A A+ A++

Pojęcie często używane przy modyfikacjach silników nie ma żadnego związku z hybrydowymi samochodami. Jest za to spory związek w tuningiem i zwiększeniem mocy poprzez zmianę doładowania, ale bez istotnych przeróbek mechanicznych. 

Turbosprężarka hybrydowa to nic innego jak zmodyfikowana turbosprężarka fabryczna — w taki sposób, by pasowała do oryginalnego mocowania do kolektora wylotowego, ale zapewniała inne (w domyśle lepsze) parametry. Zatem tuning poprzez założenie turbosprężarki hybrydowej jest dość mocno ograniczony w zakresie modyfikacji mechanicznych, ponieważ wyłącznie turbosprężarka i niektóre elementy układu dolotowego im podlegają.

Dlaczego hybryda?

Fabryczna turbosprężarka zawsze opracowywana jest z myślą o dwóch przeciwnych celach – osiągach i ekonomii lub komforcie jazdy. Zatem zawsze jest wynikiem pewnego kompromisu. Hybrydowa turbosprężarka jest budowana tak, by zwiększyć dynamikę samochodu, nawet kosztem komfortu jazdy czy ekonomii.

Turbosprężarka ze stałą i zmienną geometrią – czym się różnią?

Jak zbudowana jest hybrydowa turbosprężarka?

Najczęściej powstaje poprzez połączenie części dwóch turbosprężarek o różnych rozmiarach. Część odpowiadająca za kompresję (sprężarka) pochodzi z większej turbosprężarki, natomiast część odpowiadająca za napęd koła kompresji (turbina) jest fabryczna, by pasowała pod fabryczne mocowanie. Jednak ta część też może być modyfikowana, by uzyskać lepszą charakterystykę. Zakłada się wówczas większy wirnik turbiny, bez zewnętrznych zmian obudowy. Wewnątrz obudowa jest roztoczona do większej średnicy, by zmieścił się większy wirnik turbiny. Bez takiej modyfikacji turbosprężarka — tylko z większym wirnikiem sprężarki — byłaby co prawda bardziej wydajna, ale wirnik generowałby większą bezwładność, co oznaczałoby zwiększenie tzw. turbodziury.

Pojęcie turbosprężarki hybrydowej jest używane także w odniesieniu do zmiany sterowania turbosprężarką, która nie musiała ulec modyfikacjom. Wówczas najczęściej stosuje się sterowanie podciśnieniowe zamiast elektronicznego.

Dlaczego hybryda?

Choć wydaje się, że zbudowanie hybrydowej turbosprężarki jest procesem skomplikowanym, to tak naprawdę tuning polegający na zamontowaniu takiej turbosprężarki i dostrojeniu silnika jest prostszy niż założenie innej, większej turbosprężarki. Dobrze zbudowana hybryda pasuje nie tylko do oryginalnego kolektora wylotowego, ale też do układu smarowania. Im mniej w tym zakresie przeróbek, tym mniejsze ryzyko “wpadki” podczas modyfikacji. Można więc powiedzieć, że hybrydowa turbosprężarka jest czymś w rodzaju taniego tuningu lub półśrodka, co wcale nie oznacza, że przynosi marne efekty.

Kto buduje hybrydowe turbosprężarki?

Budową “hybryd” zajmują się najczęściej firmy zajmujące się regeneracją turbosprężarek. Aby zamówić taką turbosprężarkę, należy znaleźć zakład, który ma doświadczenie z konkretnym typem nie tylko turbosprężarki, ale i silnika. Po jej zamontowaniu w aucie reszta należy już do tunera, który musi dostroić silnik do nowej turbosprężarki. Najlepszy efekt uzyskuje się po przygotowaniu zupełnie nowej mapy.

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek – poradnik

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPodpisanie umowy na termomodernizację budynku MGOPS w Białobrzegach (zdęcia)
Następny artykułNajbogatsze firmy w Jaworznie [Lista]