A A+ A++

Następcą mocniejszych wariantów jednostki 1.9 JTD był jego większy kuzyn o pojemności 2,0 litra, za to mniejszy motor 1.6 Multijet zastąpił te słabsze odmiany. Okazał się z tej trójki najbardziej udany, najmniej problematyczny i równie trwały. 

Motor ten zadebiutował w 2007 r. w Fiacie Bravo II jako naturalny, rynkowy następca 8-zaworowych odmian 1.9 JTD. W kompaktowym aucie rozwijał moc 105 i 120 KM, a odmianę 150-konną kultowego 1.9 zastąpiła 2-litrówka. Silnik ten niczym szczególnym nie wyróżnia się wśród diesli Common Rail, a nawet można by rzec, że ma stosunkowo prostą konstrukcję.

Jego głowica ma 16 zaworów, a rozrząd napędza tradycyjny pasek, który zaleca się wymieniać co 140 tys. km. Wtryskiwacze do 2012 r. są elektromagnetyczne. Co ciekawe, słabszy wariant 105-konny początkowo nie miał nawet filtra DPF, a turbosprężarka ma stałą geometrię. Zmienna pojawiła się dopiero w wersji o mocy 120 KM. W 2009 r. do gamy dołączyła osłabiona odmiana 90-konna, ale była oferowana tylko na wybranych rynkach. We wszystkich stosowano koło dwumasowe. W 2012 r. pod normę Euro 5 unowocześniono wtrysk paliwa (piezoelektryczny) i przechrzczono silnik na Multijet II.

Niemal wszystkie problemy, z jakich znany był starszy 1.9 JTD, w mniejszym 1.6 nie występują. Użytkownicy nie borykają się ani z klapami w kolektorze dolotowym, ani z brudzącym się EGR-em. Nie ma też kłopotu ze smarowaniem, jak w 2.0 Multijet. Tu jednak zaleca się wymianę oleju co maksimum 15 tys. km, a nie jak sugeruje producent co 35 tys. km. Tak długi interwał wiąże się z ryzykiem zapchania smoka olejowego i spadkiem ciśnienia.

Jedyną powtarzalną bolączką silnika jest tak na dobrą sprawę filtr DPF, ale i tak sprawia problemy głównie w mieście, bo osoby, które używają samochodu dużo na trasie, nie mają z nim większych kłopotów. Dodatkowym atutem 1.6 Multijet jest to, że nie łączono go z mało trwałą przekładnią M32, jak 1.9 JTD.

Silnik 1.6 Multijet nie znalazł takiego uznania wśród producentów spoza grupy Fiata. Stosowało go jedynie Suzuki w modelu SX4 S-cross (odmiana 120 KM). Można też przyjąć, że używał go Opel w modelu Combo, ale to przecież nic innego jak Fiat Doblo. Nawet w grupie Fiata silnik ten nie był tak popularny jak 1.9 JTD. Trafił głównie pod maskę aut segmentu B (Fiat Punto, Alfa MiTo, Fiat Idea, Fiat Linea, Lancia Mussa, a także kompaktowych, jak Alfa Gliulietta, Fiat Bravo II, Fiat 500 L czy Lancia Delta.

Zalety silnika 1.6 Multijet:

  • Bardzo niska awaryjność
  • Wysoka trwałość
  • Stosunkowo prosta budowa
  • Brak DPF w niektórych wersjach
  • Niskie zużycie paliwa

Wady silnika 1.6 Multijet:

  • Niska odporność na jazdę miejską wersji z DPF
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWimbledon nagrody – ile zarabiają najlepsi? [ Strefa biznesu ]
Następny artykułJest zgoda banku na dołożenie 25 mln złotych do budowy stadionu Sandecji. Gotowy aneks