A A+ A++
  • Paliwo E10, z 10-procentową domieszką biokomponentów staje się coraz popularniejsze.
  • Większość nowych samochodów i motocykli nie ma problemu z jazdą na paliwie E10, gorzej ze starymi.
  • Brytyjski rząd stworzył narzędzie, które pozwala sprawdzić czy dany model jest przystosowany do E10.

Biokomponenty są od wielu lat integralną częścią paliw oferowanych na stacjach. Standardem, jeśli chodzi o benzynę jest dziś E5, czyli pięcioprocentowa domieszka biokomponentów. Na większości nowych motocykli znajdziemy jednak naklejki z symbolem E10, co oznacza, że producenci przygotowali już silniki do pracy na paliwie z 10-procentową domieszką alkoholu etylowego.

Rząd Wielkiej Brytanii przygotował narzędzie, dzięki któremu można łatwo sprawdzić czy posiadany samochód lub motocykl jest przystosowany do zasilania zmodyfikowanym paliwem. Narzędzie udostępnione jest bezpłatnie na stronie https://www.gov.uk/check-vehicle-e10-petrol

Teoretycznie do spalania paliwa E10, powinien być przystosowany każdy nowy motocykl. Większość pytanych przez nas importerów potwierdziła, że ich motocykle bez problemu mogą pracować na paliwie E10 – tak jest między innymi z jednośladami Suzuki, Hondy, czy Yamahy. Nie jest jednak tajemnicą, że są motocykle, które mogą mieć problem z przepaleniem 10-procentowej domieszki biokomponentów – bolączka ta dotyka szczególnie starsze konstrukcje.

Paliwo z coraz większą domieszką biokomponentów wprowadzane jest oczywiście z powodów ekologicznych. Większa zawartość etanolu oznacza mniej dwutlenku węgla w produktach spalania. W poszczególnych krajach wprowadzanie nowego paliwa przebiega różnie – najczęściej kierowcy dowiadują się o fakcie tankowania takiego paliwa po prostu na stacjach. W niektórych krajach, na przykład w Wielkiej Brytanii, prowadzona jest jednak kampania informacyjna dla kierowców.

Zdaniem ekspertów korzystanie z paliw z domieszką biokomponentów oznacza zwiększone spalanie, ponieważ kaloryczność takiego paliwa jest niższa niż tradycyjnej benzyny. Innymi słowy, do wytworzenia takiej samej ilości energii silnik musi spalić więcej paliwa z biokomponentami.

Z danych Europejskiej Agencji Środowiska wynika, że udział paliwa E10 w ogólnej sprzedaży benzyny w Europie nie przekracza dziś 12 procent. Trzeba się jednak spodziewać, że w najbliższych latach będzie on systematycznie rosnąć, ponieważ paliwo z etanolem będzie sukcesywnie wypierać inne paliwa.

Przeczytaj także: nowe oznaczenia na stacjach paliw

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBoisko przy Drodze Dębińskiej będzie miało podgrzewaną murawę
Następny artykułNowy Volkswagen Taigo wjeżdża do Polski. Nie tylko cena zaskoczy