W chwili, gdy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybiera projektanta obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 na odcinku Rudka – Jacentów, nadal nie wiadomo, skąd będzie finansowana cała inwestycja, nie milkną też głosy niezadowolenia co do przebiegu samej drogi.
Pytane przez nas Ministerstwo Infrastruktury nie umie odpowiedzieć w jaki sposób ma być finansowana inwestycja. Uzyskana odpowiedź jest wymijająca.
– Budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego na odc. Rudka – Jacentów została ujęta w Załączniku Nr 2 do Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 -2030. Jest to lista zadań inwestycyjnych, których realizacja będzie możliwa w wyniku ewentualnych oszczędności w ramach zadań ujętych na liście podstawowej – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Dla zadań ujętych na liście rezerwowej możliwe jest rozpoczęcie prac przygotowawczych, które umożliwią realizację zadania w dalszej perspektywie. Z uwagi na istotną rolę ww.
odcinka dla spójności sieci dróg krajowych w regionie, Minister Infrastruktury podjął decyzję o uzgodnieniu Programu inwestycji dla zadania „Budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9, odcinek Rudka – Jacentów proces przygotowawczy”.
Proces przygotowawczy dla tej inwestycji jest finansowany ze środków budżetu państwa. Tymczasem nie milkną głosy niezadowolenie związane z przebiegiem obwodnicy. Ostatnio lokalna społeczność, głównie z gminy Bodzechów skierowała pismo do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
– Z nadzieją i radością dowiedzieliśmy się z mediów – radio, prasa, telewizja, że dzięki polityce Rządu, zaangażowania Parlamentarzystów i Pana decyzji, przez wyasygnowanie stosownych środków na realizację obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego rozwiązane zostaną problemy komunikacyjne Ostrowca Świętokrzyskiego i sąsiednich Gmin. Nadzieja i radość nasze jak szybko nastały, to jeszcze szybciej opadły – czytamy w piśmie. Bowiem z chwilą realnego zainteresowania się zagadnieniem planowanej obwodnicy z przerażeniemstwierdziliśmy, że zakładany przebieg obwodnicy przyjęty przez GDDKiA wnosi nieogólnie oczekiwane dobrodziejstwo, jakie niosą z sobą obwodnice miast i miejscowości, lecz wręcz odwrotnie – pogłębi problemy społeczne i gospodarcze, głównie miast Kunowa, Ostrowca Świętokrzyskiego i Gminy Bodzechów, zniszczy przez wiele stuleci ukształtowane struktury społeczno- osadnicze miejscowości Rudka, Chmielów, Świrna, Szewna, Szewna Dolna, spowoduje degradację wyjątkowych walorów środowiska przyrodniczego, krajobrazowego i kulturowego, porównywalnych do struktury przyrodniczo krajobrazowej Kazimierza nad Wisłą, a z upływem czasu pogłębi i tak nawarstwione już problemy związane z rozwojem społecznym i gospodarczym tego mikroregionu.
W skierowanym do ministerstwa piśmie mieszkańcy prezentują, również prezentowany na naszych łamach, alternatywy wobec wariantu proponowanego przez GDDKiA wskazujemy, w której autor urbanista Zbigniew Wacław Pękała z Ostrowca Świętokrzyskiego, który to w wyniku analizy uwarunkowań środowiskowych, krajobrazowych, kulturowych, społecznych, gospodarczych oraz planów perspektywicznego rozwoju północno-wschodnich obszarów regionu świętokrzyskiego, wskazał poprowadzenie DK9 na odcinku od Rudnika — od zbiegu dróg DK42 z DK9, do Miłkowa korytarzem komunikacyjnym wzdłuż linii kolejowej Kunów – Ostrowiec, po jej północnej stronie do węzła Denkówek i korytarzem obecnie budowanej drogi tzw. małej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego, Denkówek – Jędrzejów/Miłków — graficzne opracowanie analizy/koncepcji w załączeniu.
Brak wskazania źródeł finansowania, a także protesty społeczne wskazują, że musimy się zadowolić i cieszyć z tego, że na pewno dojdzie do budowy drogi ekspresowej S74 przez Opatów. Więc za 3 lata przynajmniej z tej strony będziemy cieszyć się ciągiem komunikacyjnym z prawdziwego zdarzenia.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS