A A+ A++

Automatyczna skrzynia biegów to jedna z najdroższych części samochodu. W zależności od modelu i prawidłowego użytkowania, żywotność urządzenia może się znacznie różnić. Częściej niż zwykle, do czasu awarii skrzyni biegów, gwarancja na samochód jest na końcu i kierowca musi zapłacić za naprawę automatycznej skrzyni biegów na własny koszt. Aby odsunąć moment awarii skrzyni biegów, należy regularnie wymieniać jej materiały eksploatacyjne: olej i filtr. I choć wielu kierowców wie o wymianie oleju, to często zapomina o filtrze.

Zdjęcie filtra automatycznej skrzyni biegów ze strony Czesciauto24.pl

Dlaczego warto wymienić filtr w automatycznej skrzyni biegów?

Istnieje kilka warunków, w których należy wymienić filtr. Czysty olej i czystość maszyny decydują o żywotności skrzyni.

  • Olej smarowy jest wymieniany częściowo lub całkowicie. W tych warunkach należy wymienić filtr automatycznej skrzyni biegów. Bez nowego, ciśnienie będzie utrzymywać się na niskim poziomie, ponieważ zanieczyszczona jednostka nie będzie w stanie wpompować wystarczającej ilości środka smarnego. Jeśli olej jest wymieniany, a filtr nie jest wymieniany, wkrótce wszystkie produkty zużycia znajdą się w świeżym smarze i konieczna będzie ponowna wymiana płynu przekładniowego;
  • jeśli pojazd był używany w ekstremalnych warunkach. W tym przypadku smar był aktywny i chronił części mechaniczne. Oznacza to, że produkty wear pojawiały się dwa razy częściej. Szybciej zużyłby się filtr i smar.

Jeśli filtr automatycznej skrzyni biegów nie zostanie wymieniony, spadnie ciśnienie i nagromadzą się w nim zanieczyszczenia. Gruz dostanie się do zaworów, zatka je, zje tarcze cierne. Olej nie będzie już spełniał swojej funkcji ochronnej i automat będzie się przegrzewał. Zmiany biegów będą coraz bardziej chwiejne.

Jak często należy wymieniać filtr automatycznej skrzyni biegów?

W instrukcji producenta dotyczącej eksploatacji technicznej pojazdu prawie nigdy nie podano zalecanego okresu wymiany filtra automatycznej skrzyni biegów. Niemniej jednak, wykonanie takiej operacji jest konieczne, jeśli chcemy jak najdłużej utrzymać skrzynię biegów w stanie używalności. 

Zgodnie z zaleceniami warsztatowymi, najlepszym rozwiązaniem jest wymiana filtra w automatycznej skrzyni biegów jednocześnie z wymianą płynu ATF. W nowoczesnych samochodach zalecany okres wymiany płynu to 60-70 tysięcy kilometrów. W starszych samochodach okres ten wynosi około 30-40 tysięcy przejechanych kilometrów.

Jak wymienić filtr automatycznej skrzyni biegów

Samodzielna wymiana części wewnętrznej jest bardzo trudna, a czasem wręcz niemożliwa. W tym przypadku konieczne będzie odkręcenie obudowy skrzyni biegów (potrzebny będzie specjalny zestaw) i zdjęcie płyt osłaniających element filtrujący. Następnie zakłada się nowy filtr i przykręca przekładnię w odwrotnej kolejności. Wskazane jest również napełnienie automatycznej skrzyni biegów specjalnymi dodatkami, które pozytywnie wpływają na pracę przekładni samochodu. Warto też wspomnieć, że zabieg ten powinien być wykonany jednocześnie z wymianą płynu przekładniowego.

Jeśli zdecydujesz się na samodzielną wymianę filtra automatycznej skrzyni biegów, będziesz potrzebował pewnego zestawu materiałów eksploatacyjnych i odpowiednich narzędzi. Należą do nich: sam filtr, wkładka miski olejowej, oringi króćca oraz nowy płyn przekładniowy. Podczas gdy jesteś na to, być przygotowany do wymiany niektórych innych elementów transmisji, jak również.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMcDonald’s w powiecie ropczycko-sędziszowskim?
Następny artykułMożna już kupić akcje Porsche. Ich oznaczenie to model kultowego auta