Dodano: 11 października 2024 15:20
Dziś oficjalnie rozpoczęłą się budowa autostrady D11 na odcinku od granicy z Polską do Trutnova. To największe zamówienie tego typu w historii czeskiej Dyrekcji Dróg i Autostrad. Prace na budowie odcinka liczącego ponad 21 kilometrów będą kosztowaćblisko 12 miliardów czeskich koron i potrwają 3,5 roku. – Wykonawca w pierwszej kolejności odda do użytku trzykilometrowy odcinek w pobliżu granicy z Polską, który połączy się z polską drogą ekspresową S3, pierwsze pojazdy powinny po nim wjechać już wiosną 2026 roku – informuje czeska dyrekcja dróg.
– Zaczynamy od jednego z najbardziej oczekiwanych projektów, któremu udało się pokonać wszystkie przeszkody i wreszcie możemy rozpocząć prace. Autostrada D11 jest jednym z najważniejszych elementów czeskiej sieci drogowej. Łączy Pragę ze wschodem Czech. Po ukończeniu D11 wszyscy Czesi znajdą się bliżej Morza Bałtyckiego, gdyż polska autostrada S3 połączy wówczas czeską granicę z Gdańskiem. Autostrada D11 ma także znaczenie ogólnoeuropejskie, zgodnie z międzynarodowym porozumieniem należy do europejskiego korytarza transportowego łączącego Europę Zachodnią i Wschodnią – mówi Minister Transportu Martin Kupka.
W ramach budowy powstaną dwa półkilometrowe tunele, 28 mostów, trzy przejazdy kolejowe i dziesięć ścian przeciwhałasowych o łącznej długości 1615 metrów. Jeden tunel o długości 550 metrów będzie znajdował się pod Poříčskim Hřbetem, drugi, zwany Fortyfikacją, będzie mierzył 492 metry. Na tym odcinku znajdzie się 13 większych mostów, każdy o długości ponad 100 metrów. Będą także trzy duże obiekty mostowe: najdłuższy, 715-metrowy most Poříčí, następnie most o długości 670 metrów nad doliną rzeki Ličnej i most Lampertice o długości 330 metrów.
REKLAMA
– To niezwykle wymagająca konstrukcja, jedna z najbardziej wymagających w historii ŘSD. Dzięki ukończeniu tego odcinka autostrady D11 powstanie wysokiej jakości połączenie transgraniczne z Polską, gdy nowa droga o dużej przepustowości przejmie funkcję nieadekwatnej z punktu widzenia drogi I/16 wydajności i bezpieczeństwa. Dziś wraz z drogą I/37 łączy ważne ośrodki regionalne Jaroměř, Dvur Králové nad Labem i Trutnov z Polską. Pomimo dużych trudności budowy, pierwsi kierowcy pojadą nową autostradą już za 3,5 roku, a trzema kilometrami na granicy z Polską już za półtora roku, co znacząco odciąży polską Lubawkę i czeski Královéc” – powiedział dyrektor generalny ŘSD Radek Mátl.
Ostatni, niezrealizowany odcinek autostrady D11 z Jaroměř do Trutnova jest intensywnie przygotowywany przez ŘSD. Prawie 20-kilometrowa budowa powinna rozpocząć się jesienią 2025 r., a kierowcy powinni po niej po raz pierwszy przejechać w 2028 r. Budowę autostrady D11 z Pragi do Hradca Králové i do granicy z Polską rozpoczęto w 1978 r. Do tej pory przejechało 113 kilometrów z planowanych 154 kilometrów. Teraz autostrada kończy się na obrzeżach miasta Jaroměř.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS