Analityk rynku pojazdów użytkowych Marcin Kardas tłumaczy przyrost rejestracji koniecznością wymiany taboru, a zakupy w latach 2021-2022 były rekordowe. Następnie przez blisko 2 lata przewoźnicy kupowali coraz mniej naczep, ubiegłoroczny spadek sięgnął 33 proc. w stosunku do 2023 roku.
Branżowy subindeks Barometru EFL dla TSL na II kwartał tego roku wyniósł 53 pkt., o 1,1 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Odczyt rośnie od początku roku, trzeci kwartał z rzędu. Co więcej, nastroje od niemal dwóch lat są stabilne, gdyż ostatni raz wartość wskaźnika spadła poniżej 50 pkt. w III kwartale 2023 roku. Wśród przedstawicieli sektora TSL 24 proc. prognozuje wyższą sprzedaż, a 21 proc. większe inwestycje. Firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne nie sygnalizują także większych problemów z płynnością, gdyż tylko 8 proc. wskazuje na możliwą słabszą kondycję finansową.
Na zachodzie bez zmian
Do tego 79 proc. przedsiębiorców prognozuje zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne na takim. samym poziomie jak w I kwartale br. – Mamy jednak pewne oznaki poprawy jak spadająca inflacja, możliwość kolejnych obniżek stóp procentowych, a co za tym idzie tańszych kredytów i leasingu, czy stabilizacja cen paliw. Polski handel, w tym e-commerce, także radzi sobie całkiem dobrze. Widzimy więc realną szansę na odbicie w drugiej połowie tego roku – przekonuje prezes zarządu Truck Care Silvestr Ochrimovic.
Czytaj więcej
Na poprawę liczą także inne kraje UE. W Niemczech rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony były o 9,6 proc. mniejsze niż rok wcześniej, a po pięciu miesiącach o 12,2 proc. mniejsze. W przypadku ciągników siodłowych widać poważne ożywienie: majowy wzrost o 7,2 proc., gdy po pięciu miesiącach rejestracje są jeszcze o 27 proc. mniejsze niż rok wcześniej, wynika z danych KBA.
We Francji spadek rejestracji ciężarówek o dmc pow. 5,1 tony w maju sięgnął 23,7 proc., a skumulowany tegoroczny wynik jest o 19 proc. gorszy od ubiegłorocznego, porównuje CCFA.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS