A A+ A++

Wykonawca modernizacji linii kolejowej na wysokości Otwocka, firma Budimex, zrealizował już większość prac budowlanych. – Dzięki modernizacji kolei zyskali nie tylko podróżni, lecz także mieszkańcy Otwocka. Teraz bezpiecznie można przejść lub przejechać samochodem na drugą stronę torów. Dwa tunele i przejścia podziemne ułatwiają życie mieszkańcom – podkreśla pani Zofia, która mieszka w okolicy dworca kolejowego w Otwocku

Zakończenie wszystkich prac wykonawca planuje przed wakacjami. Przez ostatnie lata wiele zmieniło się zwłaszcza na wysokości Otwocka, gdzie roboty właśnie się kończą. – Stary przejazd w Świdrze nie należał do bezpiecznych. Poza tym przez to, że szlaban często był opuszczony, kierowcy długo stali w korkach – tłumaczy pani Aleksandra ze Świdra. – Po modernizacji wszystko się w tym miejscu zmieniło. Nie tylko zbudowano pierwszy tunel drogowy w Otwocku, lecz także zmieniono cały układ komunikacyjny w tym miejscu – są tu chodniki, ronda, a wszystko jest dobrze oświetlone. Ostatnio na jednym z rond lądował nawet helikopter medyczny, który interweniował do poszkodowanej osoby – tłumaczy mieszkanka Otwocka. I dodaje, że od czasu wybudowania tunelu drogowego kierowcy mogą płynnie przejechać na drugą stronę miasta, a podróżni bezpiecznie dotrzeć na pociąg na PKP Świder. Inny mieszkaniec Otwocka dodaje: – Podobnie jest przy drugim tunelu drogowym na ul. Żeromskiego, który wykonawca udostępnił mieszkańcom pod koniec ubiegłego roku. Podróżni bezpiecznie wjeżdżają do miasta i z niego wyjeżdżają. Kierowcy na terenie niemal całego Otwocka nie muszą martwić się o to, czy jedzie pociąg, bo zbudowano dwa tunele i zmodernizowano drogę, nad którą są dwa wiadukty kolejowe – mówi pan Zbigniew z Otwocka. – Jedyne miejsce, gdzie kierowcy przejeżdżają przez tory, znajduje się w Śródborowie, ale tu Budimex zmodernizował przejazd i zamontował nowoczesne szlabany, a podróżni mogą bezpiecznie dostać się na nowy przystanek kolejowy – podkreśla pan Zbigniew.

Na modernizacji linii kolejowej zyskali również piesi. Firma Budimex wybudowała trzy bezpieczne i oświetlone przejścia podziemne wraz z pochylniami dla osób niepełnosprawnych, rowerzystów czy rodziców z dziećmi w wózkach. Pierwsze znajduje się tuż obok tunelu drogowego na ul. Żeromskiego, drugie na wysokości ul. Armii Krajowej (teatru miejskiego, przychodni i sądu), a trzecie przy peronach PKP Otwock pomiędzy ul. Warszawską a ul. Górną. – Takich przejść nigdy wcześniej w naszym mieście nie było. Dotychczas mieszkańcy czy podróżni szli przez przejścia naziemne przez torowisko – tłumaczy pani Grażyna z Otwocka. – Stare przejście na wysokości torów było ciemne, co wpływało na widoczność. Teraz, kiedy mamy przejście podziemne, jest bezpiecznie, bo mieszkańcy mogą zejść po schodach do tunelu pod torami lub zjechać wózkiem albo rowerem po pochylni. Podobnie jest z przejściem podziemnym pod peronami, którym można bezpiecznie dostać się na ul. Warszawską lub w stronę centrum miasta. Podróżni mają także komfortowe przejście pomiędzy peronami. Dodatkowym udogodnieniem jest winda na peronach, która znacznie ułatwia życie podróżnym – dodaje pani Grażyna. I podkreśla, że cały dworzec przeszedł spore zmiany.

– Nowe perony poprawiły bezpieczeństwo podróżnych, bo zostały podwyższone, dzięki czemu można wygodnie wsiadać do pociągu i z niego wysiadać, nie martwiąc się, że wpadnie się w lukę pomiędzy pociągiem a peronem, jak to było przed przebudową. Poza tym wszystkie perony i przejście podziemne są bardzo dobrze oświetlone, dzięki czemu czuję się bezpieczna, kiedy wieczorem wracam pociągiem do Otwocka – wyjaśnia pani Grażyna. Poza oświetleniem na peronach Budimex wyraźnie zaznaczył również ostrzegawczą żółtą linię oraz specjalny „guzkowaty” pas dla osób niewidomych lub słabowidzących, mają one poprawić bezpieczeństwo podróżnych. Zmodernizowano również przejazdy kolejowe, w Śródborowie, Pogorzeli czy Starej Wsi zamontowano m.in. nowoczesne szlabany.

– Od kilku miesięcy na trasie Otwock – Pilawa pasażerowie korzystają już z trzech przebudowanych stacji i siedmiu przystanków: Otwock, Śródborów, Pogorzel Warszawska, Stara Wieś, Celestynów, Kołbiel, Chrosna, Zabieżki, Augustówka i Pilawa – podkreśla Maciej Olek, dyrektor budownictwa kolejowego Budimex, wykonawca modernizacji linii kolejowej. I dodaje, że prace na linii kolejowej obejmowały m.in. budowę zupełnie nowych torowisk i sieci trakcyjnej oraz obiektów inżynieryjnych, a także modernizację nastawni PKP Otwock i PKP Celestynów oraz zamontowanie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, które zapewniają bezpieczeństwo na kolei. Firma Budimex zmodernizowała także wiadukty kolejowe i gruntownie przebudowała drogę pomiędzy ul. Orlą a ul. Warszawską. – Droga została nieco poszerzona i pogłębiona, dzięki czemu ciężarówki czy wóz strażacki mogą bez problemu przejechać na drugą stronę torów. Piesi zyskali także większy komfort dzięki nowym chodnikom pod wiaduktami kolejowymi – podkreślają okoliczni mieszkańcy. Podczas modernizacji linii kolejowej nie zapomniano także o zwierzętach. Wykonawca wybudował dla nich kilka specjalnych przejść podziemnych i dostosował np. przepusty wodne do tego, aby łoś, sarna czy dzik swobodnie przeszły pod torami, znajdują się one np. pomiędzy PKP Śródborów a PKP Pogorzel Warszawska. – Dzięki temu tory nie są już barierą dla zwierząt – podkreśla pani Janina z Pogorzeli.

Wartość prac realizowanych w Otwocku przez PKP PLK to ok. 90 mln zł. Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Wszystkie prace na odcinku Lublin – Warszawa mają zostać zrealizowane do 2022 roku.

KR

materiał płatny

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWypalenie rodzicielskie. 10 porad psychologa, jak temu zaradzić
Następny artykułNowe bloki powstaną w pobliżu stawu w Katowicach. Do sprzedaży trafiło 196 mieszkań