Jednym z kluczowych elementów w silniku jest rozrząd. W jego skład wchodzi wał korbowy i wałek rozrządu. Wał korbowy zajmuje się przekazaniem ruchu obrotowego z silnika. Wałek rozrządu z kolei odbiera ten ruch i za sprawą krzywek zamienia go w posuwisty. W ten sposób za pośrednictwem popychaczy jest w stanie przekazać go na zawory. Wałek rozrządu – tłumacząc w najprostszy sposób – steruje momentem otwarcia i zamknięcia zaworów. Tym samym decyduje o tym kiedy do cylindra trafia mieszanka paliwowo-powietrzna oraz kiedy jest on opróżniany ze spalin. Z rozrządem sprzęgnięta jest też często np. pompa wody.
Bezkolizyjny silnik, czyli jaki?
Co to oznacza, że kierowca ma do czynienia z bezkolizyjnym silnikiem? To znaczy mniej więcej tyle, że gdy podczas jazdy samochodem dojdzie do zerwania paska napędzającego rozrząd, skutkiem tego nie będzie kolizja tłoków z zaworami. Zaleta tego rozwiązania jest dość oczywista i potężna. W końcu nie będzie konieczny remont jednostki kosztujący przeciętnie jakieś 3 – 4 tysiące złotych. Po awarii wystarczy że mechanik założy nowy pasek rozrządu, ewentualnie wymieni zużyte rolki oraz prawidłowo ustawi napęd rozrządu. Kierowca wtedy będzie mógł kontynuować jazdę.
Bezkolizyjny silnik – przykłady:
- Silnik z serii Fire Fiat: 1.1 8v, 1.2 8v
- Opel: 1.6 8v (C16NZ, C16SE), 2.0 8v
- Mazda: 1.8 FP-DE
Zobacz również:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS