Opracowane warianty przyszłej obwodnicy A50 budzą coraz większe emocje wśród mieszkańców. Trasa ma przebiegać m.in. przez rezerwaty, Mazowiecki Park Krajobrazowy i niektóre miejscowości w gminach: Otwock, Karczew, Celestynów, Wiązowna i Kołbiel.
AGNIESZKA JASKULSKA
Jeden wariant autostrady zakłada przecięcie parku krajobrazowego w okolicy bunkrów na Dąbrowieckiej Górze, drugi rozcina piękne tereny koło Ponurzycy.
Prace koncepcyjne nad obwodnicą Warszawy A50 już się rozpoczęły. Inwestycja o długości ponad 100 km razem z drogą ekspresową S10 do Płocka i Torunia ma powstać w ciągu 10 lat (do 2029 r.) i kosztować ponad 20 mld zł. Dzięki drogowemu ringowi wokół Warszawy stolica ma odetchnąć od tranzytu.
Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła cztery warianty autostradowej obwodnicy Warszawy (a dla każdego korytarz o szerokości pięciu kilometrów). Dwie proponowane trasy obwodnicy zlokalizowane są niedaleko tranzytowej drogi krajowej nr 50 i przebiegają przez gminy: Otwock, Karczew, Celestynów, Wiązowna i Kołbiel.
Proponowane przez drogowców trasy budzą coraz większe emocje wśród mieszkańców, przebiegają bowiem m.in. przez małe tereny rezerwatów czy Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. Jeden z wariantów został zaplanowany przez środek kompleksu leśnego ciągnącego się między Otwockiem a Celestynowem, niedaleko bunkrów na Dąbrowieckiej Górze, a także bagna Całowanie. Mieszkańcy gmin: Karczew, Wiązowna, Celestynów i Kołbiel zaczynają o tym głośno mówić i protestować. – Jedna z proponowanych tras obwodnicy ma przechodzić przez środek wsi Glinki. W podobnej sytuacji są też Sobiekursk i Piotrowice – irytują się mieszkańcy gm. Karczew i proszą samorząd o podjęcie kroków, mających zapobiec podziałowi tych miejscowości. W podobnej sytuacji jest również Malcanów w gm. Wiązowna czy Tabor w gm. Celestynów. Natomiast w gm. Kołbiel trasa miałaby przebiegać w poliżu małej miejscowości Gadka.
Mieszkańcy szukają wsparcia w samorządach i przypominają im, że jest mało czasu na działanie, bo uwagi do dokumentu można składać tylko do 10 marca. Z kolei samorządy obiecały interweniować w tej sprawie, ale jednocześnie zachęcają mieszkańców do udziału w konsultacjach społecznych, które rozpoczęły się w połowie lutego (prowadzi je spółka Centralny Port Komunikacyjny).
Interwencję w sprawie planowanych tras obwodnicy zapowiada m.in. prezydent Otwocka Jarosław Margielski. – Na spotkaniu z kierownictwem Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Otwocku-Świerku rozmawialiśmy również na ten temat. Zgodnie ustaliliśmy, że proponowane warianty przebiegające w pobliżu Otwocka są nie do zaakceptowania. I to nie tylko ze względu na walory przyrodnicze naszej okolicy – mówi w rozmowie z „Linią” prezydent Otwocka.
– W NCBJ będzie realizowany unikalny projekt PolFEL,w ramach którego będzie budowany pierwszy polski laser na swobodnych elektronach. Konsorcjum ośmiu ośrodków naukowych uzyskało na ten cel dofinansowanie w wysokości blisko 120 mln zł. Proponowany przez drogowców przebieg obwodnicy kolidowałby z planowaną rozbudową NCBJ i negatywnie wpłynął na realizację projektu naukowego. Dlatego ze względu na interes mieszkańców, dobro przyrody i rozwój NCBJ będziemy interweniować w tej sprawie i negatywnie odnosić się dozaproponowanych wariantów przebiegu obwodnicy – zapowiada prezydent Margielski.
Swoje uwagi mieszkańcy i samorządy mogą składać do 10 marca (zwłaszcza do załącznika „Atlas map przebiegów korytarzy drogowych – arkusz 6“) za pomocą formularza online, wysłanego listem poleconym lub osobiście (szczegóły w ramce). – Projektowany dokument „Strategiczne studium lokalizacyjne inwestycji”, który przedkładamy mieszkańcom, jest efektem pierwszego etapu prac planistycznych – informuje Centralny Port Komunikacyjny. Spółka podkreśla, że te prace mają na celu określenie ram realizacji przedsięwzięć służących przebudowie i rozbudowie układu komunikacyjnego w kraju z uwzględnieniem inwestycji kolejowych i drogowych. Dlatego proponowane są cztery warianty, które po konsultacjach społecznych ulegną zmianie. – Opracowywany dokument będzie stanowił podstawę dalszych prac studialno-projektowych zmierzających do realizacji budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej – zapewnia Centralny Port Komunikacyjny.
Uwaga: krótki termin!
Mieszkańcy i samorządy mogą zgłaszać swoje uwagi do projektu Strategicznego studium lokalizacyjnego inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego tylko do 10 marca! Uwagi lub wnioski można składać w następujący sposób:
- za pośrednictwem formularza online, znajdującego się na stronie internetowej: http://www.cpk.pl,
- w wersji papierowej – pobrać ze strony http://www.cpk.pl, wydrukować i przesłać wypełniony formularz na adres (Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa, z dopiskiem „Konsultacje SSL”) lub pod tym samym adresem składając formularz bezpośrednio w miejscu udostępniania dokumentu w dni robocze w godz. 9-15. Wszelkie informacje i formularz zgłoszeniowy znajdziesz na stronie: konsultacje.cpk.pl.
Kalendarium planowanej inwestycji:
- 2019/2020 r. – pozyskanie finansowania na prace przygotowawcze,
zatwierdzenie programu inwestycyjnego, ogłoszenie przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji oraz pozyskaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, - 2020-2024 r. – wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej,
- 2023 r. – uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych
(wskazanie wariantu do realizacji), - 2024-2028 r. – badania archeologiczne,
- 2025 r. – przetarg na projekt i roboty budowlane,
- 2026-2029 r. – projektowanie i roboty budowlane.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS