawowe problemy. Pierwszy z nich dotyczy niewiadomego miejsca umieszczenia tabliczki, co wiąże się z ewentualnymi jej poszukiwaniami. Drugi wynika zaś z tego, że różne marki stosują unikatowe palety barw lakierów oraz sposób ich zapisu.
Aby poprawnie rozszyfrować odszukany kod lakieru, najlepiej będzie wykonać zdjęcie elementu, na którym ten się znajduje, a następnie zg … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS