A A+ A++

Systemy kontroli ruchu lotniczego od lat bazują na technologiach, które dziś można spotkać głównie w muzeach komputerowych. Pomimo postępu technologicznego wiele strategicznych urządzeń wciąż działa dzięki przestarzałym rozwiązaniom, które zdają się kompletnie nie pasować do współczesnych wymagań bezpieczeństwa. FAA zdecydowała, że najwyższy czas na gruntowne zmiany. Czy nowe technologie zagwarantuje sprawniejszą kontrolę ruchu lotniczego?

Federalna Administracja Lotnictwa zapowiada wycofanie przestarzałych technologii, które przez dekady zapewniały działanie systemów kontroli ruchu lotniczego w Stanach Zjednoczonych.

FAA wycofuje dyskietki i Windows 95 z systemów kontroli ruchu lotniczego. Rusza cyfrowa modernizacja infrastruktury lotniczej [1]

Bill Atkinson, geniusz Apple nie żyje. Człowiek, który stworzył graficzną duszę Maca i zmienił komputery na zawsze

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) ogłosiła ambitny plan modernizacji systemów kontroli ruchu lotniczego (ATC), obejmujący m.in. całkowite wycofanie dyskietek oraz zakończenie wykorzystywania systemów operacyjnych wykorzystujących platformę Microsoft Windows 95. Decyzja ta wynika z rosnącej presji na zwiększenie niezawodności, a także bezpieczeństwa infrastruktury, która zarządza milionami lotów każdego roku. Dotychczasowe rozwiązania, bazujące na nośnikach magnetycznych o pojemności zaledwie 1,44 MB, jak również archaicznym oprogramowaniu, od dawna wzbudzały kontrowersje. Zwłaszcza że wymagają one ciągłej konserwacji i napraw, przy ograniczonej dostępności części zamiennych oraz fachowców specjalizujących się w tak starej technologii. Jak wynika z raportów NPR, w ramach planowanej modernizacji FAA wdroży rozwiązania cyfrowe, bazujące na nowoczesnych platformach IT, takich jak systemy wykorzystujące chmurę obliczeniową, a także zaawansowane aplikacje analityczne, które znacząco usprawnią komunikację i zarządzanie przestrzenią powietrzną. Program obejmuje również wprowadzenie nowoczesnych protokołów zabezpieczeń, minimalizujących ryzyko cyberataków, jak również awarii systemów.

FAA wycofuje dyskietki i Windows 95 z systemów kontroli ruchu lotniczego. Rusza cyfrowa modernizacja infrastruktury lotniczej [2]

Przejście na Liquid Glass. Jaki będzie Apple macOS 26 „Tahoe” i iPadOS 26 już tej jesieni – interfejs, wielozadaniowość, Spotlight

Wnioski płynące z tej długo oczekiwanej transformacji wydają się jasne. Wycofanie tak przestarzałych technologii jak dyskietki i Windows 95 to krok nie tylko w stronę większej niezawodności, ale też znacznego zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów i załóg samolotów. Jednakże warto zastanowić się, dlaczego dopiero teraz FAA zdecydowało się na tak gruntowną modernizację? Czy decydenci dostrzegają, jak bardzo opóźnienie cyfrowej transformacji wpłynęło na wizerunek całego sektora lotniczego? Można się również zastanawiać, czy tempo wdrażania nowych technologii będzie wystarczające, aby uniknąć przejściowych problemów, które często towarzyszą tak kompleksowym zmianom.

Źródło: NPR

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł„Wędrowny grajek i opowiadacz” w Kościele Pokoju. Wkrótce koncert Tomasza Żółtko
Następny artykułJasny cel AF Corse