A A+ A++

Wątroba jest wyjątkowo odporna na uszkodzenia, co nie znaczy, że niezniszczalna. Powszechnie nazywana największym filtrem w ludzkim ciele, pełni aż 500 różnych funkcji, które zapewniają niezakłócony przebieg większości procesów życiowych. Warto pomyśleć o niej właśnie w styczniu. Przeciążona bożonarodzeniowymi przysmakami i sylwestrowymi trunkami może potrzebować wsparcia. Najlepszym jest, jak zawsze, dieta. Co służy wątrobie, a czego powinniśmy unikać? Wyjaśniamy!

Funkcje wątroby

Wątroba pełni szereg ważnych funkcji. Pomaga oczyszczać organizm z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii, wynikających z diety, stosowanej farmakoterapii i szeroko rozumianego stylu życia.

Na kondycję wątroby wpływa nie tylko to, co zjadamy i używki, na które sobie pozwalamy, ale też aktywność fizyczna. I to aż z trzech powodów. Po pierwsze, sport pomaga zadbać o sylwetkę i zredukować tkankę tłuszczową. Nadwaga i otyłość są dla niej poważnym obciążeniem i jednym z czynników rozwoju niealkoholowego stłuszczenia wątroby. Po drugie, u osób aktywnych fizycznie zmniejsza się insulinooporność tkanek, która zaburza regenerację wątroby. Po trzecie, wysiłek fizyczny usprawnia detoksykację organizmu.

Ponadto, wątroba magazynuje witaminy i energię, produkuje żółć i ma duży udział w budowaniu odporności. Jej komórki szybko się regenerują, ale nie warto szarżować z niekorzystnymi dla wątroby nawykami. Czego unikać?

Wątroba nie lubi używek

Nie służą jej wszelkie używki, bo każdą musi zmetabolizować. To ją obciąża, osłabia wydajność, utrudnia i wydłuża regenerację. Alkohol, tytoń i środki psychoaktywne są dla organizmu toksynami, z których wątroba musi go oczyścić.

Poważnym obciążeniem dla wątroby są też leki. Dlatego lekarze apelują o nienadużywanie środków farmakologicznych i niezażywanie ich na własną rękę. Problemem nie są tylko leki stosowane w leczeniu chorób przewlekłych, ale też nagminnie stosowane suplementy diety i środki przeciwbólowe. Równie ważne są codzienne nawyki żywieniowe.

Czego unikać w jadłospisie?

Przede wszystkim –  dużych porcji, odsmażanych potraw, produktów wysokoprzetworzonych,  smażonych w głębokim tłuszczu mięs czy produktów typu fast food. Wątrobie nie służą produkty z wysokooczyszczonej mąki pszennej, tłuszcze odzwierzęce, takie jak słonina, boczek czy smalec, a także grzyby i ostre przyprawy. Jakich zasad dietetycznych warto się trzymać, by wspierać wątrobę?

Wątroba: Małe i częste posiłki

Kluczem są małe i częste posiłki. Zjadane w spokoju. To służy całemu układowi pokarmowemu. Stres jest silnie toksyczny, ma negatywny wpływ na żołądek, jelita i wątrobę. Jedzenie w biegu, w nerwowej atmosferze, z ludźmi, których zwyczajnie nie lubimy – ma dalekosiężne skutki zdrowotne. Posiłek to nie tylko sposób na zaopatrzenie organizmu w niezbędne do funkcjonowania kalorie i składniki odżywcze, ale też chwila wytchnienia i przyjemności. Warto o to zadbać.

Wątroba: Dieta lekkostrawna

Najlepszy model żywienia dla poprawy kondycji wątroby to dieta lekkostrawna, oparta na gotowanych i duszonych potrawy. Nigdy smażonych.

Jadłospis powinien być zdominowany świeżymi warzywami i owocami, a jeśli będą źle tolerowane – krótko gotowanymi na parze oraz produktami pełnoziarnistymi (pieczywo, makarony) i kaszami. Korzystne w diecie dla wątroby są ryby i chude mięso oraz nabiał. Zalecane tłuszcze to tłoczone na zimno oleje roślinne, takie jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy czy lniany.

Posiłki powinny być świeże. Warto doprawić je jedną ze sprzyjających wątrobie przypraw, czyli majerankiem, kminkiem, bazylią lub cynamonem.

5 ziół dla wsparcia wątroby

Dla wzmocnienia i przyspieszenia regeneracji wątroby warto sięgnąć po:

– ostropest plamisty: jego ziele ma właściwości przeciwzapalne, stymuluje regenerację komórek wątroby i zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych;

– miętę pieprzową: ziele działa przeciwskurczowo i żółciotwórczo, jest pomocne przy nadkwasocie i chorobie wrzodowej;

– korzeń mniszka lekarskiego: przeciwdziała gromadzeniu się tłuszczu w wątrobie, stymuluje wydzielanie soków żołądkowych i żółci, ma korzystny wpływ na komórki wątroby i woreczka żółciowego;

– ziele krwawnika: polecane szczególnie przy zaburzeniach trawiennych o podłożu nerwicowym;

– kwiat kocanki piaskowej, która stymuluje wydzielanie żółci, wzmacnia wątrobę i trzustkę.

Ewa Koza

Zobacz także:

Trendy dietetyczne na 2022 rok

Jak poradzić sobie z bezsennością?


INTERIA.PL

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAlert IMGW dla Żuław i Zalewu Wiślanego. Możliwy wzrost poziomu wód