A A+ A++

W ostatnich kilku miesiącach chińskie pojazdy elektryczne uzyskały 5 gwiazdek w testach zderzeniowych niezależnej organizacji non-profit Europejski Program Oceny Nowych Samochodów NCAP. Maksymalna ocena tej organizacji oznacza, że dany pojazd wyposażono w aktywne i pasywne środki bezpieczeństwa, znacznie wykraczające poza prawne wymogi obowiązujące w Europie. – Wszyscy chińscy producenci elektrycznych aut chcą otrzymać 5 gwiazdek Euro NCAP, by zwiększyć swą konkurencyjność na europejskim rynku — stwierdził Brian Gu, prezydent firmy Xpeng. Poinformował przy okazji, że jego firma budowała przez ostatnie 3 lata salony i stacje serwisowe w Danii, Holandii, Szwecji i Norwegii (tam zaczęła już sprzedaż) przed oficjalną premierą rynkową w 2023 r. elektrycznego sedana P7 i SUVa G9 w tych krajach. Chińscy producenci uznali, że bezpieczeństwo jest niezwykle ważnym elementem w procesie sprzedaży – wyjaśnił Matthew Avery z Thatcham Research, brytyjskiego ośrodka badawczego finansowanego przez firmy ubezpieczeniowe, członek rady dyrektorów w Euro NCAP.

Pięć gwiazdek tej organizacji ma przełamać obawy Europejczyków co do jakości chińskich samochodów, po fatalnych w skutkach crash testach w 2006 i 2007 r., które ugruntowały opinię, że chińskie pojazdy są niebezpieczne. Ważniejsza od sprzedaży detalicznej jest dla Chińczyków sprzedaż flotowa, a dobre oceny w testach zderzeniowych mogą otworzyć ten rynek. Zakupy flotowe stanowią niemal połowę sprzedaży w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji – pisze Reuter. Ponadto wielu operatorów chce jak najszybciej przejść na napęd elektryczny, aby realizować cele klimatyczne. W Europie trudno było z większymi zakupami, bo zakłócenia w łańcuchach dostaw wydłużyły czas oczekiwania na nowe auta do ponad 12 miesięcy. Chińczycy dostrzegli szansę, wcześniej odebrali rywalom znaczną część rynku u siebie.

Niemiecka firma zajmująca się wynajmem samochodów Sixt ogłosiła w październiku, że kupi ok. 100 tys. elektryków chińskiej marki BYD. Zacznie od SUV-a Atto 3, który zdobył także 5 gwiazdek Euro NCAP. Great Wall Motor dostał takie same oceny dla hybrydowego SUV-a Coffee 01. Europejscy producenci też walczą o 5 gwiazdek, BMW dostał je dla iX, Volkswagen dla ID.4 i ID.5, Mercedes dorzucił do tego grona sedana EQE, a rozwiązania wspomagające kierowcę zyskały najwyższą dotąd ocenę organizacji NCAP. Chiński producent Aiways chce dopiero poddać ocenie NCAP swego e-crossovera U6, zainstalował w nim dodatkowe elementy poprawiające bezpieczeństwo, aby auto zwróciło uwagę klientów flotowych, gdy pojawi się na rynku w 2023 r. – Powstanie naturalny popyt na takie auta jak nasze, w pełni wyposażone, w bardzo konkurencyjnej cenie – stwierdził Alexander Klose, szef działu zagranicznego marki Aiways. Liczy, że sprzeda 30 tys. e-aut w Europie w 2023 r. wobec ok. 5 tys. w tym roku.

BYD Atto 3

BYD Atto 3

mat. prasowe

Francuska firma badania rynku Inovev podała, że po 9 miesiącach sprzedano w Europie ok. 155 tys. chińskich samochodów, 1,4 proc. rynku. Prawie połowę tego stanowiły elektryki, co dało 5,8 proc. rynku. Według wiceszefa Inovev, Jamela Taganzy, za kilka lat wszystkie chińskie pojazdy w Europie będą elektryczne i wzrośnie liczba tych tańszych. Do 2030 r. e-auta v będą stanowić 40 proc. nowo sprzedawanych, na chińskie marki przypadnie 12,5-20 proc. rynku elektryków, od 725 tys. do 1,16 mln sztuk. – To ostrożna prognoza, ale może szybciej wzrosnąć, zwłaszcza, jeśli firmy europejskie nie zareagują na potrzebę dostępnych e-aut – stwierdził Taganza. Uzyskanie 5 gwiazdek jest kosztowne, bo producenci muszą zainwestować w dodatkowe wyposażenie, od poduszek po systemy unikania kolizji i wspierania kierującego pojazdem. Chińczycy nie pożałowali pieniędzy, współpracują z organizacją NCAP.

Ora Funky Cat

Ora Funky Cat

mat. prasowe

BYD wchodzi do kilku krajów europejskich z trzema modelami, w przyszłym roku będzie więcej krajów i modeli, wszystkie z najwyższą oceną NCAP … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Fabelmanowie” Stevena Spielberga od dziś w wybranych kinach
Następny artykułNocna awantura w “40 kontra 20”. “Drama jak z telenoweli wenezuelskiej”