Niemal połowa Polaków zamierza w tym roku obdarować bliskich skromniejszymi prezentami gwiazdkowymi, wynika z badania międzynarodowej firmy doradczej Bain & Company. Konsumenci ze względu na inflację wydadzą więcej na świąteczne zakupy artykułów spożywczych.
W raporcie wskazano, że rosnące ceny, strach przed kryzysem gospodarczym oraz obawy o utratę pracy powodują, że konsumenci w Polsce z coraz większą ostrożnością podchodzą do planowanych wydatków.
“Z naszej ankiety wynika, że ponad 60 proc. Polaków martwi się wzrostem cen, a większość już ograniczyła swoje wydatki. Widzimy, że ankietowani zamierzają wydać mniej na prezenty gwiazdkowe, jednocześnie zmniejszając ich ilość” – powiedział cytowany w raporcie młodszy partner Bain & Company, Patryk Rudnicki.
“Prawie połowa ankietowanych (45 proc.) planuje kupić w tym roku tańsze prezenty swoim bliskim. Polacy będą w tym roku szukać podarków w tańszych kategoriach produktowych, częściej wybierając słodycze, książki, akcesoria sportowe lub dając w miejsce upominku karty prezentowe zamiast drogich perfum, biżuterii czy gier komputerowych” – napisano.
Wskazano, że ponadto około jedna trzecia (36 proc.) zamierza też zmniejszyć ilość upominków przeznaczonych dla jednej osoby, a także obdarować nimi mniej osób (33 proc.). Polacy planują oszczędzać na prezentach dla osób z dalszej rodziny, przyjaciół i kolegów z pracy, natomiast nie będę oszczędzać na podarkach dla dzieci, partnerów i małżonków.
“Pomimo tego, że sytuacja gospodarcza i geopolityczna nie nastraja pozytywnie, polscy konsumenci chcą spędzić święta w miarę normalnie. Z powodu inflacji na żywność będą musieli jednak wydać więcej niż przed rokiem. To będzie skłaniać ich do jeszcze intensywniejszego polowania na promocje artykułów spożywczych” – dodał Patryk Rudnicki.
“Ankietowani twierdzą, że będą też oszczędzać na transporcie, ozdobach i dekoracjach świątecznych oraz rozrywce. Ponad jedna trzecia respondentów zamierza ograniczyć podróże na święta (35 proc.), blisko połowa zaoszczędzi na świątecznych ozdobach (43 proc.) oraz na rozrywce (45 proc.), na przykład na wyjściu do kina czy na koncert” – napisano.
Jednocześnie Polacy deklarują, że promocyjne wyprzedaże organizowane podczas Black Friday nie będą ich skłaniać do zrobienia większych zakupów gwiazdkowych niż przed rokiem. Jedynie co piąty ankietowany planuje w tym czasie kupić więcej prezentów pod choinkę niż w 2021 roku.
Badanie zachowań konsumenckich Bain & Company zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie Polaków na platformie Dynata w październiku 2022 roku. (PAP Biznes)
alk/ asa/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS