A A+ A++

Wszystko wskazuje na to, że przebudowa linii kolejowej Skarżysko – Kamienna – Sandomierz może odbyć się z opóźnieniem.

A wszystko przez to, że Wojewódzki Konserwator Zabytków chce objąć most kolejowy na rzece Kamiennej ochroną konserwatorską. O takie działania zwróciły się do niego: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Ostrowieckiej, jak również miłośnicy kolei, m.in. grupa Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji.
– Na rogatkach Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu toru nr 1 linii kolejowej nr 25 znajduje się most kolejowy o niewątpliwie zabytkowym charakterze, który ze względu na obecną już rzadkość występowania (być może już ostatni w kraju) jest warty zachowania dla przyszłych pokoleń- czytamy w piśmie grupy Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji. (…) na placu budowy powstanie nowy most, a stary po zdjęciu dźwigiem zostanie przeniesiony na plac budowy i tam pocięty na złom. Proponujemy, aby miasto wystąpiło do oddziału południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, w sprawie zachowania mostu, jako pomnika techniki.
– Sprawa mostu kolejowego na linii kolejowej nr 25, znajdującego się na rzece Kamienna na gruntach znajdujących się administracyjnie w Ostrowcu Świętokrzyskim (obszar nazywany osiedlem Romanów, lub rogatka ostrowiecka), pojawiła się na początku lipca br.- informuje Piotr Spurek z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach. Obiekt taki nie figurował w wojewódzkiej ani gminnej ewidencji zabytków, jak również nie był wpisany do rejestru zabytków woj. świętokrzyskiego.
Jak słyszymy, Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków podjął działania, które zmierzają do ochrony mostu, jako zabytku ruchomego, z jednoczesnym uwzględnieniem trwającej modernizacji linii kolejowej nr 25.
– W Urzędzie Miasta Ostrowiec Świętokrzyskim odbyliśmy spotkanie z przedstawicielami inwestora i właściciela obiektu, tj. PLK, z udziałem Prezydenta Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego,
na którym przedstawiliśmy nasze stanowisko odnośnie konieczności objęcia ochroną mostu stalowego, opartego na rzadkiej odmianie konstrukcji Pratta, będącego jedną z nielicznych pozostałości odcinka dawnej kolei iwanogrodzkiej, datowanych na XIX w. – informuje Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Naszym zdaniem, jak i miłośników kolei, obiekt ten posiada znaczącą
wartość zabytkową i historyczną. O pomoc w ocenie wystąpimy do właściwego rzeczoznawcy przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zaproponowane przez nas rozwiązanie,
przychylnie ocenione przez pana prezydenta, opiera się na pomyśle przeniesienia mostu w najbliższe możliwe miejsce (Prezydent zaproponował nieruchomość stanowiącą własność miasta) i ustawienia tego obiektu na fundamentach jako świadka historii, pamiątki rozwoju inżynierii kolejnictwa, jednocześnie pamiątki przemysłowego dziedzictwa miasta Ostrowiec. Obiekt byłby oczywiście wyłączony z ruchu kolejowego. W pierwotnym miejscu tego obiektu powstałby nowy most o parametrach wymaganych w ramach modernizowanej linii kolejowej 25, dostosowanych do współczesnych wymogów. Inwestor modernizowanej linii oraz właściciel obiektu zobowiązali się do przeanalizowania naszej propozycji pod kątem technologicznym, logistycznym, jak również
finansowym. Odpowiedzi spodziewamy się pod koniec sierpnia br.

Jak słyszymy, również Świętokrzyski  Wojewódzki Konserwator Zabytków informuje, że na spotkaniu padła deklaracja o tym, że działania konserwatorskie należy realizować w taki
sposób, aby nie wpływały negatywnie na trwające prace remontowe linii kolejowej 25.
– Wojewódzki konserwator zabytków poinformował PLK o planach objęcia mostu w Ostrowcu Świętokrzyskim ochroną konserwatorską. Działania podejmowane przez PLK w rejonie mostu będą konsultowane z konserwatorem. Obecnie nie można określić czy wpłynie to na terminarz realizacji inwestycji – odpowiada dość lakonicznie Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przypomnijmy, że zlokalizowany na Romanowie most odegrał ważną rolę w historii Ostrowca Świętokrzyskiego. W nocy z 13 na 14 września 1942 r. dwuosobowy patrol Związku Odwetu ZWZ
uszkodził gazociąg i most kolejowy nad Kamienną w Romanowie koło Ostrowca Świętokrzyskiego. Podstawowym celem akcji było przerwanie pracy produkujących wtedy na potrzeby Wehrmachtu
Zakładów Ostrowieckich, jednak przy okazji doszło do niezamierzonego przez konspiratorów zniszczenia przęseł romanowskiego mostu, przez co nastąpiła dwutygodniowa przerwa w komunikacji kolejowej i dostawach zaopatrzenia na front wschodni. Stąd gwałtowna reakcja okupantów, którzy w nocy z 15 na 16 września 1942 r. aresztowali trzydziestu mieszkańców miasta i osadzili ich w areszcie przy ulicy Głogowskiego. 29 mężczyzn powieszono 30 września 1942 r. na Rynku…

fot. mapio.net

Print Friendly, PDF & Email
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrace rewitalizacyjne Pomnika Matki Boskiej zakończone
Następny artykułFrytki – czyli letni smakołyk z budek