Auta luksusowe zdają się być… korona-odporne w Polsce. Bo pomimo pandemii rynek samochodów premium ma się świetnie. Na ile świetnie? Oto raport.
Rynek dóbr luksusowych ze spadkami
Raport KPMG nie pozostawia złudzeń. W wyniku pandemii rynek dóbr luksusowych w Polsce skurczył się. W roku 2020 był o 4,9 proc. mniejszy – jego wartość wyniosła 24 mld zł. Który z segmentów odczuł najmocniej skutki koronawirusa? W oczywisty sposób były to hotele i SPA. Te w roku 2020 zarobiły kwotę o… połowę (!) niższą niż rok wcześniej – wartość tego rynku została wyceniona na zaledwie 748 mln zł. O jedną trzecią zmniejszyła się sprzedaż drogich zegarków, o blisko 20 proc. luksusowych ubrań, a blisko 17 proc. luksusowych kosmetyków i perfum.
Auta luksusowe są korona-odporne!
Czy jest jakiś segment rynku luksusowego, który z pandemii wyszedł obronną ręką? Okazuje się, że tak. I segmentem tym są samochody. Wartość rynku aut luksusowych zmniejszyła się o zaledwie 1,6 proc. A to oznacza, że klienci nie tyle wycofali się ze sklepów, co raczej delikatnie spowolnili tendencje zakupowe – chwilowo obserwując sytuację.
Obecnie mamy do czynienia z lekkim spowolnieniem rynku dóbr luksusowych, wywołanym ogólnoświatowym kryzysem. Na wynik całego sektora największy wpływ ma segment luksusowych hoteli i SPA, które już od długiego czasu pozostają zamknięte. W najlepszej sytuacji są marki samochodów premium, na które popyt wciąż jest bardzo wysoki – mówi Cezary Chybowski, prezes spółki Reliance Polska, właściciel portalu inwestycyjnego Obligain.
Auta luksusowe: są firmy, które na pandemii… zyskały!
Jak konkretnie wyglądają wyniki sprzedaży aut luksusowych? W roku 2020 w Polsce sprzedanych zostało 76,6 tys. pojazdów segmentu premium. 207 aut miało status luksusowy – mowa o pojazdach z logo takich firm jak Bentley, Lamborghini, Maserati, Ferrari, Rolls-Royce, McLaren czy Lotus. IBMR Samar wskazuje, że rynek pojazdów premium zmniejszył się o 4,63 proc. – jego specjaliści wskazują jednak w tym samym czasie, że były też marki, które mogły pochwalić się wyższym zbytem niż przed pandemią. I najlepszym przykładem jest Audi – jego sprzedaż wzrosła aż o 13,25 proc! Zaraz za nim wyróżnia się Lexus – ze wzrostem o wartości 12,57 proc.
Wciąż największą popularnością cieszą się auta marki Mercedes i BMW, które wielu kojarzą się z niezawodnością, wyjątkowym designem oraz prestiżem, a przy tym ich najtańsze modele są już w zasięgu ręki wielu Polaków. Sądzę, że w perspektywie najbliższych lat rynek tego typu samochodów będzie w naszym kraju coraz silniejszy. – zwraca uwagę Cezary Chybowski.
Auta luksusowe: inwestuj w luksus zabytkowy
Pandemia w odniesieniu do rynku aut luksusowych pokazała jednak jeszcze jedną tendencję. Polacy coraz chętniej inwestują w samochody – jednak nie te nowe, a zabytkowe. I ten pomysł nie wydaje się zły – szczególnie w świetle danych opracowanych przez Knight Frank Luxury Investment Index. Instytucja udowania, że w latach 2008 – 2018 środki zainwestowane w pojazdy zabytkowe były pomnażane szczególnie efektywnie. Dochód wynikający z niego w perspektywie dekady sięgnął 334 proc. i był najwyższy spośród innych alternatywnych źródeł aktywów.
W porównaniu do innych rynków europejskich w Polsce inwestowanie w zabytkowe modele samochodów rozpoczęło się ze znacznym opóźnieniem, dlatego wciąż jest to w naszym kraju rynek młody, ale dynamicznie rozwijający się. Najlepiej sprzedającymi się markami są zabytkowe modele mercedesa i jaguary – mówi Cezary Chybowski, właściciel portalu inwestycyjnego Obligain.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS