A A+ A++

Ministerstwo Infrastruktury oczekuje, że pracownicy urzędów morskich zaangażowani w wydawanie marynarzom dokumentów będą miej obciążeni.

 Nowela rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniająca rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej – założenia

Projekt noweli przewiduje , że dyrektor urzędu morskiego nie będzie musiał przy wydawaniu książeczki żeglarskiej, zasięgać opinii organów paszportowych w sprawie istnienia wobec wnioskodawcy przesłanek odmowy wydania paszportu. Zamiast urząd sam będzie mógł to zweryfikować w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP).

Jak podano w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej, wystawiana jest ona przez dyrektora urzędu morskiego. Przed wydaniem marynarzowi książeczki żeglarskiej, dyrektor urzędu morskiego jest zobowiązany zweryfikować przesłanki do odmowy wydania paszportu.

Zgodnie z ustawą z 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych, został ustanowiony Rejestr Dokumentów Paszportowych, który od 27 marca br. miał zastąpić funkcjonujące ewidencje paszportowe oraz centralną ewidencję wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych. “Ustawa o dokumentach paszportowych jednocześnie umożliwia dyrektorom urzędów morskich uzyskanie bezpośredniego dostępu do RDP, w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań – a zatem w zakresie weryfikacji przesłanek odmowy wydania paszportu wobec osoby wnioskującej o wydanie książeczki morskiej” – czytamy w uzasadnieniu.

“Biorąc pod uwagę możliwość uzyskania przez dyrektorów urzędów morskich dostępu do danych zgromadzonych w RDP, a tym samym możliwość bezpośredniej weryfikacji przedmiotowych przesłanek, bez konieczności przesyłania zapytań do organów paszportowych, zasadnym jest wprowadzenie stosownej zmiany w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 maja 2016 r. w sprawie książeczki żeglarskiej” – napisano.

Jak wyjaśniono, w efekcie możliwości bezpośredniej weryfikacji przez dyrektora urzędu morskiego przesłanek do odmowy wydania paszportu osobom ubiegającym się o książeczkę żeglarską, oczekuje się zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla pracowników urzędów morskich zaangażowanych w proces wydawania marynarzom dokumentów.

Skrócenie czasu wydawania książeczek żeglaskich

“Zmniejszenia obciążeń administracyjnych należy oczekiwać także w przypadku pracowników urzędów wojewódzkich zaangażowanych w weryfikację ww. przesłanek. Oczekuje się ponadto, że skróceniu ulegnie czas potrzebny na wydanie książeczki żeglarskiej” – wskazano.

Jak przypomniano w uzasadnieniu, zgodnie z ustawą o dokumentach paszportowych, warunkiem uzyskania dostępu do danych zgromadzonych w RDP jest wystąpienie z właściwym wnioskiem do ministra właściwego do spraw informatyzacji.

autor: Łukasz Pawłowski (PAP)

pif/ pad/ amac/

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »

Regulaminy pracy w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego (PDF)

Tylko teraz

Przejdź do sklepu

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRafako ma ugodę do umowy z JSW Koks
Następny artykuł„Straciliśmy poczucie bezpieczeństwa, ale być może ta wojna nas uleczy. Polacy przestali być wiecznymi ofiarami, są ratownikami”