A A+ A++

Budowa drogi ekspresowej S74 na odcinku Opatów – Nisko. Wariant społeczny.

25.11.2022

25 listopada 2022 roku na terenie Stalowowolskiej Strefy Ekonomicznej odbyła się konferencja prasowa poświęcona przygotowaniom do budowy 74 kilometrów drogi ekspresowej S74 Opatów – Nisko. Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber podczas pokazu multimedialnego przedstawił plan budowy drogi szybkiego ruchu S74 od węzła Opatów do węzła Nisko – Zapacz. Planowana inwestycja będzie przebiegać także przez teren powiatu stalowowolskiego i docelowo połączy Miasto Stalową Wolę z siecią autostrad. Trasa S74 będzie dla mieszkańców i biznesu bramą, która otwiera komfortowe połączenie z wybrzeżem i portami morskimi.  

– Droga ekspresowa S74, to inwestycja, która przyczyni się do dalszego rozwoju transportowego i gospodarczego naszego regionu. Całe województwo podkarpackie uzyska połączenie, które zapewni bezpośredni dostęp komunikacyjny do głównej sieci transportowej Polski i Europy zachodniej. To zadanie ma charakter fundamentalny, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ale też w sposób bezapelacyjny poszerzy możliwości inwestycyjne Podkarpacia. Gdyby nie wcześniejsze inwestycje – Obwodnica Stalowej Woli i Niska, budowa tego odcinka S74 nie byłaby możliwa – zabrał głos Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber. 

Decyzją Ministra Andrzeja Adamczyka z 2018 roku przekazano do prac przygotowawczych projekt drogi S74 na wspomnianym odcinku i ogłoszono przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Dzisiaj Wiceminister Weber zakomunikował złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu tej drogi ekspresowej.  

– To bardzo ważny „krok milowy”, ponieważ pokażemy wariant, który w analizie został wybrany jako optymalny, do którego było najmniej uwag społecznych i samorządowych. Został wybrany wariant, który popiera zdecydowana większość samorządów, które leżą w biegu S74.  Uwzględnia on szereg uwag, propozycji i wniosków, które w ramach konsultacji spłynęły, dlatego wariant ten został nazwany „wariantem społecznym.” Nowy odcinek S74 oprócz tego, że będzie posiadał liczne Miejsca Odpoczynku Podróżnych (MOP), to także znajdzie się na nim ponad 120 przejść dla zwierząt, ponieważ nie zapominamy o kwestiach ekologicznych. Plan budowy drogi S74 przedstawiony w tym wariancie zapewnia dobrą komunikację wszystkim gminom, po których będzie przebiegać. Nowe drogi muszą odciążać z ruchu tranzytowego miasta i mniejsze miejscowości oraz służyć mieszkańcom. Droga S74, to kolejny skok cywilizacyjny w tym zakresie – dodał Wiceminister Rafał Weber. 

Planowany odcinek drogi S74 będzie przebiegał przez województwa świętokrzyskie i podkarpackie. Całość inwestycji jest przełomowa, ponieważ powstaną dwa nowe mosty. Jeden na Wiśle w okolicach węzła Tarnobrzeg, drugi na Sanie przy węźle Radomyśl. Dla Podkarpacia otworzy się połączenie drogą szybkiego ruchu z północą Polski. 

– Droga S74 obsłuży wielką aglomerację społeczną i przemysłową, która nazywa się „czwórmiasto”. Istotne jest, aby 350 tysięcy mieszkańców tego obszaru miało dobry układ komunikacyjny wewnątrz, dobrze zagospodarowaną, nowoczesną i funkcjonalną przestrzeń oraz sieć dróg szybkiego ruchu, którymi może komunikować się za zewnątrz. Mówimy o potężnym wyzwaniu infrastrukturalnym, o przebiegu drogi przez tereny zamieszkałe i znalezienie wariantu optymalnego. To bardzo duże wyzwanie, ale i emocjonująca praca. Z punktu widzenia całości podkarpacia dziękujemy za otwarcie naszego regionu na tę drogę i wizję, która została nakreślona – powiedział Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl. 

Miasto Stalowa Wola także będzie skomunikowane z planowanym odcinkiem S74. Budowa mostu na Sanie oraz sieć dróg na terenie Euro-Parku Stalowa Wola będą nieodłącznymi elementami włączenia się do ciągów komunikacyjnych S19 i S74, a docelowo autostrad A1, A2 i A4. 

– Dziękuję wszystkim za determinację i konsekwencję, dzięki której Stalowa Wola ma szansę na tę bramę na świat pod względem gospodarczym i komunikacyjnym. Droga szybkiego ruchu S74 połączy nasze miasto z głównymi węzłami autostradowymi Polski i Europy. To wielka nadzieja dla naszego miasta. Mamy to szczęście, że sprawujemy mandaty samorządowców tej ziemi w czasach, w których rząd tak mocno stawia na nasz region, który przez wiele lat była omijany pod względem wielkich i strategicznych inwestycji. To, że w trzeciej dekadzie XXI wieku będziemy świadkami tego, że na naszej ziemi będzie skrzyżowanie dwóch dróg ekspresowych jest tego najlepszym dowodem. Pragnę podziękować za to, że wybór najlepiej punktowanego „wariantu społecznego” odbywał się w tak dobrym dialogu ze stroną społeczną i samorządowcami. Dotrzymywane jest słowo i realizowane są inwestycje w takiej formie, aby nie burzyć podjętych już umów społecznych i planów rozwojowych naszych gmin. Oprócz tych ram opartych na S19 i S74 cały nowy układ rozwoju komunikacyjnego Stalowej Woli służy temu, aby wykorzystać szansę rozwoju – powiedział Prezydent Miasta Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny. 

Planowany odcinek drogi ekspresowej S74 rozpocznie swój bieg na końcu Obwodnicy Opatowa i poprzez węzły: Lipnik, Samborzec, Tarnobrzeg, Gorzyce, Zaleszany, Turbia, Radomyśl, Pysznica, Kłyżów połączy się na węźle Nisko (Zapacz) z drogą S19. Trasa S74 przebiegać będzie w sąsiedztwie lotniska w Turbi, z którym Miasto Stalowa Wola oraz parlamentarzyści Janina Sagatowska i Rafał Weber wiążą duże szanse na rozwój. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJakub Kiwior dla pierwszego trenera z Tychów to wciąż “Kubuś”. Miał być jak Roberto Carlos, ale wystrzelił “jak torpeda”
Następny artykułAmbasador Armenii z wizytą w Gdyni