A A+ A++

Często spotykam się z kategorycznymi stwierdzeniami, że Polska jest piękna. Najczęściej odnajduję tego typu stwierdzenia na filmach tych, którzy Polskę odwiedzają i następnie zamieszczają swoje relacje z tych wypraw na You Tube. Są to relacje płynące od ludzi z całego świata. Z tego typu przekonaniami nie spotykam się tylko w sieci. Dwa lata temu, podczas rozmowy z moim estońskim współpracownikiem, padło z jego ust też to kategoryczne stwierdzenie, że Polska jest piękna. Pamiętam, że przykuło to wówczas moją uwagę, bo pomyślałem wtedy, że dajmy na to dwadzieścia lat wcześniej, zapewne czegoś takiego bym od niego nigdy w życiu nie usłyszał. Polska zaczyna być postrzegana jako piękny kraj i jej wizerunek generalnie zmienia się na lepsze. Można takie zjawisko obecnie bez trudu zaobserwować.

Mój estoński znajomy zapewne uległ zaistniałym głównie w internecie pewnym trendom medialnym, typu, Polska jest piękna. Ten trend można zaobserwować głównie w sieci, bo w mainstreomowych mediach z poza Polski nadal bywa z tym różnie. Choć i tam sytuacja powoli zaczyna się zmieniać na lepsze. Jakiś czas temu oglądałem reportaż stacji ABC News, o Polsce, również na You Tube. I choć twórcy tego reportażu przyjechali tutaj mocno zdeterminowani, aby ukazać polsko-katolicki ciemnogród i przestraszyć widza konsekwencjami jakie może on nieść dla sił postępu na Zachodzie. To jednocześnie można się było z niego dowiedzieć o Polsce jako o nowoczesnym europejskim kraju. Wspomniany też był tam Kraków, jako o jedno z najbardziej romantycznych miast w Europie. Więc wszystko wskazuje na to, iż niezależnie od okoliczności, w dobrym tonie jest wrzucić parę pozytywnych słów o Polsce. Te pozytywne trendy tworzą wspomniani już Youtuberzy, jak i sama dobrze rozwijająca się Polska, coraz częściej kojarzona z sukcesem.

Najwyraźniej Polska staje się modna i właśnie przechodzi, bądź wkrótce będzie przechodzić, swoje przysłowiowe pięć minut, choć nie wszyscy jeszcze to zjawisko dostrzegają, lub też z różnych powodów nie chcą tego dostrzegać. Taki pozytywny wizerunek zaistniały w świadomości ludzi automatycznie przekłada się na przychylne postrzeganie Polski i większości rzeczy z nią związanych.

Polska zaczyna być postrzegana jako kraj sukcesu gospodarczego nabierający znaczenia na arenie międzynarodowej. Jej pozytywny wizerunek w masowej świadomości, może budować także bunt większości Polaków przeciwko próbom narzucania im obcych wzorców kulturowych, tych niezgodnych z ich tradycją. U ludzi na Zachodzie, tłamszonych zewsząd wszechogarniającą poprawnością polityczną, taki opór może wywoływać sympatię, zarówno do Polski, jak i do Polaków. Bo u siebie, na ogół, na taki opór nie mogą oni sobie za bardzo pozwolić, i dlatego zapewne nam go trochę zazdroszczą. Obcokrajowcy widzą też tutaj coraz lepszą infrastrukturę komunikacyjną, zadbane miasta i urokliwe krajobrazy. Choć przecież piękne polskie krajobrazy istniały tutaj od zawsze, i jakoś nikt nie zwracał na nie wcześniej szczególnej uwagi. Dopiero w momencie jak Polska zaczęła być kojarzona właśnie z sukcesem, wszystko zaczęło się tutaj stawać dla nich bardziej urokliwe. Tak ów psychologiczny mechanizm działa.

W tym kontekście, warto przytoczyć przypadek Irlandii, która w latach 90-tych, również przechodziła swoje przysłowiowe pięć minut. Uchodziła ona wówczas za tygrysa gospodarczego Europy. W związku z tym, jej postrzeganie wśród ludzi w Europie i na całym świecie było bardzo pozytywne. Stała się ona wówczas modna. Pamiętam te fascynacje irlandzką muzyką i tańcem. Wszyscy też wówczas kochali irlandzkie krajobrazy. Generalnie, można było dostrzec wtedy zwiększone zainteresowanie samą Irlandią, jak i jej kulturą.

Niebagatelną rolę w budowaniu pozytywnego wizerunku Polski mają ogólnoświatowe sukcesy polskich firm produkujących gry komputerowe. Największy sukces osiągnęła oczywiście gra Wiedźmin 3, wydana w 2015 roku, która jak dotąd stała się jedynym polskim sukcesem w popkulturze w skali globalnej. Dziesiątki milionów, jak nie setki milionów fanów na całym świecie, kojarzą tę grę właśnie z Polską. A od tego momentu, to już blisko do tego, aby zaistniało u nich pozytywne skojarzenia z Polską w ogóle. Tak to działa. Nie jestem w stanie zliczyć ile przeczytałem komentarzy na forach związanych z tą grą, a w nich, że polish jokes są już passe. Warto też w tym kontekście wspomnieć też o innej polskiej grze, która osiągnęła niemały sukces w świecie, mowa o This War of Main, z 2016 roku. Sukcesy tych gier z pewnością wpływają znacząco na budowanie pozytywnego wizerunku Polski i Polaków w świecie. To również wydaje się oczywiste. I choć te gry z polskością jako taką, nie wiele mają wspólnego, to wymiarze o którym mowa, siłą rzeczy wykonują one dobrą robotę dla Polski, i z tego należy się cieszyć.

Nie wydaje się też, aby małpowanie zachodnich szeroko rozumianych trendów w sferze obyczajowej mogłoby taki pozytywny wizerunek Polski i Polaków wzmacniać. Wręcz odwrotnie. Jedynie autentyczność może powodować ewentualną sympatię otoczenia. I gdy nie lubię swojej polskości, próbując ją zastąpić jakimś nie pasującym do mnie substytutem, to automatycznie staję się nieautentyczny, a nawet karykaturalny, i poprzez to śmieszny. Nie wzbudzam wtedy prawdziwej sympatii. Ta psychologiczna zasada dotyczy zarówno jednostek, jak i całych społeczeństw. Cudzoziemcy coraz bardziej interesujący się Polską, zarówno ci przyjeżdżający tutaj, jak i nie, nie szukają w niej zapewne substytutów tego co mają u siebie. Szukają oni tutaj autentycznego polskiego jedzenia, muzyki, obyczajów i tradycji. Polaków też zapewne szukają autentycznych, zamiast ich substytutów.

Nie mogą zatem budować dobrego wizerunku Polski osoby uważające polskość za nienormalność, posiłkując się klasykiem, bo są one właśnie z tego powodu nieautentyczne. Dotyczy to zarówno tych na świeczniku, jak i zwykłych zjadaczy chleba. Choć oczywiście, ci będący na świeczniku i z polskością będący jednocześnie na bakier, mogą powodować większe straty wizerunkowe. Ważne jest więc aby Polskę reprezentowały osoby, które z polskością czują się dobrze, pasuje ona do nich jak dobrze skrojony garnitur szyty na miarę. Jest im wtedy z polskością do twarzy i budowa przez nich dobrego wizerunku Polski odbywa się w takim przypadku po części samoistnie.

Mocna gospodarka, zdecydowane dbanie o polskie interesy rządzących, jak i autentyczność Polaków, są kluczem do sukcesu. Gdy tak się dzieje, przysłowiowe pięć minut może się dla Polski znacznie wydłużyć. Łatwo wtedy powstaje pozytywny odbiór Polski na świecie. I staje się ona wówczas w oczach innych  jeszcze piękniejsza niż jest w rzeczywistości.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSparing: Obra Kościan – Sparta Szamotuły 5-0
Następny artykułBroniszewski drugi w GTE