A A+ A++

Ceny zakupu nowych samochodów nie przestają zadziwiać. Obserwujemy regularny wzrost kosztów, mimo iż już jakiś czas temu zakładaliśmy, że pułap cen został osiągnięty i drożej być już nie może. Osoby z branży zastanawiają się jakie rozwiązania wybierać i jak działać, by jak najmniej obciążać polskich kierowców podwyżkami, które przeważają na europejskim rynku motoryzacyjnym. Z kolei klienci szukają bezpiecznych rozwiązań, które będą najlepszym wyborem w obecnych czasach.

Nieustanny wzrost kosztów

Bazując na danych udostępnionych przez Samar, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego średnia cena nowego samochodu we wrześniu była o 13,9% wyższa niż w roku poprzednim i osiągnęła próg 153,6 tys zł. Ta kalkulacja pozwala nam stwierdzić, że cena nowych aut wzrosła średnio o 18,7 tys zł na przestrzeni roku. Wzrost jest zawrotny i zachęca do zadawania dalszych pytań.

Co mówią eksperci?

Porozmawialiśmy z Radosławem Kraciuk, który od września 2022 roku pełni w Qarson rolę Szefa Zakupów. Radosław jest ekspertem od zakupów i zarządzania flotą, z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku flotowym. Doświadczenie zbierał zarówno po stronie klienta jako zakupowiec i menadżer flot, jak i po stronie firm wynajmu. Jest również współzałożycielem Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych (SKFS), z ogromnym zaangażowaniem występuje jako prelegent na konferencjach, tworzy również artykuły do prasy branżowej dotyczące bieżących realiów branży motoryzacyjnej. 

Z kolei Qarson to firma, która zajmuje się wynajmem samochodów na abonament. Ideą wynajmu auta na abonament jest możliwość korzystania z fabrycznie nowego auta, bez konieczności jego kupowania. Decydując się na wynajem długoterminowy w Qarson  otrzymujemy nie tylko nowe auto, ale również pełen pakiet usług, dzięki czemu eksploatacja auta staje się niemalże bezobsługowa.

Czynniki wzrostu cen

Zmiany na rynku motoryzacyjnym obserwujemy od miesięcy. Wiele czynników ma wpływ na nieustanny wzrost cen. Zapytaliśmy więc, jakie czynniki przekładają się na obecną sytuację. „Miniona pandemia, wojna oraz unijne regulacje w zakresie emisji spalin to główne czynniki, które wpływają na sytuację na rynku motoryzacyjnym i choć są to tylko trzy elementy, to wywierają ogromny wpływ na całą sytuację. W wyniku pandemii doświadczyliśmy problemów z łańcuchem dostaw oraz produkcją półprzewodników. Wojna w Ukrainie pociągnęła za sobą niespodziewany wzrost cen surowców, który z kolei wymusił na producentach kolejne wzrosty cen. A dodatkowo mierzymy się również z coraz bardziej restrykcyjnymi normami unijnymi dot. redukcji gazów cieplarnianych. Nie da się ukryć, że układy oczyszczania spalin są coraz bardziej skomplikowane, co generuje dodatkowe koszty. Wszystko to sprawia, że każda osoba, która chce posiadać nowe auto, bezpośrednio odczuwa efekty poszczególnych czynników.” – mówi Radosław Kraciuk z Qarson.

Wyzwanie dla producentów aut

Regulacje związane z troską o nasze środowisko pojawiają się już od dłuższego czasu. Celem jest ograniczenie produkcji gazów cieplarnianych. Wszystkie te działania przekładają się na wzrost kosztów produkcji samochodów. Producenci mierzą się z dużym wyzwaniem, ponieważ, aby spełnić określone normy należy dostosować systemy do coraz bardziej skomplikowanych układów oczyszczania spalin – a to ponownie, zwiększa koszt produkcji.

Niestety mimo wprowadzanych zmian, emisje gazów cieplarnianych nadal rosną i okazało się że dotychczasowe cele redukcji emisji tych gazów są zbyt małe, co między innymi przyczyniło się do uchwalenia przez UE nowego Prawa Klimatycznego. Głównym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 roku, z celem przejściowym redukcji tej emisji o 55% w 2030 roku zwany w skrócie „Fit for 55”. Niesie to za sobą dosyć wysokie nakłady po stronie producentów w pojazdy niskoemisyjne, co w prosty sposób przekłada się na ceny produkcji aut – mówi Radosław Kraciuk.

Przełożenie na rynek wynajmu aut

Czy rynek wynajmu samochodów mierzy się z podobnymi wyzwaniami? Czy jako klienci, możemy liczyć na lepsze ceny i korzystniejsze oferty decydując się na wynajem? Na pewno rynek wynajmu również odczuwa wzrost cen, choć np. jako Qarson staramy się, aby nasz klient nie odczuł tak dosadnie sytuacji, która ma miejsce na motoryzacyjnym rynku. Musimy jednak przyznać, że część finansowa stanowi znaczącą część w strukturze kosztów raty najmu. Radosław Kraciuk zwraca uwagę na to, że rosnące ceny surowców, inflacja oraz coraz bardziej zaawansowane technolgie podnoszą koszt serwisu, a dodatkowo rosnąca wartość pojazdu pociąga za sobą wzrost kosztów ubezpieczeń.

Wszystko wskazuje więc na to, że rosnące koszty finansowania nie mogą pozostać bez echa i muszą znaleźć odwzorowanie w kosztach najmu. Jest jednak pewna różnica w ofercie Qarson, gdzie proponowany jest wynajem auta na rok, a miesięczne raty wynajmu są stałe przez cały okres wynajmowania samochodu. W usłudze jaką oferujemy duża część ryzyka przeniesiona jest na nas i gwarantuje stałość kosztów w tym okresie użytkowania. W ten sposób chcemy, aby nasz klient czuł się bezpiecznie przez cały okres trwania umowy. Takie działania umożliwiają spokojne zaplanowanie domowego czy firmowego budżetu w perspektywie roku – podkreśla Radosław Kraciuk.

 Warto również zwrócić uwagę na to, że auta w Qarson to fabrycznie nowe modele, więc ryzyko pojawienia się dodatkowych kosztów jest mocno ograniczone. Jedynym co może zmieniać się na przestrzeni 12 miesięcy są koszty paliwa, na które niestety i tak nie mamy wpływu. Plusem są jednak nowoczesne samochody, które można znaleźć w ofercie, wyposażone w niskoemisyjne silniki – czyli o niskim spalaniu, co pozwala zminimalizować chociaż część kosztów po stronie klienta.

Czy trend wzrostu cen będzie trwał?

Bazując na doświadczeniu możemy powiedzieć, że wzrost kosztów jest na stałe wpisany w branżę motoryzacyjną. Wiąże się to z chęcią ulepszania dotychczasowych technologii i wprowadzania usprawnień, które wiążą się z dodatkowymi kosztami. Czy jako konsumenci, możemy chociaż liczyć na to, że ceny aut staną się bardziej przewidywalne? To okaże się w przyszłości. Miejmy nadzieję, że nieunikniony wzrost kosztów będzie związany bezpośrednio z lepszą jakością oferowanych aut, bezpieczniejszych i bardziej ekologicznych.

Czy w takiej sytuacji, możemy zakładać, że wzrost cen będzie również dotyczył rynku wynajmu? Sama usługa, czyli posiadanie auta w abonamencie pozwala w znacznej części zniwelować skutki inflacji i wzrostu cen produkcji samochodów. Jako Qarson dbamy również o nasze relacje z dealerami, otrzymując korzystne oferty możemy pozwolić sobie, na to, by zadbać o klientów i minimalizować ich koszty. Chcemy, by usługa wynajmu auta w abonamencie pozostawała najlepszą alternatywą dla leasingu, czy zakupu nowego auta – mówi Radosław Kraciuk. Jeśli chodzi więc o ofertę Qarson, nie przewidujemy zmian. Naszym celem jest zapewnienie i oferowanie jak najlepszych, najbezpieczniejszych rozwiązań dla naszych klientów. Stała, niezmienna cena abonamentu znana już na etapie konfiguracji oferty, czyli jeszcze przed podpisaniem umowy, jest niewątpliwie dużą wartością i tak pozostanie – dodaje.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowa siedziba Centrum Zdrowia Psychicznego w Zamościu
Następny artykułPięć zastępów do pożaru zabudowań