A A+ A++

Algieria walczy z rozległymi pożarami, pustoszącymi głównie prowincję Tizi Wuzu na wschód od stolicy. Al-Dżazira informuje, że życie straciło już co najmniej sześćdziesiąt dziewięć osób, w tym dwudziestu ośmiu żołnierzy. W związku z tym algierskie ministerstwo obrony uznało, że potrzebuje wyspecjalizowanych samolotów pożarniczych i przystąpiło do negocjacji z rządem rosyjskim w sprawie zakupu czterech samolotów-amfibii Bierijew Bie-200CzS Altair z opcją na cztery kolejne.

Dla Algierczyków pożary górskich lasów stały się już praktycznie normalnym elementem pory letniej. W tym roku od 9 sierpnia w Kabylii zidentyfikowano już siedemdziesiąt osobnych pożarów. W ubiegłym roku żywioł pochłonął 40 tysięcy hektarów lasu, w tym roku straty wśród flory będą zapewne zbliżone, ale poziom ofiar w ludziach okazuje się zupełnie bezprecedensowy. Wraz z postępującymi zmianami klimatu oczywiście rośnie ryzyko takich pożarów, a więc i powtórki czarnego scenariusza w kolejnych latach.

Rząd prezydenta Abd al-Madżida Tabbuna utrzymuje, że odpowiedzialni za taki poziom tragedii są podpalacze. Aresztowano do tej pory dwadzieścia dwie osoby. Rzekomo mają oni powiązania z kabylskim ruchem separatystycznym i chcieli obnażyć słabość struktur rządowych, a do tego według Agencji Reutera władze w Algierze oskarżyły Maroko i „podmiot syjonistyczny” (Izrael) o wspieranie separatystów.

Bie-200 z wysuniętym podwoziem kołowym.
(aeroprints.com, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)

Narracja skupiająca się na celowych podpaleniach doprowadziła do jeszcze jednej tragedii. W jednym z miast prowincji Tizi Wuzu rozwścieczony tłum wyciągnął z samochodu policyjnego mężczyznę zatrzymanego w związku ze śledztwem w sprawie podpaleń, zlinczował go i spalił zwłoki. W tej sprawie aresztowano kolejne sześćdziesiąt jeden osób. Ofiarą okazał się 35-letni aktywista, który przyjechał do prowincji, aby wspomagać pogorzelców.

Niemniej pożary, niezależnie od ich przyczyny, rzeczywiście obnażyły słabość władz centralnych. Algierska państwowa straż pożarna jest straszliwie niedofinansowana, strażacy są kiepsko wyposażeni i wyszkoleni, a żołnierzy skierowano do pomocy, mimo że siły zbrojne nie dysponują żadnym wyposażeniem do walki z pożarami. W tym kontekście trudno się dziwić, że tak wielu żołnierzy straciło życie w walce z ogniem. W kraju nie ma ani jednego wyspecjalizowanego samolotu gaśniczego.

Altair w barwach MCzS.
(Fedor Leukhin, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic)

Maroko zaproponowało wysłanie własnych samolotów, lecz Algier puścił tę ofertę mimo uszu. Oba kraje są do siebie wrogo nastawione i oskarżają się nawzajem o wspieranie ruchów separatystycznych. Zamiast tego Algieria zwróciła się o pomoc do Unii Europejskiej, ta jednak odpowiedziała, że będzie w stanie pomóc dopiero po uporaniu się z pożarami w Grecji i Turcji, wobec czego dopiero 12 sierpnia do Algierii przyleciały dwa Canadairy CL-415.

Obecność tych samolotów błyskawicznie zmieniła obraz walki z ogniem w Kabylii i jeszcze bardziej unaoczniła skutek braku maszyn tej klasy w algierskim lotnictwie. Stało się też jasne, że postawienie na małe samoloty z tej samej rodziny co maszyny rolnicze – o stosunkowo małym zasięgu i zabierające kilka tysięcy litrów wody – nie zaspokoi potrzeb. Mimo że pierwsze sygnały o zakupie dużych samolotów gaśniczych było słychać już w lipcu, wszystko wskazuje, że ostateczną decyzję podjęto bez mała z dnia na dzień. Sięgnięcie po Bie-200CzS było zaś praktycznie jedynym wyjściem, gdyż Rosjanie mają obecnie de facto monopol.

Zamknięcie linii produkcyjnej CL-415 w październiku 2015 roku pozostawiło lukę na rynku, ponieważ jego następca, CL-515 First Responder, opracowany pod szyldem Viking Air Limited, trafi do sprzedaży z dużym opóźnieniem spowodowanym przez pandemię COVID-19. Właściwie jedynym konkurentem dostępnym od ręki jest japońska łódź latająca ShinMaywa US-2, ale tu na przeszkodzie stanęła zawrotna cena. Z kolei chiński AVIC AG600, największy samolot-amfibia świata, trafi na rynek prawdopodobnie dopiero w 2023 roku, a już choćby ze względu na rozmiar też będzie zbyt drogi w zakupie i użytkowaniu.

Obecnie głównym użytkownikiem Bie-200CzS – podstawowej wersji seryjnej tego samolotu – jest rosyjskie Ministerstwo Obrony Cywilnej, Sytuacji Nadzwyczajnych oraz Likwidacji Następstw Klęsk Żywiołowych. Jej nazwa pochodzi od rosyjskiej nazwy resrortu: Ministierstwo po czriezwyczajnym situacyjam. Jedynym do tej pory użytkownikiem zagranicznym Altairów jest Azerbejdżan, który kupił jeden egzemplarz.

Ministerstwo Sytuacji Nadzwyczajnych posiada obecnie – według różnych publikacji – sześć lub siedem Bie-200CzS w służbie czynnej. Oprócz tego trzy samoloty zamówiła także rosyjska marynarka wojenna. Pierwszy dostarczony egzemplarz – numer RF-88450, imię własne Aleksandr Mamkin – rozbił się opodal Kahramanmaraş podczas gaszenia pożarów w Turcji. Zginęło osiem osób: pięciu Rosjan i trzech Turków.

W trybie pobierania wody „z natury” Bie-200CzS jest w stanie zebrać przez cztery chwyty 12 ton wody do ośmiu komór w centralnej części kadłuba. W razie potrzeby można też wypełnić je wodą lub środkami gaśniczymi za pomocą węża i zaworów. Komory można również usunąć i w ten sposób przerobić samolot z gaśniczego na transportowy. Bie-200CzS napędzany jest dwoma silnikami D-436TP o ciągu 73,55 kiloniutona każdy, umieszczonymi nad i za centropłatem, tak aby chronić je przed rozbryzgami wody. Masa własna samolotu wynosi 27 600 kilogramów. Płatowiec ma 32 metry długości i 32,8 metra rozpiętości.

Nazwa oblatanego 24 września 1998 roku Altaira odnosi się oczywiście do gwiazdy w konstelacji Orła, ale jest też zgrabnym podsumowaniem proweniencji Bie-200. Człon „Al” oznacza pierwowzór samolotu, latającą amfibię A-40 Albatros, „ta” – obecne biuro konstrukcyjne (Taganrogskij awiacyonnyj nauczno-tiechniczeskij kompleks im. G.M. Bierijewa), a „ir” – pierwotnego producenta, Irkutskij awiacyonnyj zawod.

Zobacz też: US Navy zainteresowana F-16 do roli agresorów

Aleksandr Markin, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMateusz Klich z bramką dla Leeds! Co za wykończenie akcji [WIDEO]
Następny artykułTzw. Państwo Islamskie grozi: Przygotowujemy się. Cała ziemia zostanie poddana władzy jej stwórcy