A A+ A++

Firma TRUMPF obdarowała swoich pracowników drobną słodkością i karteczką z podziękowaniami. Podobnie zrobiła jedna z wrocławskich fabryk. W internecie wybuchła burza – część internautów uważa to za miły gest, a inni twierdzą, że to upokarza pracowników.

Mało kto wiedziałby, że 3 marca obchodzimy Dzień Uznania dla Pracownika, gdyby nie liczne historie i zdjęcia które w ostatnich dniach obiegły polski internet. Pracownicy firm i polskich oddziałów korporacji zaczęli się nimi licytować, kto dostał bardziej absurdalny prezent od swojego pracodawcy. W „konkursie” brały udział naprawdę mocne propozycje – począwszy od zaszczytnego miejsca parkingowego przed budynkiem firmy (obok miejsca szefa) aż po książki motywacyjne. 

Jednak największym echem dobił się upominek, który pojawił się w co najmniej dwóch zakładach pracy. Jeden z nich to TRUMPF, który zdecydowały się na (bardzo) mały gest uznania dla swoich pracowników z okazji 100-lecia firmy. TRUMPF podarował im po JEDNEJ czekoladce Merci, opatrzonej opisem „Doceniamy, że jesteś z nami”. O sprawie poinformował aktywista Jan Śpiewak, który nie omieszkał skomentować działania koncernu: 

Podobna sytuacja miała miejsce we wrocławskiej fabryce. Za przepracowanie miesiąca pewna firma zdecydowała się wręczyć swoim pracownikom identyczny prezent, czyli pojedynczą czekoladkę Merci. Na minimalistycznym prezencie znalazła się jeszcze krótka wiadomość: „Dziękuję za Twoje wsparcie”.

Oczywiście problem nie jest sama czekoladka, ale fakt, że tak drobny upominek to zazwyczaj JEDYNA premia dla pracowników, którzy ciężko pracują na rzecz firmy. Szczególnie, że te odnotowują w ostatnim czasie coraz lepsze wyniki finansowe. Przywołana firma TRUMPF (jeden z wiodących na świecie producetów w zakresie obrabiarek, laserów i elektroniki dla zastosowań przemysłowych) w roku obrotowym 2021/22 zatrudniał 16,5 tysiąca pracowników i osiągnęła obroty na poziomie 4222,8 mln euro. Jeśli chodzi o zyski, to w tym okresie wskaźnik EBIT (czyli zyski przed opodatkowaniem) wyniosły 368 mln euro. To oznacza wzrost o niemal 27 proc. w porównaniu do poprzedniego okresu.

Miły gest czy policzek wymierzony pracownikom?

Aktywiści wspierający prawa pracowników uważają takie „upominki”, podarowywne zamiast realnych i godnych wynagrodzeń, za upokarzające. Niektórzy mówią o braku dobrego smaku w relacji z podwładnymi i o niedorzecznych pomysłach firm, za którymi stoją zazwyczaj działy HR.

Pod wpisem na koncie Jana Śpiewaka można przeczytać komentarze odnoszące się do tej sprawy:

– Typ firmy, w której potem dział HR i menago robią burzę mózgów i mapę myśli na temat „problem quiet quitting i jak mu zapobiec”.

– Gdy prezes z okazji święta chce docenić pracowników, ale daje na to 100 zł budżetu.

– Muszę przyznać tutaj stuprocentową rację, że tego typu „docenianie” to plucie na twarz pracownika. Mam porównanie między polskim Januszexem, a zagraniczną bliźniaczą firmą. Piętnować takie zachowania.

Pod publikacją pojawiają się jednak również głosy, że firma nie ma obowiązku wynagradzania pracowników żadnymi prezentami. Komentujący twierdzą, że upominek w formie Merci był jedynie miłym i przyjaznym gestem, który najwyraźniej nie został niedoceniony.

– Przepraszam, a czy korporacja to jakaś spółdzielnia jest czy wspólnota? Zyski są dla właścicieli / inwestorów. Pracownik ma pracować i za to dostawać wynagrodzenie.

– Ale wiesz, że pracodawca, poza wynagrodzeniem, na serio nic nie musi?

– Nie przesadzaj człowieku, to miły upominek. Symboliczny.

Trend przeniesiony… z wesel

Sprawdziliśmy, czy “nagrody” w postaci pojedynczego Merci pojawiały się w firmach we wcześniejszych latach, czy jest to nowy korporacyjny trend. Okazało się, że karteczki z przyklejonymi pojedynczymi czekoladkami pojawiał się już wcześniej, ale w zupełnie innym kontekście – najczęściej jako upominki dla gości weselnych, którym dziękuje się za obecność w tym ważnym dla nowożeńców dniu.

W internecie można kupić gotowe karteczki z miejscem do przyklejenia czekoladki i nadrukowanymi podziękowaniami. W internetowych sklepach, poza motywem weselnym, pojawiają się także kartki z podziękowaniami np. dla nauczycieli czy uczestników chrzcin. 

PS Singing with employees, czyli 7 przykładów firmowych piosenek, które podbiły internet

Pracownicy firmy budowlanej PORR zaśpiewali z okazji tegorocznych walentynek romantyczną piosenkę na samym środku placu budowy. Czy firmowe piosenki to nadal dobry pomysł na komunikację i budowanie employer brandingu?

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Нехай готуються викидати на смітник медалі”: у Росії, яка створила держсистему допінгу, звинуватили європейців у шахрайстві
Następny artykułПравила торгівлі вживаними авто в Україні хочуть кардинально переписати: що задумали нардепи