Zgodnie z projektem, jeśli przez pięć lat nie zostanie wykonana żadna operacja na rachunku bankowym lub koncie w SKOK-u – na przykład nie zostanie zlecony przelew – instytucja finansowa będzie zobowiązana sprawdzić w rejestrze PESEL, czy właściciel konta wciąż żyje. W przypadku stwierdzenia zgonu, bank lub kasa pozyska informację o dacie śmierci lub znalezienia zwłok.
Nowe przepisy mają umożliwić sprawne zakończenie prowadzenia nieaktywnych kont, co ograniczy ryzyko nieuprawnionego dostępu do środków. Zmiany będą również dużym ułatwieniem dla rodzin i spadkobierców – dzięki dostępowi do informacji z rejestru PESEL szybciej dowiedzą się, czy zmarły posiadał rachunki w konkretnej instytucji.
W praktyce oznacza to mniej formalności i uproszczone procedury dziedziczenia – bez konieczności żmudnego przeszukiwania wielu banków czy kas.
W komunikacie po posiedzeniu rządu podkreślono, że projekt realizuje założenia polityki deregulacyjnej. Jej celem jest ograniczenie zbędnych formalności i poprawa efektywności działania administracji, także w sektorze finansowym.
Nowelizacja ma wejść w życie po trzech miesiącach od daty ogłoszenia ustawy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS