Jak działa oszustwo z podszywaniem się pod mObywatel?
Próby wyłudzania danych z wykorzystaniem podszywania się pod znane instytucje to szczególnie niebezpieczny proceder, w którym oszuści łatwo usypiają naszą czujność.
-
Przesłana wiadomość ma na celu wzbudzenie niepokoju, a następujący po niej telefon ma dodatkowo potwierdzać zaistniałą sytuację.
-
Oszust próbuje nas przekonać, że chce pomóc w wyjaśnieniu sprawy oraz zabezpieczeniu naszych środków.
Jeżeli podamy mu swoje dane oraz wykonamy działania, o jakie prosi fałszywy doradca, możemy stracić z naszego konta bankowego wszystkie pieniądze.
Jak uchronić się przed zagrożeniem?
Jeżeli w Twoim telefonie pojawiła się fałszywa wiadomość od mObywatel i zadzwonił do Ciebie oszust, przede wszystkim zachowaj spokój oraz czujność.
-
Nigdy nie podawaj żadnych danych, o jakie pyta rzekomy konsultant ani nie wykonuj żadnych jego poleceń!
-
Rozłącz się od razu, gdy tylko zorientujesz się, że masz do czynienia z oszustwem.
-
Skontaktuj się z instytucją, pod którą podszywali się przestępcy – znajdź w tym celu dane kontaktowe na oficjalnej stronie.
-
Zablokuj nadawcę wiadomości i numer telefonu, z którego do Ciebie dzwonił.
-
Przekaż podejrzaną wiadomość od oszustów do CSIRT NASK, używając funkcji “Przekaż”, bezpośrednio pod numer 8080 a następnie usuń SMS-a.
Co robić, jeśli Twoje dane wpadły w niepowołane ręce?
Skontaktuj się ze swoim bankiem najszybciej jak to możliwe oraz dowiedz się, czy z Twojego konta nie zniknęły pieniądze.
Możesz też skorzystać z dodatkowych usług firm zajmujących się cyberbezpieczeństwem, jak np. CyberRescue, które w sytuacji niepewności lub zagrożenia podpowiedzą, w jaki sposób możesz zabezpieczyć dane.
Elwira Charmuszko, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa CyberRescue
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS