Wojewoda Świętokrzyski uchylił w całości decyzję Starosty Starachowickiego w sprawie zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego, a także udzielenia Zakładowi Energetyki Cieplnej (ZEC) w Starachowicach pozwolenia na budowę Instalacji Odzysku Energii (IOE) tzw. spalarni śmieci przy ul. Ostrowieckiej w Starachowicach.
Decyzja wojewody została wydana 21 listopada 2024 roku. Stronom postępowania służy prawo wniesienia sprzeciwu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.
Poniżej komentarz prezesa zarządu ZEC Marcina Pochecia:
ZEC odstąpił od umowy z wykonawcą Control Process (C.P.) po kilkunastomiesięcznym procedowaniu decyzji o pozwoleniu na budowę. Po odstąpieniu od umowy, spółce ZEC w krótkim czasie udało się uzyskać pozwolenie na budowę z klauzulą natychmiastowej wykonalności, jednakże organ II instancji dopatrzył się braków i niedociągnięć w dokumentacji przedłożonej przez poprzedniego wykonawcę, w związku z czym uchylił zaskarżoną decyzję do ponownego rozpatrzenia.
Zaznaczyć należy, że zgodnie z umową ZEC-C.P. uzyskanie pozwolenia na budowę było w całości po stronie wykonawcy. Wykazane braki i niedociągnięcia w dokumentacji przygotowanej przez byłego wykonawcę, C.P. utwierdzają nas w przekonaniu o słuszności zakończenia współpracy.
Realizacja budowy Instalacji Odzysku Energii niezależnej od paliw kopalnych już niemal 10 lat temu została zainicjowana przez ZEC. Procedowanie całej dokumentacji związanej z rozpoczęciem budowy, z uwagi na to, iż jesteśmy liderem budowy tego typu instalacji w regionie było intensywne, niezwykle skomplikowane i długotrwałe. Koncepcja budowy IOE wiąże się ściśle z przepisami prawa UE, które obecnie narzucają na przedsiębiorstwa ciepłownicze odchodzenie od węgla poprzez nakładanie astronomicznych opłat za emisję CO2 do atmosfery. Wprowadzane przez UE normy zakładają na nowych instalacjach tego typu rozwiązania wymuszające redukcję szkodliwych związków, na przykład tak jak w przypadku spalania węgla. Nowe obowiązki związane z ochroną środowiska zakazują składowania frakcji palnej i wymuszają konieczność odzysku energii cieplnej z odpadu, który nie nadaje się do powtórnego przetworzenia, a tym samym ochronę środowiska poprzez redukcję powierzchni składowisk odpadów. Brak respektowania tych przepisów może obciążać gminy dotkliwymi karami.
Poprzez dokończenie budowy IOE chcielibyśmy uniknąć sytuacji drastycznego wzrostu cen ciepła i innych kosztów jakimi może być obciążona Spółka ZEC oraz Gmina Starachowice, które to koszty mogą być w przyszłości przerzucone na mieszkańców Gminy Starachowice.
ZEC będzie samodzielnie, ponownie procedował pozwolenia i dokumentację związaną z budową IOE. Niestety, przeciwnicy budowy IOE, dla medialnego zaistnienia, wszelkimi sposobami próbują opóźnić budowę, generując dodatkowe koszty.
Marcin Pocheć, Prezes Zarządu
Stanowisko Komisji Rewizyjnej
Tymczasem na piątkowej sesji Rady Miejskiej radni będą przyjmowali stanowisko z kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Starachowicach dotyczącej sprawdzenie przebiegu procesów oraz decyzji podejmowanych przez kierownictwo ZEC i Radę Nadzorczą w sprawie inwestycji „Budowa Instalacji Odzysku Energii”.
W stanowisku czytamy, że:
Komisja krytycznie odnosi się do sytuacji, kiedy to rozpoczęto roboty budowlane, mimo że pozwolenie na budowę nie było decyzją ostateczną (z odwołania Stowarzyszenia Inicjatywa dla Starachowic trwały procedury odwoławcze zakończone decyzją Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 8 lutego 2023 r. Znak: IR.I.7840.11.6.2022 uchylającą decyzję Starosty Starachowickiego w całości z uwagi na naruszenie przepisów postępowania administracyjnego mające istotny wpływ na wynik sprawy). ZEC zapłaciła firmie Control Process należność za uzyskanie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę pomimo, iż taka decyzja nie została uzyskana.
Przeciągające się procedury administracyjne, uchylenie kolejnych decyzji: o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o pozwoleniu na budowę, wynikające z wadliwości tych decyzji, związanych również z wadliwością wniosków i projektów inicjujących te postępowania w sposób istotny wpłynęły na terminowość realizacji inwestycji. Komisja stwierdza, iż w jej ocenie rozpoczęcie robót budowlanych powinno zostać poprzedzone uzyskaniem wszystkich niezbędnych zezwoleń i decyzji administracyjnych mających atrybut ostateczności.
Szczególną uwagę należy w tym kontekście zwrócić na znaczny stopień zaawansowania już wykonanych robót budowlanych jak i skalę poniesionych wydatków, które opiewają na kwotę 12.411.589,93 zł, która to kwota stanowi 12% (całkowitej kwoty kontraktów).
W uwagach ogólnych dodano, że:
Inwestycja budziła sprzeciw mieszkańców – byli zwolennicy i przeciwnicy jej realizacji. Takie fakty są odnotowywany we wszystkich miastach, gdzie planuje się budowę tego typu inwestycji. Tak kontrowersyjne przedsięwzięcie o dużym stopniu zawansowania technologicznego i finansowego, przy silnym sprzeciwie w naszym mieście czynników społecznych oraz mieszkańców wspieranych profesjonalną pomocą prawną powinna być realizowana w sposób solidny i rzetelny tak w obszarze przygotowywania pozwoleń, dokumentacji jak i wykonawstwa.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS