A A+ A++

Podziel się na Facebooku

Tweet (Ćwierkaj) na Twitterze

Na początku roku Miasto ogłosiło przetarg na budowę nowego śladu DK 79 w Byczynie o długości około 1300 m wraz z wiaduktem drogowym oraz przebudową ul. Krakowskiej wraz z tarczą skrzyżowania ulic Abstorskich i Gwardzistów w Jaworznie. Dzięki realizacji tego projektu Byczyna zupełnie się zmieni. Termin składania ofert mija 2 marca o godz. 9:00. Tego samego dnia poznamy podmioty, które wzięły udział w przetargu. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 57 068 719,85 zł netto. Miasto czeka na decyzję dot. dofinansowania tego projektu.

Wizualizacja estakady w Byczynie

Osiedle dziś jest podzielone na pół drogą krajową. Tysiące metrów kwadratowych asfaltu i kilkanaście tysięcy samochodów na dobę przejeżdżających tranzytem w stronę Chrzanowa tworzą barierę trudną do pokonania. Spory ruch, szczególnie w godzinach szczytu, utrudnia Mieszkańcom Byczyny przemieszczanie się z jednej strony osiedla na drugą. Trudno się dziwić, skoro mówimy o skrzyżowaniu z drogą krajową. Budowa estakady, która ma zastąpić krajówkę, wreszcie doczeka się realizacji. Niestety w 2009 roku grupa Mieszkańców blokowała ten projekt. – Odkąd jestem radną, aktywnie działam na rzecz Mieszkańców, szczególnie Byczyny. Cieszy mnie, że Mieszkańcy tego osiedla wkrótce doczekają się budowy nowego przebiegu DK 79 po estakadzie izolowanej ekranami dźwiękochłonnymi. Byczyna wreszcie przestanie być podzielona na wpół ruchliwą trasą ,znacząco wzrośnie bezpieczeństwo i komfort Mieszkańców. Ten projekt to ogromny sukces działań Wydziału Inwestycji Miejskich UM i Prezydenta Miasta Jaworzna, Pana Pawła Silberta – mówi radna Anna Lichota. Radna wspiera działania Miasta w zdobyciu dofinansowania z Ministerstwa Infrastruktury, poprzez petycje w tej sprawie. – Jest to naprawdę ważna inwestycja. Do tej pory dzięki staraniom Prezydenta Miasta, DK79 została w imponujący sposób przebudowana na prawie całym ciągu. Ze względu na duży ruch na wysokości Byczyny, przebudowa drogi na tym odcinku jest niezwykle ważna a efekt finalny usprawni komunikację samochodową i pieszą – argumentuje radna.

Zgodnie z planem, w ciągu najbliższych dwóch lat droga krajowa zostanie przeniesiona w inne miejsce, około stu metrów na północ od obecnego przebiegu i siedem metrów wyżej niż znajduje się obecnie. Pomysł na nowe poprowadzenie ul. Krakowskiej narzucał się sam. Dolina Byczynki między Koszówkami a górą Pietrusową jest głęboka na dwadzieścia metrów. Samochody jadące od Chrzanowa do miasta muszą zjechać na samo dno, gdzie krzyżują się ulice Abstorskich i Gwardzistów. Przystanki autobusowe muszą z tego powodu znajdować się dość daleko od byczyńskiego rynku, samo skrzyżowanie jest niezwykle rozbudowane, a okolica bardzo ruchliwa. Przesunięcie drogi i wyniesienie jej na stukilkudziesięciometrową estakadę sprawi, że ponad 90 procent przejeżdżających przez Byczynę pojazdów przejedzie omijając osiedle. Przed hałasem mieszkańców ochronią ekrany akustyczne. Hałas będzie mniejszy również dlatego, że pojazdy będą musiały pokonać o połowę mniejsze podjazdy – dzięki wyniesieniu drogi 7 metrów ponad obecny poziom Byczynki i kilkumetrowy wykop podczas pokonywania wzgórza Koniówki. Wyjątkowością tej obwodnicy będzie fakt, że skróci ona przejazd, a obwodnice zazwyczaj dają oszczędność czasu ale nie długości przejazdu.

W ramach projektu zostanie również przebudowane starodroże. Zarys przebudowy dostępny jest w dokumentach orzetarbowych – ostateczny kształt i zakres będzie znany po podpisaniu ostatecznej umowy. Najprawdopodobniej centrum Byczyny ulegnie częściowo kameralizacji – przystanki zostaną przeniesione bliżej Rynku. Starodroże zostanie wykorzystane również na budowę miejsc parkingowych, dzięki czemu będzie można ograniczyć wjazd pojazdów na byczyński rynek, co było życzeniem mieszkańców. Zwiększy się ilość miejsc zielonych.

Estakada będzie pięcioprzęsłowa. Na pozostałych odcinkach droga będzie prowadzona na nasypach. Dwa skrzyżowania – z ul. Nauczycielską i ul. Hallera pozwolą mieszkańcom Byczyny wjazd do osiedla. Zostaną one zaopatrzone w dwa komplety sygnalizacji świetlnej, a wykonawca robót zobowiązany jest również do połączenia kolejnych sygnalizacji tak, by podróż z przepisową prędkością odbywała się w zielonej fali.

Wiosną poznamy ostateczny koszt inwestycji i wykonawcę, ale już dziś wiadomo, że największą korzyścią będzie poprawienie bezpieczeństwa mieszkańców osiedla i sprawienie, że ruch pojazdów przestanie być uciążliwy.

___________

Na zdjęciu głównym prezentujemy wizualizację estakady. Ogłoszenie o przetargu wraz z dokumentami dostępne są na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOliva Koncept – zielona oaza na mapie Gdańska
Następny artykułOpczowska walczyła o życie syna. Lekarze rozkładali ręce