Rozmawiamy z nadkom. Arturem Pańszczykiem naczelnikiem Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Tychach.
Tychy.pl: – Z wielu sygnałów wynika, że po wprowadzeniu wyższych stawek za mandaty kierowcy jeżdżą wolniej i ostrożniej. Czy pan i policjanci WRD także to zaobserwowali?
nadkom. Artur Pańszczyk: Biorąc pod uwagę całe województwo śląskie od początku roku zaistniało 160 wypadków drogowych, w wyniku których 18 osób poniosło śmierć, a 186 osób doznało obrażeń ciała. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi wzrost liczby wypadków o 4 oraz osób rannych o 17. Z analizy tychże zdarzeń wynika, że 47,5 % to wypadki z udziałem pieszych. Na terenie Tychów w bieżącym roku odnotowaliśmy niewielki spadek zdarzeń, tj. o 8, w tym o jeden wypadek mniej. W okresie stycznia i lutego ubiegłego roku doszło do 163 zdarzeń natomiast w tym roku do 156 zdarzeń. Wydaje się, że tak niewielki spadek zdarzeń na terenie naszego miasta nie może świadczyć o tym, że kierowcy zaczęli jeździć ostrożniej. Z przykrością muszę stwierdzić, że nadal jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych jest nadmierna prędkość, w tym również w rejonie przejść dla pieszych, co niejednokrotnie ma tragiczny skutek dla ofiary jak i sprawcy. W jednej chwili ktoś może stracić bliską osobę, a ktoś inny może pozostać z traumą do końca życia, abstrahując od konsekwencji prawnych. W ułamku sekundy, przez pośpiech, nierozwagę czy inne niepożądane zachowania możemy sobie zniszczyć życie.
– Czy w ogóle nowy taryfikator wpłynął i czy może wpłynąć na zmianę zachowań kierowców?
– Trudno jednoznacznie powiedzieć czy nowy taryfikator wpłynie na zachowanie kierowców. Nadal spotykamy się ze świadomym łamaniem przez kierowców przepisów ruchu drogowego. Odnotowujemy porównywalną liczbę wykroczeń. Myślę jednak, że w tej materii każdy kto łamie przepisy ruchu drogowego powinien zastanowić się nad sobą, nad swoim postępowaniem i może coś zmieni, nie narażając się na wysokie grzywny. Warto pamiętać, że większości zdarzeń drogowych jesteśmy w stanie uniknąć poprzez stosowanie się do zasad ruchu drogowego. Korzystając z okazji, pragnę zaapelować o zachowanie szczególnej ostrożności na drodze i stosowaniu zasady ograniczonego zaufania do pozostałych uczestników ruchu drogowego.
– Czy nowy taryfikator ma odzwierciedlenie w statystykach zdarzeń w porównaniu za styczniem 2021 roku?
– Ustawodawca skupił się przede wszystkim na wykroczeniach, które mogą nieść za sobą tragiczne skutki. Do tego typu zdarzeń dochodziło zarówno w ubiegłym roku jaki i w bieżącym. Nieustannie prowadzimy analizy zdarzeń, wraz z innymi instytucjami prowadzimy lustracje miejsc, gdzie dochodzi do wypadków, starając się zbadać, co mogło wpłynąć na zdarzenie. Jednak najczęstsze wnioski prowadzą do stwierdzenia, że wpływ na zdarzenie miał czynnik ludzki. Przyczyny zdarzeń do jakich doszło w tym roku są zasadniczo powieleniem roku ubiegłego. Nadal się powtarza w tej materii prędkość, nieustąpienie pierwszeństwa i do tego jeszcze dochodzi alkohol.
– Na DK 1 często ostatnio notuje się przekraczanie prędkości, nawet o 100 km/h. Czy wcześniej takich zdarzeń, notowanych przez grupę SPEED, było więcej? Ile średnio miesięcznie?
– Z przekraczaniem dozwolonej prędkości przez kierowców policjanci spotykają się na co dzień. Trasa DK1 to droga o dużym natężeniu ruchu, szczególnie w okresach długich weekendów, świąt, ferii czy wakacji. Codziennie przejeżdża nią mnóstwo pojazdów, których kierowcy próbują wykorzystać tą drogę i nadgonić czas. Najczęstsze tłumaczenia kierowców to spóźnienie lub niewiedza o ograniczeniu prędkości na danym odcinku. Kilka dni temu sobotę kierowca samochodu osobowego pozwolił sobie jechać tą drogą z prędkością rzędu 200 km/h. Policjanci Grupy SPEED WRD KMP w Tychach poważnych wykroczeń związanych z znacznym przekroczeniem prędkości ujawniają miesięcznie średnio 25, a mówię o przekroczeniach w okolicach 100 km/h więcej niż dozwolona prędkość. Nakładają na kierowców miesięcznie kilkaset mandatów miesięcznie za samą prędkość. Zwracają również uwagę na inne naruszenia przepisów ruchu drogowego, jak chociażby nieuzasadnione korzystanie z lewego pasa.
– Jaka była do tej pory najwyższa grzywna i za co została nałożona?
– Po wejściu do obrotu prawnego nowego „taryfikatora mandatów” nałożono najwyższą grzywnę w wysokości 3000 zł. Kierowca samochodu osobowego nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej nadającej sygnał czerwony oraz przekroczył dozwoloną prędkość.
– Czy w mieście np. w rejonie przejść dla pieszych kierowcy jeżdżą uważniej?
– Z przykrością muszę stwierdzić, że nie. Kierowcy nadal przekraczają dozwoloną prędkość w rejonach przejść dla pieszych, a liczba wykroczeń o tym charakterze jest porównywalna z rokiem ubiegłym. Co więcej w rejonach przejść dla pieszych dochodzi do wyprzedzania innego pojazdu lub omijania pojazdu, który zatrzymał się aby udzielić pierwszeństwa pieszemu. Niedawno, jadąc radiowozem oznakowanym z innym policjantem, zatrzymaliśmy się przed przejściem dla pieszych na al. Piłsudskiego, aby ustąpić pierwszeństwa pieszej. Ku naszemu zdziwieniu mężczyzna jadący za nami samochodem osobowym ominął oznakowany radiowóz i – co warto podkreślić – nie ustąpił pierwszeństwa pieszej. Po chwili ten sam mężczyzna przekroczył dozwoloną prędkość, a spotkanie z policją tego dnia skończyło się dla niego mandatem w wysokości 2500 zł i 18 punktami.
– Nowe mandaty dotyczą także pieszych. Jakie są najczęstsze wykroczenia? Czy były już pierwsze mandaty?
– Znowelizowane przepisy ruchu drogowego objęły również pieszych użytkowników dróg i ustalono wysokość grzywien za wykroczenia przez nich popełniane. Nadal najczęściej odnotowujemy wykroczenia polegające na przechodzeniu przez jezdnię w miejscu niedozwolonym. Jednak nie tylko. Zdarza się również pieszym korzystanie z telefonu podczas przekraczania przez jezdnię. Policjanci grupy SPEED ujawnili takie wykroczenie na al. Bielskiej, kiedy kobieta rozmawiała przez telefon przechodząc przez jezdnię. Została ukarana mandatem karnym wysokości 300 złotych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS