W czwartek podpisano umowę na dofinansowanie budowy Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Na realizację projektu wartego 300 mln złotych z unijnych środków, trafi ponad 173 mln złotych.
Dzięki funduszom europejskim w Lublinie powstanie nowoczesny dworzec, który stanie się centrum komunikacyjnym regionu i przejmie funkcję dworca autobusowego znajdującego się przy al. Tysiąclecia. Inwestycja powstanie pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową.
W czwartek prezydent Lublina Krzysztof Żuk i marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski podpisali umowę na dofinansowanie tej inwestycji. Wartość projektu to około 300 mln zł, z czego ponad 173 mln zł stanowią środki unijne.
„Dworzec Metropolitalny z pewnością będzie wizytówką miasta. To nasza priorytetowa inwestycja najbliższych lat, ważna zarówno dla mieszkańców Lublina, jak i całego regionu – w jednym miejscu połączy bowiem komunikację autobusową miejską i pozamiejską z kolejową” – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Dworzec Metropolitalny to największy projekt z dofinansowaniem unijnym realizowany przez miasto Lublin w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Zakłada powstanie multimodalnego węzła komunikacji publicznej integrującego system transportu wewnętrznego Lublina oraz obszaru województwa z transportem regionalnym i dalekobieżnym.
Nowoczesny i ekologiczny
To co wyróżnia budynek projektowanego wielofunkcyjnego dworca to zastosowanie szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. Zakłada użycie gruntowych pomp ciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną do ogrzania budynku. Zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła.
Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.
Pod budynkiem dworca ma powstać parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m2, który pomieści 174 samochody. Na jego dachu planowane są nasadzenia zieleni, z naciskiem na gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza. Specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celów sanitarnych. Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca wynosi ponad 18 tys. m2.
Wizualizacja Dworca Metropolitalnego przy ul. Młyńskiej
Zmiana zagospodarowania terenu wokół dworca
Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma Plac Dworcowy. Po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride. Architektonicznym przedłużeniem Placu Dworcowego będzie ul. 1 Maja. Pojawią się na niej m.in. nowe nasadzenia drzew i krzewów, elementy małej architektury, miejsca postojowe i stojaki rowerowe.
Projekt unijny przewiduje również rozbudowę ul. Krochmalnej. Po południowej stronie jezdni zaprojektowano dwie nowe drogi, wzdłuż których przewidziano ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. W rejonie ul. Krochmalnej powstanie również budynek socjalno-techniczny dla obsługi dworca, z częścią socjalną dla kierowców.
W ramach projektu unijnego wykonane zostaną również modernizacje ulic: Młyńskiej, Pocztowej i Gazowej. Zaplanowano również budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz wykonanie łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego. Z kolei dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji publicznej rondo Sportowców będzie rondem turbinowym.
Jednym z ważnych punktów w projekcie jest budowa peronów odjazdowych komunikacji autobusowo-busowej i komunikacji miejskiej z zadaszeniem, jak również budowa wewnętrznych dróg dojazdowych, stanowisk postojowych, placów, chodników czy zagospodarowanie zieleni. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. m2.
Czytaj także: Lublin. Budowa Dworca Metropolitalnego pod znakiem zapytania. Ceny przekraczają budżet
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS