A A+ A++

Silnik 1.4 TDI — znany od 1999 r. i bazujący na starej konstrukcji 1.9 TDI — nie ma z tą jednostką wiele wspólnego, poza nazwą i pojemnością wynoszącą 1422 cm3. A to i tak wystarczy, by pomylić tego starego klekota z jego nowoczesnym następcą. 

W 1999 r. zaprezentowano silnik 1.4 TDI PD bazujący na 1.9 TDI, ale z trzema cylindrami. Miał on wtrysk realizowany pompowtryskiwaczami, podobnie jak 1.9 TDI. Silnik ten pochodzi z rodziny EA 189. Jednak w 2014 r. zaprezentowano zupełnie nowy motor o tej samej nazwie handlowej 1.4 TDI, ale pochodzący z rodziny EA 288, natomiast bazujący na nowocześniejszym 1.6 TDI. Summa summarum 1.9 TDI oraz 1.6 TDI też są spokrewnione, ale eksploatacyjnie nie mają ze sobą wiele wspólnego. Dlatego obie generacje 1.4 TDI też można uznać za zupełnie różne.

Mały EA 288 to bardzo nowoczesna jednostka wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz wtrysk Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. W standardzie był też filtr DPF. Warto podkreślić, że auta wyposażone w tę jednostkę spełniają normę Euro 6.

Cechą tego motoru jest bardzo niskie spalanie, niekiedy dochodzące do 4 l/100 km. Oferowano kilka wersji mocy – 75, 90 i 105 KM i te dwa wyższe warianty dają dobre osiągi w niedużych samochodach. Silnik był instalowany najpierw w VW Polo V, potem w spokrewnionych Skodzie Fabii III, Seacie Ibizie IV, a także w Audi A1, Skodzie Rapid i bliźniaczym Seacie Toledo.

Z głównych problemów silnika można wymienić napęd rozrządu realizowany paskiem. Napędza on pompę cieczy z elektrycznym nastawnikiem, który pomaga silnikowi w szybkim rozgrzewaniu się. Jest to dość usterkowe rozwiązanie, jeśli przestrzega się zalecanego przez producenta resursu wymiany paska, który ma wynosić 210 tys. km.  Dlatego lepiej skrócić przebieg do ok. 100-120 tys. km, a okres do ok. 5-6 lat.

W samochodach często eksploatowanych w mieście zapychają się filtry DPF, natomiast tankowanie kiepskiej jakości paliwa może uszkodzić wtryskiwacze. Są bardzo delikatne, ale jeśli paliwo jest w porządku, to ich trwałość dochodzi do nawet 300 tys. km.

Obecnie, kupując auto z tym silnikiem, przede wszystkim należy skupić się na pochodzeniu. Mały diesel powstał głównie z myślą o flotach. Dlatego też ma długie interwały olejowe czy dla napędu rozrządu. Wszystko dla zmniejszenia kosztów. Niestety, to pociąga za sobą ryzyko kosztownych awarii, z przegrzaniem czy przytarciem silnika włącznie.

Zalety silnika 1.4 TDI CR:

  • Niska awaryjność i wysoka trwałość
  • Względnie tanie i dostępne części zamienne
  • Bardzo niskie zużycie paliwa i dobra charakterystyka

Wady silnika 1.4 TDI CR:

  • Duża wrażliwość wtryskiwaczy na jakość paliwa
  • Awarie pompy cieczy (ryzyko przegrzania)
  • Niska popularność (krótki okres produkcji, niewiele modeli z tym silnikiem)
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWolontariusz na linii frontu: nie ma słów, by opisać te zbrodnie
Następny artykułJazda bolidem Formuły 1 już jest możliwa w Polsce