Po dwudziestoletniej przerwie Rosja wznowiła w środę produkcję sowieckiej marki Moskwicz w podmoskiewskim zakładzie opuszczonym przez francuskiego producenta samochodów Renault – poinformowało rosyjskie ministerstwo przemysłu i handlu. W maju Renault sprzedał państwu rosyjskiemu swój większościowy pakiet udziałów w firmie zakładach AwtoWAZ za jednego rubla, ale z sześcioletnią opcją odkupienia. Francuski koncern sprzedał także za rubla swój moskiewski zakład, który został przemianowany na Moskiewską Fabrykę Samochodów Moskwicz. „Pierwsze samochody Moskwicz zjadą z linii produkcyjnej w grudniu 2022 r.”, powiedział w oświadczeniu producent ciężarówek Kamaz, partner technologiczny zakładu. Będzie to model Moskwicz 3, określany jako miejski crossover z silnikiem benzynowym i automatyczną lub manualną skrzynią biegów. Jak zauważa agencja Reuters „przy zaledwie 600 pojazdach planowanych do produkcji w tym roku, ponowne wprowadzenie Moskwicza na rynek raczej nie zmieni ponurych perspektyw rosyjskiego sektora motoryzacyjnego, którego roczna sprzedaż może zakończyć rok poniżej 1 miliona sztuk po raz pierwszy we współczesnej historii Rosji.
Rosyjska zapaść na rynku samochodowym. I będzie coraz gorzej
O 63 procent spadła w Rosji sprzedaż nowych aut osobowych i dostawczych w Rosji w październiku. A o 60,8 proc. mniej od początku roku , w porównaniu z tym samym okresem w 2021 – wynika z najnowszych danych Association of European Businesses (AEB).
Ostateczny cel produkcji to 100 tysięcy Moskwiczów rocznie. Część (nie wiadomo jaką) stanowić ma wersja elektryczna. Produkcja pozostaje znacznie poniżej średniej branżowej wynoszącej 200 tysięcy -300 tysięcy aut rocznie dla tego typu fabryki. Dla porównania amerykański Tesla produkuje w swojej fabryce w Szanghaju 22 tysiące samochodów…tygodniowo. Wskrzeszony Moskwicz może powrócić z technologiczną niespodzianką. Źródła poinformowały Reuters, że przy montażu zostanie wykorzystana platforma projektowa, inżynieryjna i produkcyjna chińskiego producenta samochodów JAC. Zachodnie sankcje spowodowały wycofanie się z Rosji zachodnich koncernów samochodowych. Zabrały one swoje licencje, technologie i części.
Sankcje poważnie utrudniły Rosji dostęp do komponentów wyprodukowanych za granicą. Kamaz i kremlowski reżim zapewniają, że ustanowili nowe łańcuchy dostaw, ale n … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS