A A+ A++

Naszą przygodę rozpoczęliśmy na szkolnym parkingu, skąd wspólnie wyruszyliśmy na krakowskie Balice, by stamtąd, przez Frankfurt, polecieć do stolicy Majorki – Palma de Mallorca. Nasze pierwsze wrażenie było niesamowite – ogromne lotnisko mimo stosunkowo niewielkiej wyspy, palące słońce, palmy w środku miasta i niezwykle przyjaźni Hiszpanie….

Gdy dotarliśmy do hotelu w okolicach Playa de Muro, na miejscu przywitali nas nasi partnerzy z Rumunii i Portugalii, z którymi rozpoczęliśmy integrację. Włosi i Litwini mieszkali w mieście Inka, gdzie znajduje się nasz szkoła partnerska – Colegio Santo Tomas de Aquino. Z nimi więc spotkaliśmy się dopiero następnego dnia.

Cały tydzień wypełniony był licznymi zajęciami i pracami projektowymi oraz zwiedzaniem tej urokliwej wyspy. Poniedziałek spędziliśmy głównie w szkole partnerskiej. Mieliśmy okazję wysłuchać przygotowanych przez hiszpańskich uczniów prezentacji na temat szkoły, historii wyspy, kultury i zwyczajów lokalnej społeczności. Nasi Rumuńscy przyjaciele przygotowali wspomnienia z mobilności w Polsce, a hiszpańscy gospodarze ugościli nas hiszpańskim lunchem – panades, cocarois, sobrasada, coca de trampo i ensaimada to tylko niektóre ze specjałów, które mogliśmy posmakować.

W ramach prac projektowych, by zrozumieć lokalną gospodarkę, udaliśmy się do muzeum buta – tam, prócz wystawy ukazującej historię tego tradycyjnego dla wyspy przemysłu, wzięliśmy udział w warsztatach robienia buta. Tę tematykę poszerzyliśmy również poprzez wizytę w fabryce butów Camper. Mieliśmy okazję poznać tajniki produkcji butów na wszystkich etapach – od wykonania projektu po finalne wykonanie. Wyjazd do Hiszpanii to ostatnia i najważniejsza mobilność w ramach projektu „Lokalne rozwiązania dla globalnych wyzwań”, będąca jego zwieńczeniem i podsumowaniem. W czwartek więc wzięliśmy udział w wydarzeniu o nazwie Dijous Gros zorganizowanym w mieście Inka, podczas którego każdy z partnerów miał swoje stanowisko i wystawiał swoje lokalne produkty, reklamując tym samym swoją wirtualna firmę i prezentując efekt końcowy całej pracy projektowej. My, w ramach prac nad firmą „Proziakarnia”, wystawiliśmy nasze lokalne podkarpackie proziaki, a firma „Land of flavours” pokazała lokalne dżemy, miody i masła czosnkowe. Na naszym stanowisku odwiedziły nas dzieci i młodzież z lokalnych szkół, Majorkańczycy oraz władze miasta Inka i całych Balearów. Aktualnie przygotowujemy film relacjonujący to wydarzenie.

Erasmus+ to jednak nie tylko prace projektowe. To także przyjaźnie na lata, możliwość zwiedzania pięknych i urokliwych, dla nas wręcz egzotycznych miejsc oraz szlifowania języka angielskiego w międzynarodowym środowisku. Podczas tygodnia spędzonego na wyspie zwiedziliśmy wraz z naszymi rówieśnikami z Portugalii, Hiszpanii, Włoch , Litwy i Rumunii stolicę wyspy – Palma de Mallorca, miasteczka na szlakach Serra de Tramuntana : Valdemossa i Sóller, miasto gdzie znajduje się nasza szkoła partnerska – Inka, oraz regiony Alcudii gdzie znajdował się nasz hotel. Popołudniami i wieczorami cieszyliśmy się piękną pogodą, korzystaliśmy z kąpieli w basenie przy hotelu oraz w morzu przy Playa de Muro. Wspólnie z rówieśnikami z Portugalii i Rumunii uczestniczyliśmy w animacjach hotelowych, niejednokrotnie rozbawiając mieszkańców i personel hotelu. Jadąc na Majorkę nie mogliśmy nie skorzystać z pięknych, szerokich i piaszczystych plaż i morza, którego lazurowy kolor nas wręcz zachwycił. Cały ostatni dzień spędziliśmy na jednej z najpiękniejszych i wciąż dzikich plaż na wyspie – Es Trenc na południowym wybrzeżu. Kąpiele w morzu, sporty plażowe, zażywanie słońca i czas spędzony na rozmowach z rówieśnikami – to było piękne zwieńczenie całego tygodnia na wyspie.

Oficjalna ceremonia zakończenia tej mobilności, wraz z uroczystą kolacją, odbyła się w rejonie Alcudia w hotelu Viva Blue, który był partnerem projektowym szkoły w Ince. Właściciel hotelu nie tylko zasponsorował uroczystą kolację dla wszystkich uczestników mobilności, ale także wręczył wszystkim prezent z ciekawymi gadżetami promującymi jego sieć hoteli. Obecny na ceremonii zamknięcia dyrektor szkoły wręczył wszystkim certyfikaty uczestnictwa w mobilności , a młodzież miała okazję do dobrej zabawy przy dźwiękach muzyki puszczanej przez DJ. Dyskoteka bardzo młodzież ucieszyła, bo większość naszych mobilności odbywała się w cieniu pandemii, więc ze względu na konieczność zachowania reżimu sanitarnego, nie było mowy o takiej formie integracji.

I tak oto nasz projekt dobiega końca. Aktualnie szlifujemy nasze ostatnie prace projektowe (e-book i film) i powoli przygotowujemy rozliczenie finansowe dla naszej Agencji Narodowej. Projekt bowiem jest w całości finansowany przez Unię Europejską i jest realizowany w ramach programu Erasmus+, sektor Edukacja szkolna, Akcja 2: Partnerstwa strategiczne, projekt: Współpraca szkół (KA229).

Projekt „Lokalne rozwiązania dla globalnych wyzwań” dobiega końca, ale nie kończy się nasza współpraca z partnerami. Mamy już pewne plany, chcemy nadal wspólnie działać i pisać kolejne projekty, zdobywać dalszą wiedzę i doświadczenie, poszerzać horyzonty i wspólnie podbijać europejskie szlaki.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowa atrakcja Zespołu Pałacowo-Parkowego w Grębowie [zdjęcia]
Następny artykułWoodpecker pokazał wyniki. Dynamiczne wzrosty dzięki klientom z USA