A A+ A++

     „Prosto od zagranicznego producenta, tanio”, „Nasi sprzedawcy z Azji”, „Klient jest importerem towaru”. Zanim skorzystasz z oferty sklepu internetowego, zachęcającego w ten sposób do zakupów – sprawdź, jakie masz prawa. Zwróć uwagę na dane przedsiębiorcy, jego siedzibę, czas dostawy. Upewnij się, że nie masz do czynienia jedynie z pośrednikiem, który za nic nie odpowiada.

     W ostatnim czasie wiele osób, aby zminimalizować ryzyko zakażenia koronawirusem robi zakupy przez internet. Niektóre kupowane w ten sposób produkty mogą być sprowadzane spoza Unii Europejskiej przez platformy sprzedażowe działające w modelu dropshippingu. Polega on na tym, że konsument ma do czynienia z dwoma przedsiębiorcami. Pierwszy to przeważnie sklep internetowy zarejestrowany w Polsce. Drugi to najczęściej przedsiębiorca z siedzibą na Dalekim Wschodzie np. w Chinach.

      Najczęstszą i najmniej korzystną dla konsumentów sytuacją jest ta kiedy polski przedsiębiorca jest tylko pośrednikiem, a sprzedawcą jest przedsiębiorca zagraniczny. Pośrednik ma wobec konsumentów tylko takie obowiązki jakie wpisał do regulaminu. Konsumenci często muszą natomiast samodzielnie wysyłać zwroty produktów lub reklamacje do dalekich krajów, gdzie mogą też obowiązywać odmienne przepisy. Bardzo ważne jest więc, aby przed zakupem sprawdzić w regulaminie, kto tak naprawdę jest sprzedawcą i za co odpowiada polski sklep. Jeśli sprzedawca jest w Azji, bądźmy świadomi, że mogą powstać problemy z dochodzeniem naszych praw konsumenckich.

Prezes UOKiK przestrzega – kupujesz przez internet? Sprawdź:

  • Czy na stronie sklepu jest regulamin. Jeśli nie ma – najlepiej tam nie kupuj, bo nie wiesz, jakie są twoje prawa i obowiązki. Jeśli jest – dokładnie go przeczytaj i zwróć uwagę, kto jest stroną umowy (sprzedawcą).
  • Czy na stronie są kompletne informacje o sprzedawcy. Brak pełnej nazwy, siedziby czy danych kontaktowych może oznaczać, że sklep chce coś przed Tobą ukryć, np. że ma siedzibę poza UE. 
  • Czy ma siedzibę w Europejskim Obszarze Gospodarczym – w takim przypadku obowiązują bardzo podobne prawa konsumenckie jak w Polsce, a w dochodzeniu roszczeń pomoże działające przy UOKiK Europejskie Centrum Konsumenckie.
  • Jak długo będziesz czekać na dostawę. Zgodnie z unijnymi przepisami towar powinien być dostarczony w ciągu 30 dni. Wydłużenie tego terminu może być sygnałem, że mamy do czynienia z dropshippingiem.
  • Czy sklep ma dobrą renomę – czy nie ma negatywnych komentarzy na forach internetowych lub niezależnych portalach z opiniami.  
  • Niska cena? Upewnij się, czy nie za bardzo odbiega ona od wartości rynkowej, sprawdź, czy uwzględnia cło i podatek.
  • Na jaki adres masz wysłać towar w przypadku odstąpienia od umowy lub reklamacji.
  • Pamiętaj, to sprzedawca odpowiada za oferowany towar. Niestety, w przypadku przedsiębiorców mających siedzibę np. w krajach azjatyckich – odstąpienie od umowy i reklamacje mogą być utrudnione, a odzyskanie pieniędzy – niemożliwe.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSpadek liczby zakażeń i zgonów. Ekspert przestrzega przed optymizmem: Sytuacja jest daleka od dobrej
Następny artykułNie żyje Adam Sierocki, wiceprzewodniczący rady powiatu płockiego, wieloletni samorządowiec