A A+ A++

Cyfryzacja jest warunkiem przetrwania i rozwoju firm sektora MŚP w Europie – taki wniosek płynie z badania przeprowadzonego wśród 5 tys. przedsiębiorstw w Europie.

Cyfryzacja w biznesie postępuje. Dzięki wykorzystaniu narzędzi cyfrowych, pozwalających m.in. na tworzenie i efektywną obsługę sklepów internetowych, małe i średnie przedsiębiorstwa ograniczyły negatywny wpływ pandemii na swoje biznesy, a w niektórych przypadkach kryzys gospodarczy spowodowany COVID-19 stał się impulsem do dynamicznego rozwoju i skutecznego działania – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego wśród 5 tys. przedsiębiorstw w Europie.

Cyfryzacja w UE

Mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie firmy stanowią 99 proc. przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Zapewniają one dwa na trzy miejsca pracy w sektorze prywatnym oraz odpowiadają za ponad połowę całkowitej wartości dodanej generowanej przez przedsiębiorstwa w UE. Jak pokazuje raport „Technologie cyfrowe jako podstawa działania: Europa (Digitally Driven: Europe)”, w okresie pandemii wiele MŚP zbudowało tzw. „cyfrową odporność”. Składają się na nią przystępne, skuteczne narzędzia i usługi cyfrowe, powszechnie wykorzystywane w codziennym prowadzeniu biznesu. Z raportu płyną trzy istotne wnioski:

  1. narzędzia cyfrowe mają kluczowe znaczenie dla elastyczności i odporności MŚP,
  2. narzędzia te umożliwiły szybkie zorganizowanie się, utrzymanie większej części przychodów sprzed pandemii oraz zatrudnianie większej liczby pracowników,
  3. nadal istnieje wiele przeszkód, które utrudniają MŚP wdrażanie narzędzi cyfrowych, w tym niepewność co do sposobu korzystania i wartości technologii w ich działalności.

„Cyfrowa odporność” niesie daleko idące korzyści, nie tyko w czasie pandemii, bowiem zdolność do adaptacji i odradzania się po zawirowaniach, pozwoli MŚP przetrwać w okresach przyszłych kryzysów.

Cyfryzacja w Polsce

W Polsce MŚP to już ponad 2 mln firm. Z jednej strony są one bardziej zaawansowane cyfrowo niż ich europejscy konkurenci, ale z drugiej mają większe obawy związane z narzędziami cyfrowymi. Ponad 52 proc. planuje po pandemii w większym zakresie korzystać z nich, ale 33 proc. badanych firm (4 pkt proc. ponad średnią w Europie) przyznaje, że największe obawy związane są z niepewnym zwrotem z inwestycji. Dla 29 proc. (również 4 pkt proc. ponad średnią w Europie) barierą jest ochrona prywatności danych. Natomiast na wysoki koszt narzędzi cyfrowych narzeka 26 proc. firm, czyli 3 pkt proc. ponad średnią w Europie).

CZYTAJ TEŻ: Składka zdrowotna a`la Polski Ład to podwyżka podatku

Efekt gospodarczy przekształcenia tylko tzw. „niepewnych” firm sektora MŚP, które są w trakcie wprowadzania narzędzi cyfrowych do modelu biznesowego w „zaawansowane”, czyli już korzystające w dużym stopniu z narzędzi cyfrowych, to w Europie możliwe wygenerowanie dodatkowych obrotów o wysokości 262,2 mld euro oraz powstanie aż 3,6 mln miejsc pracy. Zaś w Polsce odpowiednio 31,3 mld zł oraz ponad 235,5 tys. … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułProtest w obronie mediów też w Ostrowcu Świętokrzyskim
Następny artykułTrafiliście na podejrzaną stronę? Zgłoście to