A A+ A++

Przetarg na wyłonienie wykonawcy zintegrowanego systemu płatności za przejazdy transportem publicznym na Pomorzu został ogłoszony w grudniu 2019 r. Komisja przetargowa wskazała najkorzystniejszą ofertę w lipcu 2020 r. i jeszcze w tym samym miesiącu do KIO wpłynęły cztery odwołania od decyzji zamawiającego.

Procedura się przeciąga

Od tamtego czasu, a więc od blisko dziesięciu miesięcy, trwają postępowania odwoławcze i czynności nakazywane przez Krajową Izbę Odwoławczą. Najnowsze orzeczenie KIO, odrzucające kolejne odwołanie jednego z oferentów, kończy ten długi i trudny okres. Tym samym pozwala zamawiającemu, czyli spółce InnoBaltica utrzymać deklarowane terminy realizacji projektu.

– Przy założeniu, że umowa pomiędzy InnoBalticą a konsorcjum Asseco Data Systems/AEP Ticketing Solutions [które wygrało przetarg – red.] zostanie zawarta na przełomie kwietnia i maja 2021 r., najważniejsze etapy wdrożenia systemu FALA będą rozkładały się na osi czasu następująco: pierwszy etap systemu FALA, czyli uruchomienie bazy centralnej, nastąpi w pierwszym kwartale 2022 r., natomiast funkcjonalność aplikacyjna pod nazwą Podróż mobilna, ma być uruchomiona w drugim kwartale 2022 roku i wtedy też rozpocznie się montaż urządzeń końcowych (czytników) w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach kolejowych. Funkcjonalność Podróż z kartą powiązana z wydawaniem plastikowych kart komunikacyjnych wdrożona zostanie w pierwszym kwartale 2023 roku – mówi Katarzyna Brożek ze spółki InnoBaltica.

Począwszy od marca 2022 roku otwierane będą punkty obsługi klienta w największych miastach Pomorza, gdzie osoby potrzebujące pomocy przy zakładaniu i obsłudze elektronicznych kont pasażerskich uzyskają fachowe wsparcie.

Terminem kończącym wdrożenie projektu realizowanego przy wsparciu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko będzie 30 czerwca 2023 roku.

Skala projektu FALA

W ramach systemu FALA przygotowana zostanie platforma, w której tworzone będą konta pasażerów. Zakłada się, że docelowo będzie to ok. 2,5 mln kont. System zawierać będzie także informacje o cenach biletów, rozkładach jazdy, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów – tak, aby zapewnić obsługę rozliczenia ogromnej liczby usług transportowych w każdej chwili działania transportu publicznego.

Np. zakłada się, że w każdej godzinie szczytu system FALA rozliczy blisko 500 tys. przejazdów w regionie.

– Aplikacja pozwoli automatycznie podsumować koszt przejazdu pasażera dzięki sieci walidatorów [czytników – red.], które rozmieszczone będą w autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz na stacjach i przystankach kolejowych. Pasażer, wsiadając do pojazdu, zobowiązany będzie do zbliżenia do tych urządzeń swojej karty lub smartfona albo do checkowania się w aplikacji – dodaje Katarzyna Brożek.

Zainstalowanych zostanie ponad 5300 takich walidatorów w ok. 1000 pojazdach komunikacji miejskiej (autobusach, trolejbusach i tramwajach) oraz ok. 850 czytników na przystankach kolejowych.

Obecnie na terenie województwa pomorskiego znajduje się ok. 10 tys. przystanków autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych, ponad 200 stacji i przystanków kolejowych, a przedsiębiorstwa i zakłady komunikacji miejskiej przewożą każdego roku ponad 300 mln pasażerów.

InnoBaltica Sp. z o.o. należy aktualnie do dziesięciu udziałowców. Są nimi:

  • Województwo Pomorskie,
  • Gmina Miasta Gdańska,
  • Gmina Miasta Gdyni,
  • Miasto Słupsk,
  • Gdański Uniwersytet Medyczny,
  • Politechnika Gdańska,
  • Uniwersytet Gdański,
  • Gmina Miasto Lębork,
  • Gmina Miasta Puck,
  • Gmina Miejska Tczew

 – Spółka uzyskała dofinansowanie w kwocie 90 mln zł na realizację projektu integrującego sprzedaż biletów w całym regionie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – podsumowuje przedstawicielka InnoBaltiki.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPayPal chce osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 r.
Następny artykułObniżone wynagrodzenie przez pandemię – co ze spłatą długów?