Jest czerwiec 2019 r. Już tylko kilka dni dzieli nastolatków z małego miasteczka od zakończenia gimnazjum i organizowanego z tej okazji przyjęcia. Czas oczekiwania na upragnione wakacje umilają im wizyty na miejskim basenie, sport, spotkania z przyjaciółmi i wspólne imprezy, w trakcie których eksperymentują z używkami. Monika (w tej roli Sandra Drzymalska) zakochuje się w umięśnionym, wytatuowanym Kubie (Michał Sitnicki). Chłopak nie wydaje się nią zainteresowany. Nie odbiera telefonów, nie oddzwania i z coraz większą fascynacją obserwuje swoją 30-letnią sąsiadkę (Agnieszka Żulewska). Zainteresowanie Kubą zaczyna wykazywać także brat Moniki Tomek (Mikołaj Matczak), odkrywając tym samym swoją orientację seksualną. Chomik (Jakub Wróblewski) próbuje zdobyć serce Oliwii (Nel Kaczmarek). Niebawem nastolatka dowiaduje się, że jest w ciąży.
Jak powiedział PAP reżyser i współscenarzysta filmu Dawid Nickel, “Ostatni komers” powstał na podstawie scenariusza krótkiego metrażu, którego ze względu na brak pieniędzy nie udało mu się zrealizować. Rozszerzył go o motywy zaczerpnięte z wyróżnionej Nagrodą Conrada za najlepszy literacki debiut roku 2016 oraz Nagrodą Gombrowicza książki “Ma być czysto” Anny Cieplak. “Wiedziałem, że w moim pierwszym filmie chcę opowiedzieć coś, co sam przeżyłem, co jest bliskie moim doświadczeniom. Ale nie ukrywam, że kiedy zacząłem analizować polskie kino, doszedłem do wniosku, że brakuje w nim historii odnoszących się do współczesnych nastolatków. To były dwa powody, które zadecydowały o kształcie obrazu. Kiedy trafiłem na powieść Ani Cieplak, nie przypuszczałem, że będę chciał robić jej adaptację. Przeczytałem ją dla przyjemności i dopiero po pewnym czasie stwierdziłem, że bohaterka tej książki będzie dopełnieniem grupy nastolatków, którą chciałem ukazać” – wyjaśnił.
Jako nastolatek Nickel był fanem amerykańskich seriali i filmów typu “Wredne dziewczyny”, “Beverly Hills, 90210” i “Plotkara”. Jednak jego największymi źródłami inspiracji pozostają Instagram, Pinterest, Tumblr, sztuki performatywne i taniec. “Muzyka i taniec sprawiają, że można wejść do innego świata. A przede wszystkim pozwalają nam poczuć się bardziej zrelaksowanym. To są rzeczy, które mnie uspokajają. Lubię też opowiadanie obrazami. Dla mnie to jest zawsze bardzo ważne w filmach: że nie wszystko trzeba powiedzieć. Dzięki muzyce, tańcowi i zdjęciom możesz bardziej poczuć bohatera, wejść w jego świadomość. Ja zawsze wolę w coś uwierzyć i poczuć to, niż to usłyszeć” – podkreślił.
Opiekunami artystycznymi debiutu fabularnego Nickela zostali Małgorzata Szumowska, Michał Englert i Michał Borczuch. Wcześniej młody twórca był asystentem m.in. na planie “Body/Ciało” i “Twarzy” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej. “Z Gośką zapoznałem się w taki sposób, że dała mi zadanie, które przesądziło o dalszej współpracy. Miałem znaleźć aktorkę do +Body/Ciało+. I znalazłem na Instagramie Justynę Suwałę. Zresztą Michała Sitnickiego, który zagrał w +Ostatnim komersie+, też tam wypatrzyłem” – wspomniał. Dodał, że to Szumowska zmotywowała go do zrobienia filmu. “Kiedy nie dostałem pieniędzy na krótki metraż, powiedziała: +idź za ciosem, zrób pełny metraż+. Wróciłem do domu i rozwinąłem krótki metraż do pełnego. Akurat wtedy ruszał program +Mikrobudżety+ w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej. Dzięki Gośce w ogóle ośmieliłem się zrobić ten film. Na pewno nauczyłem się od niej i Michała śmiałości w podejmowaniu decyzji. Pokazali mi, że da się robić kino inaczej, niż dotychczas myślałem, że możesz odejść od sztywnych reguł, że kiedy bierzesz aktora czy aktorkę, to oni nie muszą być po szkole filmowej” – zwrócił uwagę.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS