A A+ A++

W debacie udział wzięli: Fabriccio Zucca, Strategia e Sviluppo Consultants, Marcin Stopa, członek zarządu ds. inwestycji i organizacji w Lidl Polska, Michał Perlik, dyrektor wykonawczy ds. zarządzania Finansami w Orlen SA., Tomasz Cudny, prezes JSW oraz Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji zrównoważonego rozwoju Jeronimo Martins Polska.

Fabriccio Zucca, Strategia e Sviluppo Consultants, zwrócił uwagę na źródło ESG. – Wiele osób myśli, że ESG to element filantropii, element działań CSR-owych. Tak naprawdę ESG pochodzi ze świata finansów. O ESG zaczęli mówić dyrektorzy i prezesi dużych firm. Chodziło o to, że firmy muszą patrzeć na ryzyko, jakie generują ich biznesy. Firmy nie muszą przekazywać swoich zysków na filantropię, chodzi o to, by zmieniły model działalności na bardziej przyjazny środowisku. Biznes będzie wtedy bardziej opłacalny i dłużej zostanie na rynku – mówił Fabriccio Zucca.

Działania wpisane w DNA

Wiele firm, choć nie będzie musiało w najbliższym czasie składać raportów ESG, już dba o zrównoważony rozwój. – Lidl ma zrównoważony rozwój wpisany w swoje DNA i od lat rozumiemy, że ochrona naszej planety jest kwestią priorytetową, a uniknięcie katastrofy klimatycznej wymaga zmiany sposobu zachowań i uwzględniania tego, że zasoby są ograniczone.. Chcemy dbać o dobrostan zwierząt, promować zdrowie wśród naszych pracowników i klientów – mówił Marcin Stopa, członek zarządu ds. inwestycji i organizacji w Lidl Polska

Jak dodał, Lidl do 2030 r. zobowiązuje się do zmniejszenia śladu węglowego o 80 proc. w zakresie Grupy, a w przypadku Lidl Polska o 94 proc. Sieć w 2022 r. odprowadziła w Polsce podatki, daniny i opłaty w wysokości 2 mld zł, stworzyła i utrzymuje pośrednio i bezpośrednio ponad 55 tys. miejsc pracy, zakupiła od polskich dostawców towary i usługi o wartości ponad 20 mld zł.

Jednym z ostatnich działań w zakresie zrównoważonego rozwoju było wprowadzenie w sklepach Lidl elektronicznych cenówek. – Są korzystne z wielu powodów. Ponad 100 ton papieru rocznie, które musieliśmy przeznaczyć na cenówki, nie zostanie zużyte, nasi pracownicy nie muszą przewieszać i zmieniać cenówek, gdyż są one automatycznie updatowane przez Wi-Fi. Innowacja i adaptacja do zmieniającego się świata to jest to, czego potrzebujemy. Mając długofalową strategię i odpowiednio dopasowując działania, można działać i słusznie, i skutecznie, i ekonomicznie i z zyskiem – mówił Marcin Stopa.

Ważne dla nowych pokoleń

Działania z zakresu zrównoważonego rozwoju podejmuje również Biedronka. Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji zrównoważonego rozwoju Jeronimo Martins Polska, przypomniał, że Biedronka przygotowuje roczne raporty, by odpowiadać na szybko zmieniające się wymagania rynku. Wspomniał rok 2022, kiedy istotną rolę zaczęły odgrywać kwestie społeczne, związane z wybuchem wojny w Ukrainie. Zwrócił też uwagę na wyzwania w zakresie zrównoważonego rozwoju. – Mamy 80 tys. pracowników, 1300 dostawców. To jest chyba największe wyzwanie. Jak do tej rodziny zrównoważonego rozwoju zaprosić tak duże grono. W tym gronie są oczywiście firmy wielkie, które mają swoje działy zrównoważonego rozwoju, ale są też małe firmy, gospodarstwa rolne. Jak zaprosić to całe wielotysięczne grono dostawców, bardzo zróżnicowanych, o zróżnicowanych profilach działalności? Jak liczyć ten wpływ, żeby był dobrze policzony? – zastanawiał się.

Zwrócił jednocześnie uwagę, że firmy, które nie dostosują się do zmieniających się wymagań, mogą mieć problem z pozyskiwaniem pracowników. – Generacja Z, która wchodzi na rynek pracy, w znacznej większości, nie chce już pracować w firmach, które nie wypełniają ich oczekiwań co do działań środowiskowych. To generacja, która już wywiera wpływ na rynek – mówił.

Na ten sam aspekt zwrócił uwagę Tomasz Cudny, prezes JSW. – Potencjalni pracownicy zwracają uwagę na odpowiedzialnych pracodawców – mówił. Jak dodał, firma, która się nie dostosuje się do zmian, może stracić swoją pozycję na rynku. – Wielu kontrahentów musi nam dostarczyć materiały, które pozwalają nam ocenić ich działanie w obszarach ESG – zwrócił uwagę.

Przypomniał, że przed JSW stoi wiele wyzwań. Węgiel, jak mówił, jest ważny do produkcji stali, odpowiada za 70 proc. produkcji stali na świecie. I trzeba to uwzględniać w prowadzanych zmianach.

Miliardy złotych na inwestycje

O roli zrównoważonego rozwoju mówił również Michał Perlik, dyrektor wykonawczy ds. zarządzania Finansami w Orlen SA. – Regulacje są potrzebne, są też dużym wyzwaniem. Są potrzebne, bo pozwalają wszystkim interesariuszom właściwie ocenić wysiłek i efekty, które spółki czy firmy realizują w ramach ESG i doprowadzić to do wspólnego mianownika, żeby mieć pewność, że unika się greenwashingu – mówił.

Przypomniał jednocześnie, że Orlen jest olbrzymią firmą, działającą w wielu sektorach i w wielu geografiach i to stanowi duże wyzwanie. – Największym wyzwaniem jest kwestia środowiskowa, bo to są tematy najtrudniejsze do wdrożenia, wymagają najwięcej wysiłku, największego wykorzystania zasobów i tych finansowych, i procesowych, i osobowych. Planujemy zainwestować 100 mld zł w zielone inwestycje do końca tej dekady. Po to, żeby przejść przez proces transformacji energetycznej, utrzymać pozycję lidera, by innym podmiotom dostarczać zieloną energię. Na samą pierwszą elektrownię wiatrową wydamy kilkanaście miliardów złotych – zapowiedział Michał Perlik, dyrektor wykonawczy ds. zarządzania Finansami w Orlen SA.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł39-latek był poszukiwany dwoma listami gończymi. Policja: “W chwili zatrzymania był kompletnie pijany”
Następny artykułPopularny program znika z anteny TVN. Co na jego miejsce?