Dwie państwowe spółki weszły w spór w związku z inwestycjami kolejowymi, które miały przywrócić Jastrzębie-Zdrój na kolejową mapę Polski.
CPK vs. PKP PLK
– Chodzi o zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa złożone przez CPK do Prokuratury Rejonowej Warszawa Praga-Północ w dniu 14 grudnia. Dotyczy ono możliwości popełnienia przestępstwa przez członków zarządu PKP PLK poprzez brak koordynacji projektów kolejowych z CPK, co z kolei miało narazić skarb państwa na szkodę w wielkich rozmiarach. – informuje branżowy portal Rynek Lotniczy.
Spór dotyczy projektowanego przez PKP PLK połączenia do Jastrzębia-Zdroju. Ta inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach Programu Kolej Plus. Niezależnie od tego projektu, CPK zamierzało poprowadzić w pobliżu Kolej Dużych Prędkości Katowice – Ostrawa z łącznikiem do Jastrzębia-Zdroju.
Przedmiotem samego sporu jest zaś projektowane przez PKP PLK w ramach programu Kolej Plus połączenie do Jastrzębia-Zdroju – jednego z największych miast w kraju, które jest pozbawione dostępu do transportu kolejowego. W pobliżu miasta CPK zaplanowało szprychę kolejową Katowice – Ostrawa, w ramach której ma powstać łącznik do Jastrzębia.
W tym miejscu dodajmy, że zawiadomienie do prokuratury złożył poprzedni zarząd CPK (powołany za czasów rządów PiS).
Kolej Plus dla Jastrzębia-Zdroju
9 listopada 2022 r. w sali kolumnowej Urzędu Marszałkowskiego podpisano umowę na uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. W wydarzeniu uczestniczyli m.in.: marszałek Jakub Chełstowski, były sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, były wicemarszałek Wojciech Kałuża, członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch, a także parlamentarzyści Grzegorz Gaża, Wojciech Piecha oraz Grzegorz Matusiak. Obecni byli także samorządowcy – wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju Roman Foksowicz, radni miejscy i prezydent Żor Waldemar Socha oraz burmistrz Czerwionki-Leszczyn Wiesław Janiszewski.
Wydatki kwalifikowane przedsięwzięcia oszacowano na kwotę 475 mln zł (netto). Wkłady własny samorządu ma wynieść 15 proc., czyli około 71 mln zł (netto). 40% tej kwoty ma wyłożyć samorząd wojewódzki, 25% Jastrzębie-Zdrój, 17,5% Żory, 10% Pawłowice, 7,5% Czerwionka-Leszczyny.
Kolej Plus do Jastrzębia-Zdroju. Źródło: PKP PLK
Zakres projektu przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159) obejmuje:
- długość ok. 35 km, w tym ok. 20,6 km nowych linii kolejowych,
- budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju
- rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrój i Żorami,
- odbudowa fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem,
- budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych,
- prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice: 74 minuty,
- oferta przewozowa na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice: 12 par pociągów na dobę.
Wariant inwestorski CPK z jastrzębskim wątkiem
22 marca 2023 r. CPK wybrało wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości na odcinku Katowice – Ostrawa (granica państwa). CPK ma przebiegać przez Mikołów, Palowice, Żory, Świerklany, Godów, Mszanę. Dodatkowe łącznice mają połączyć KPD Wodzisławskim Śląskim oraz Jastrzębiem-Zdrojem. Bazę utrzymania nowej linii zaplanowano przy stacji stacji w Wodzisławiu Śląskim.
Wariant inwestorski linii KDP Katowice – Ostrawa. Źródło: CPK
Aktualnie nie ma pewności, czy ta inwestycja dojdzie do skutku. Negatywnie wypowiadają się w tej kwestii parlamentarzyści z naszego regionu, którzy wchodzą w skład koalicji rządzącej: Gabriela Lenartowicz, Krzysztof Gadowski, Łukasz Osmalak:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS