Próby z nawierzchnią drogi przeprowadzono na lubuskim odcinku między węzłem Żary Zachód a węzłem Iłowa, w ramach drugiego etapu budowy autostrady A18, na modernizowanej nitce południowej.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) DDKiA podpisała cztery ogromne kontrakty na przebudowę drogi krajowej nr 18, trasy prowadzącej od granicy w Olszynie (woj. lubuskie) do Golnic na Dolnym Śląsku. Każdy z wykonawców do zaprojektowania i przebudowania ma cztery inne odcinki dawnej poniemieckiej autostrady (Reichsautobahn 9), którą stawiała III Rzesza. Chodzi o jedną nitkę drogi. Druga – kładziona w latach 2001-2006 – budowana była już z parametrami autostrady.
Przebudowa drogi do parametrów autostrady A18, odcinek Żary-Iłowa. Testy z nawierzchnia betonową, lipiec 2021 r. Fot. GDDKiA
Pod Żarami testowano technologię betonową przyszłej nawierzchni. Po co? – Odcinek próbny układa się w celu sprawdzenia, czy zastosowane materiały, technologia i jakość wykonanych prac gwarantują otrzymanie nawierzchni o pożądanych parametrach. Jest to bardzo istotne, bo reżim układania nawierzchni betonowej jest znacznie bardziej rygorystyczny niż przy nawierzchni bitumicznej (nazywanej potocznie asfaltową) – tłumaczą drogowcy na zielonogórskiej stronie GDDKiA.
Przed ułożeniem mieszanka betonowa badana jest pod kątem konsystencji, zawartości powietrza i gęstości. Natomiast za miesiąc wylany 500-metrowy odcinek będzie sprawdzany pod kątem wytrzymałości na ściskanie, zginanie i rozciąganie oraz mrozoodporność. – Jeśli badania potwierdzą odpowiednią jakość wykonanej nawierzchni, wówczas wykonawca dostanie zielone światło do jej ułożenia na pozostałym fragmencie realizowanego odcinka drogi – wyjaśnia Generalna Dyrekcja.
Odcinek A18, gdzie drogowcy testowali beton, ma 22 km długości, zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód i biegnie w stronę Wrocławia. Kończy się ok. 4 km przed węzłem Iłowa. To odcinek o największym stopniu zaawansowania inwestycji. Zakończenie zaplanowano w drugiej połowie 2022 r.
Cała inwestycja przebudowy południowej jezdni DK nr 18 (do parametrów autostrady) od Olszyny do Golnic na Dolnym Śląsku (71 km) podzielona jest na cztery etapy.
CZYTAJ TAKŻE: Przebudowa mostu na granicy z Niemcami. Kontrakt za 100 milionów podpisany
CZYTAJ TAKŻE: W marszałkowskim krytykują rządowy program “Kolej plus”. Bo skąd samorząd ma wziąć takie pieniądze?
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS