A A+ A++

Organizatorem pilotażowego wiślanego rejsu komercyjnego, który promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.

– Jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do powtórnego użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście z poszanowaniem środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą. Cieszę się, że kibicuje mu wielu mieszkańców regionu – mówi marszałek Piotr Całbecki, który towarzyszył załodze barki na ostatnim odcinku szlaku.

Firmą, do której trafi załadowana w Gdańsku zawartość sześciu 40-stopowych kontenerów, są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Na nabrzeżu w Chełmnie późnym popołudniem na barkę czekały tiry, którymi ładunek trafi do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa.

Rozładunek i ponowny załadunek jednostki w czwartek. Do Gdańska popłyną Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary wysyłane z Polski w świat.

– Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki przypłynęła do Chełmna łódź gdańskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzali oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Związane z rejsem doświadczenie pozwoli też na określenie warunków brzegowych dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu – mówi Beata Krzemińska, rzecznik prasowa urzędu marszałkowskiego.

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. – W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, na zlecenie urzędu marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski – przypomina rzeczniczka.

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły ma 205 km – to prawie jedna piąta część jej długości. W dorzeczu leży 80 proc. powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.

Wodny transport śródlądowy w liczbach

Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry.

Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km.

Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach.

Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOddział Otolaryngologii pozostaje w szpitalu. Będzie Poradnia Endokrynologiczna
Następny artykułHiszpania: Nowe instrukcje ws. noszenia maseczek na plaży