A A+ A++

Jednym z kluczowych elementów w silniku jest rozrząd. W jego skład wchodzi wał korbowy i wałek rozrządu. Wał korbowy zajmuje się przekazaniem ruchu obrotowego z silnika. Wałek rozrządu z kolei odbiera ten ruch i za sprawą krzywek zamienia go w posuwisty. W ten sposób za pośrednictwem popychaczy jest w stanie przekazać go na zawory. Wałek rozrządu – tłumacząc w najprostszy sposób – steruje momentem otwarcia i zamknięcia zaworów. Tym samym decyduje o tym kiedy do cylindra trafia mieszanka paliwowo-powietrzna oraz kiedy jest on opróżniany ze spalin. Z rozrządem sprzęgnięta jest też często np. pompa wody.

Bezkolizyjny silnik, czyli jaki?

Co to oznacza, że kierowca ma do czynienia z bezkolizyjnym silnikiem? To znaczy mniej więcej tyle, że gdy podczas jazdy samochodem dojdzie do zerwania paska napędzającego rozrząd, skutkiem tego nie będzie kolizja tłoków z zaworami. Zaleta tego rozwiązania jest dość oczywista i potężna. W końcu nie będzie konieczny remont jednostki kosztujący przeciętnie jakieś 3 – 4 tysiące złotych. Po awarii wystarczy że mechanik założy nowy pasek rozrządu, ewentualnie wymieni zużyte rolki oraz prawidłowo ustawi napęd rozrządu. Kierowca wtedy będzie mógł kontynuować jazdę.

Bezkolizyjny silnik – przykłady:

  • Silnik z serii Fire Fiat: 1.1 8v, 1.2 8v
  • Opel: 1.6 8v (C16NZ, C16SE), 2.0 8v
  • Mazda: 1.8 FP-DE

Zobacz również:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułInformacja dotycząca składania wniosków o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego (500+) na okres świadczeniowy 2021/2022
Następny artykułInformacja dotycząca składania wniosków o ustalenie prawa do świadczenia dobry start (300+)