A A+ A++

Przejazd osobówką A4 Katowice – Kraków w dwie strony: 52 zł lub 40 zł

Stalexport ustalił, że stawka dla użytkowników autostrady A4 Katowice-Kraków podróżujących pojazdami kat. 1 i niekorzystających z płatności automatycznych, od 4 lipca br. wyniesie 13 zł na każdym placu poboru opłat (w Mysłowicach i w Balicach). Motocyklistom przysługiwać będzie bonifikata w wysokości 7 zł, zapłacą oni, jak dotąd, 6 zł na każdej bramce.

Kierowcy samochodów osobowych, którzy wybierają metody automatyczne: elektroniczny pobór opłat A4Go, Telepass bądź videotolling (odczyt tablic rejestracyjnych) powiązany z aplikacjami Autopay, SkyCash, IKO i mPay, od 4 lipca br. będą objęci 23 proc. rabatem. Zapłacą 10 zł na każdej bramce – o 3 zł mniej, niż płacący gotówką czy kartą. Taka stawka obowiązywała na bramkach koncesyjnego odcinka A4 siedem lat temu.

Zobacz także

Bonifikata dla pojazdów kat. 2 i 3 wyniesie 16 zł, a kierowcy tych pojazdów płacić będą na bramkach 24 zł. Nowa stawka dla użytkowników pojazdów kat. 4 i 5 to 40 zł na każdym placu poboru opłat.

Stalexport: podwyżki są nieuniknione

– Nieunikniony, ze względu na sytuację gospodarczą, wzrost wysokości stawek opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem A4 jest powodem, dla którego szczególnie warto zainteresować się automatycznymi metodami płatności. Premiowane atrakcyjnym rabatem, nowoczesne metody automatyczne są tak łatwo dostępne i proste w obsłudze, że skorzysta z nich każdy kierowca samochodu osobowego, który chce płacić za przejazdy koncesyjnym odcinkiem A4 mniej. W przypadku wszystkich kategorii pojazdów A4Go i videotolling mają dodatkowo tę zaletę, że pozwalają przejeżdżać autostradowe bramki dużo sprawniej. Mówimy więc o oszczędności czasu i pieniędzy – komentuje Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA.

Nowe bramki dla tańszych przejazdów

Udział transakcji automatycznych w płatnościach ogółem wynosi już ok. 40 proc. W ślad za rosnącym zainteresowaniem tą formą uiszczania opłat za przejazdy, koncesjonariusz oddał niedawno do użytku kierowców kolejne automatyczne bramki. Obecnie na obu placach poboru opłat w każdym kierunku dostępne są szybkie pasy dla samochodów osobowych, dla pojazdów ciężarowych i jeden wspólny dla osobówek i ciężarówek.

Odcinek autostrady A4 Katowice-Kraków nie jest objęty systemem e-Toll, dlatego też wszyscy kierowcy, bez względu na wybraną metodę płatności za przejazd, muszą się zatrzymać na bramce autostradowej przed szlabanem, na wysokości okna kabiny inkasenta.

GDDKiA: Podwyżka opłat jest niezasadna

W ocenie GDDKiA podwyżka jest niezasadna, a także nie bierze pod uwagę wojny za wschodnią granicą naszego kraju. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.

„Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy. Niezależnie od tego, bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza, GDDKiA zwróciła się z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd.” podaje dyrekcja w komunikacie.

Opłaty za A4 a sytuacja w Ukrainie

Przede wszystkim zwrócono uwagę na znaczną skalę podwyżki oraz na fakt, że prognozy ruchu na podstawie których podjęto decyzję o podwyższeniu opłat, nie uwzględniały trwającej od 24 lutego wojny na terenie Ukrainy.

„Konflikt ten ma znaczący wpływ zarówno na kwestie społeczne, jak i gospodarcze i nie można go pominąć w analizach dotyczących przyszłego ruchu na autostradzie A4. Zaapelowano więc do spółki Stalexport o co najmniej wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej za wschodnią granicą Polski.” podaje GDDKiA.

Z autostrady na drogi lokalne

Według GDDKiA jednym z efektów podwyżek, który należy wziąć pod uwagę, może być przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4.

„Wyższe koszty przejazdu mogą bowiem zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. To wiąże się natomiast ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości. Stoi również w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju.” podają drogowcy.

Bez podwyżek na autostradach zarządzanych przez GDDKiA

Warto podkreślić, że stawki opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA od lat pozostają niezmienione. Ustalone zostały rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012 r.

Niemal 1754 km autostrad, płatnych ponad 712 km

Sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 4631,5 km. W skład tego wchodzi 1753,6 km autostrad oraz 2877,9 km dróg ekspresowych. Opłaty obowiązują na niektórych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA: A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica (łącznie 261,4 km), a także na trzech odcinkach koncesyjnych.

W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się:

· ok. 152 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk (Rusocin) – Toruń (Toruń Południe) – Gdańsk Transport Company,

· ok. 255 km (z czego 238 km płatne) autostrady A2 na odcinku Konin – Świecko – Autostrada Wielkopolska,

· ok. 61 km autostrady A4 na odcinku Kraków (Balice) – Katowice (Murckowska) – Stalexport Autostrada Małopolska.

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZmiany w PIT od 1 lipca 2022 r. Niskie Podatki?
Następny artykułZaginęła 47-letnia mieszkanka Łomży