A A+ A++

W niedzielę, 17 września, Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego zyskały podstawę prawną do wznowienia tzw. kursów reedukacyjnych, w których uczestnictwo pozwala usunąć z ewidencji 6 punktów karnych. Część ośrodków rozpoczęła już przyjmowanie “wstępnych” zgłoszeń na takie szkolenia. Zdecydowana większość unika jednak jasnych deklaracji w tym zakresie i każe kierowcom czekać. Efekt? Rwące się telefony i chaos.

Od 17 września nic (prawnie) nie stoi już na przeszkodzie, by Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego przywróciły tzw. kursy reedukacyjne dla kierowców, które zniknęły z oferty WORD-ów wraz z pojawieniem się przepisów wykonawczych stworzonych wokół nowego taryfikatora mandatów. Ostatni z takich kursów odbył się we wrześniu 2022 roku, a zainteresowanie było tak ogromne, że część ośrodków organizowało je nawet on-line. Nic w tym dziwnego, skoro od 1 stycznia 2022 roku drastycznie zaostrzono taryfikator punktów karnych, a okres obowiązywania samych punktów wydłużono z 12 do 24 miesięcy. 

Kursy reedukacyjne po nowemu. Wraca stare

Ostatecznie, po roku funkcjonowania zaostrzonych przepisów, ustawodawca zdecydował się powrócić do systemu sprzed 17 września 2022 roku i złagodził swoje stanowisko. Począwszy od niedzieli, punkty karne usuwane są z ewidencji w 12 miesięcy od uregulowania mandatu, a kierowcy – nie częściej niż raz na pół roku – za sprawą kursów – usunąć mogą ze swojego “konta” 6 punktów karnych.

Oficjalnie stało się tak m.in. pod naciskiem firm transportowych, których przedstawiciele skarżyli sią na brak rąk do pracy (przypominamy, że dziś 12 punktów karnych grozi np. za rozmowę przez telefon komórkowy w czasie jazdy). Za przywróceniem możliwości kasowania punktów poprzez uczestnictwo w kursie twardo lobbowały też same WORD-y, dla których tego rodzaju szkolenia są świetnym sposobem na podreperowanie budżetu. Trudno też nie odnieść wrażenia, że powrót do 12-miesięcznego okresu “przedawnienia” punktów i przywrócenie kursów redukujących to kolejny – po zniesieniu opłat za autostrady i cenowych cudach z cenami paliw na Orlenie – przedwyborczy ukłon w stronę zmotoryzowanej części społeczeństwa. 

Ile kosztuje kurs reedukacyjny dla kierowców?

Co ciekawe, chociaż sami przedstawiciele WORD-ów aktywnie starali się o przywrócenie możliwości organizowania kursów reedukacyjnych, nowe przepisy zdają się być dla nich zaskoczeniem. Obecnie ledwie garstka ośrodków rozpoczęła “wstępne” zapisy na takie szkolenia i podała ich cenę. Stało się tak m.in. w przypadku:

  • WORD Warszawa,
  • PORD w Gdańsku.

Ten ostatni wyznaczył nawet wstępne terminy kursów (najbliższy wolny to 27 września) i wyznaczył cenę takiego kursu na poziomie 900 zł. W przypadku Warszawy o terminach wciąż trudno mówić (ośrodek zbiera jedynie dane osób zainteresowanych uczestnictwem w kursie). Na jego stronach internetowych czytamy natomiast, że:

Jak sytuacja wygląda w pozostałych regionach kraju? Mówiąc wprost – nie wiadomo. Przedstawiciele kilku dużych ośrodków, z którymi się kontaktowaliśmy, odsyłali nas z kwitkiem. W odpowiedzi na nasze pytania słyszeliśmy jedynie, by dzwonić “jutro”, “w tygodniu” lub np. “zostawić swoje dane kontaktowe”, aby dany WORD mógł się z nami skontaktować, gdy już sam odnajdzie się w nowej rzeczywistości.

Ceny z Pomorza i Mazowsza pozwalają jednak prognozować, że – zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami – za kurs zapłacić trzeba około 1 000 zł, w zależności od lokalizacji. To aż trzykrotnie więcej, niż przed rokiem, gdy część WORD-ów oferowała takie szkolenia w cenie około 300 zł. Skąd wzięła się tak gigantyczna różnica?

Jak wyglądają nowe kursy reedukacyjne dla kierowców?

Znowelizowane przepisy dotyczące kursów nie przewidują możliwości uczestnictwa w szkoleniu “korespondencyjnie” czyli np. przez internet. Każde szkolenie składać się musi z co najmniej 8 godzin wykładów (po 45 minut każda), a także – tu zupełna nowość – z jednego ćwiczenia praktycznego. W jednym takim “kursie” uczestniczyć może maksymalnie 15 osób.

Aż sześć godzin lekcyjnych przewidziano na prezentacje i filmy instruktażowe. Ta część szkolenia prowadzona będzie przez policjanta ruchu drogowego lub:

W czasie wykładów prowadzący ma przypomnieć zasady i przepisy ruchu drogowego oraz omówić przyczyny i skutki wypadków drogowych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem następstw społecznych i prawnych.  

Kolejne … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSerwis sportowy TKN24 Końskie. Wydanie 72
Następny artykułFundusze europejskie dla rozwoju aglomeracji poznańskiej