A A+ A++

Do 30 czerwca 2020 roku spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne muszą wybrać zewnętrzny, licencjonowany podmiot odpowiedzialny za prowadzenie elektronicznego rejestru akcjonariuszy. To pierwszy krok w celu wdrożenia tak zwanej dematerializacji akcji, czyli pozbawienia mocy prawnej dokumentowej formy akcji w związku z wprowadzonymi zmianami w prawie. Sam rejestr obowiązywać ma od 2021 r.

Rejestr akcjonariuszy – korzyści z procesu cyfryzacji

Wprowadzenie rejestru akcjonariuszy wynika z konieczności uporządkowania procesów związanych z obrotem papierami wartościowymi. Cyfryzacja przyczyni się do zwiększenia poszczególnych podmiotów poprzez ujawnienie oraz sprawną identyfikację akcjonariuszy – zarówno przez spółkę, jak i innych wspólników. Elektroniczny rejestr ma za zadanie ograniczyć ryzyko wadliwych przeniesień akcji czy innych błędów wynikających z czynności formalnych. Jego prowadzenia może podjąć się wyłącznie zewnętrzny, niezależny podmiot – na przykład dom maklerski czy też bank powierniczy.

Jakie informacje znajdą się w rejestrze?

W rejestrze znajdą się informacje takie jak imię i nazwisko lub nazwa każdego z akcjonariuszy, adres zamieszkania czy też siedziby firmy oraz adres poczty elektronicznej, jeśli została wyrażona zgoda na otrzymywanie komunikatów taką drogą. Obowiązek wyboru podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy dotyczy wszystkich spółek akcyjnych oraz komandytowo-akcyjnych, niezależnie od ilości osób, na które zostaje nałożony. Od 2021 roku akcje w formie dokumentu tracą ważność, a cały proces przenosi się do elektronicznej bazy. Dematerializacji podlegają zarówno akcje uprzywilejowane, jak i zwykłe, akcje imienne oraz akcje na okaziciela.

Wybór podmiotu prowadzącego i ważne funkcjonalności

Warto mieć na uwadze, że nie ma jednej, prawnie określonej stawki za prowadzenie rejestru, dlatego warto zdecydować się na podmiot, który oferuje pakiety oraz możliwości dopasowane do liczby akcjonariuszy. Taką opcję zaprezentował na przykład dom maklerski Q Securities – qsecurities.pl/uslugi-rejestr-akcjonariuszy, który zapewnia nielimitowany dostęp do bezpiecznej oraz intuicyjnej aplikacji, ułatwiającej dokonywanie różnorodnych działań i transakcji.

W rejestrze można przeprowadzać czynności formalne, takie jak zmiana danych osobowych przez akcjonariusza, zamówienie czy wygenerowanie świadectwa rejestrowego, czy wyciągu z rejestru. Q Securities umożliwia również sprawne przeprowadzanie czynności dodatkowych, takich jak wypłata dywidendy czy podwyższenie kapitału zakładowego, oraz transakcji w rejestrze. Wśród tych ostatnich znajduje się wpis przejścia własności akcji np. przez dziedziczenie, wpis ograniczonego prawa rzeczowego (np. zastaw) czy prawa głosu. O wprowadzonych zmianach poinformują powiadomienia e-mail wysyłane do spółki i do akcjonariuszy.

Obowiązek wpisu do rejestru akcjonariuszy wymusza zmiany w sposobie funkcjonowania wielu podmiotów, ale jednocześnie pozwala na przejrzystą komunikację i eliminację błędów. Jego prowadzenie warto powierzyć doświadczonej jednostce, oferującej kompleksową obsługę akcjonariuszy.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolicja Bielsko-Biała: Zabezpiecz swój dom przed włamaniem
Następny artykułAktualizacja: Kopalnia Soli – informacje