Ich zadaniem będzie posadzenie drzewa, tworzenie zabawek i prac plastyczno-technicznych, a także działania na rzecz środowiska prowadzone wspólnie z rodzicami. Grupa III z oddziałów przedszkolnych przy Szkole Podstawowej nr 4, pod kierunkiem pań Agnieszki Smarzak i Violetty Ślepaczuk, przystąpiła do realizacji programu edukacyjnego „Ekokulturalne Przedszkole”.
Projekt organizowany jest przez miesięcznik Bliżej Przedszkola. Potrwa do czerwca przyszłego roku. Zakłada poszerzanie świadomości ekologicznej najmłodszych, kształtowanie ich postaw i nawyków korzystnych dla środowiska naturalnego, rozbudzenie poczucia współodpowiedzialności za ochronę środowiska, a także rozwijanie umiejętności racjonalnego korzystania z zasobów naturalnych i zapoznanie z ideą życia bez odpadów – zero waste.
– Warto pokazywać, że bezmyślna konsumpcja prowadzi do degradacji planety, a jednocześnie zwracać uwagę na wartości, jakie kryją się w systemie opartym na dobrach z drugiej ręki, pożyczaniu, dzieleniu się, naprawach już posiadanych rzeczy czy inwestycji w produkty wielorazowe – dodają pomysłodawcy „Ekokulturalnego Przedszkola”, zachęcając placówki przedszkolne do udziału w programie i dzielenia się pomysłami, bo liczy się każde, nawet najmniejsze działanie.
Świdnicki oddział zdecydował się na przystąpienie do projektu z jednej prostej przyczyny.
– Chcemy budować u naszych podopiecznych świadomość, że to, co robimy ma konkretny wpływ nie tylko na środowisko wokół nas, ale również na całą planetę, która w obecnych czasach oczekuje od nas pomocy. Mogłoby się wydawać, że małe dzieci nie będą zainteresowane takimi zagadnieniami, jest jednak wręcz przeciwnie. Słuchają uważnie i zaczyna pojawiać się u nich poczucie współodpowiedzialności za nasze środowisko – wyjaśnia Agnieszka Smarzak, koordynator działań.
Zajęcia „Ekokulturalnego Przedszkola” zostały podzielone na trzy kategorie. W ramach EKOPLASTYKI dzieci będą robiły ekologiczne zabawki i różne prace plastyczno-techniczne, na przykład z papieru, masy solnej, kamieni, drewna. EKOPRZESTRZEŃ to tworzenie przestrzeni przyjaznej środowisku. Obejmie posadzenie drzewa na terenie Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1, do którego należą oddziały przedszkolne. Do realizowania zadań z EKOKULTURY, czyli podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska, w zależności od sytuacji epidemicznej zapraszani będą również rodzice.
– Mamy nadzieję, że zainspirujemy dzieci i dorosłych do podjęcia konkretnych działań ekologicznych w naszej placówce. Chciałybyśmy też, aby zaczęli zwracać baczniejszą uwagę na codzienne czynności, które mają wpływ na naszą planetę – mówi pani Agnieszka.
aw, fot. oddz. przed. SP 4
Artykuł przeczytano 172 razy
Last modified: 13 listopada, 2020
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS