A A+ A++

Po spadku ruchu towarowego na niemieckich drogach wodnych w roku 2020, w ubiegłym roku żegluga śródlądowa zdołała się nieco ożywić. Według danych Federalnego Urzędu Statystycznego w 2021 roku rzekami RFN dostarczono do portów około 195 milionów ton towarów. Przypomnijmy, że Niemcy sprzeciwiają się polskim inwestycjom na Odrze. Przeszkadza im także budowa portu kontenerowego w Świnoujściu.

CZYTAJ TAKŻE:

— TYLKO U NAS. Czy Niemcy zablokują budowę portu w Świnoujściu? Dr Chocian: „To zaburza logikę transportową RFN”

— TYLKO U NAS. Gróbarczyk: Nie zahamujemy żadnych inwestycji na Odrze. Przywołujemy niemiecką minister środowiska do porządku

— Nie tylko elektrownie atomowe. Niemcom przeszkadza także budowa portu kontenerowego w Świnoujściu. Kuriozalna analiza!

Żegluga śródlądowa w Niemczech

Natomiast od stycznia do maja 2022 roku drogą wodną w Niemczech dotarło do celu łącznie około 82,4 mln ton towarów – informuje portal Statista.

Jak pokazuje wykres Statista, żegluga śródlądowa odpowiada za 4,5 procent całkowitej wielkości ruchu towarowego w Niemczech, chociaż transport rzeczny stracił na znaczeniu w ostatnich latach.

W październiku 2018 roku federalne stowarzyszenie Niemieckiej Żeglugi Śródlądowej (BDB) wezwało m.in. rząd niemiecki do opracowania środków inżynierii rzecznej wspierających żeglugę śródlądową w czasach zmian klimatycznych.

Rzeka Ren jest najważniejszą drogą wodną w Niemczech – około 80 procent przeładunku kontenerów w żegludze śródlądowej odbywa się na Renie lub jednym z jego dopływów. Do najważniejszych portów dla żeglugi śródlądowej należą Duisburg, Hamburg i Kolonia. Port w Duisburgu uważany jest nawet za największy port śródlądowy w Europie.

Niemcy przeciwko polskim inwestycjom

Przypomnijmy, że niemieccy politycy sprzeciwiają się podejmowanym przez Polskę inwestycjom – budowie portu kontenerowego w Świnoujściu i rozbudowie Odry.

Polscy eksperci uważają, że terminal umiejscowiony w porcie zewnętrznym zapewni swobodną obsługę największym kontenerowcom wpływającym na Bałtyk. Podkreślają potencjał żeglugowy Odry, połączenia drogowe i kolejowe ze Śląskiem, z Czechami, Austrią czy Węgrami. Janusz Żmurkiewcz podkreślał, że „Świnoujście jest wręcz predestynowane do tego typu przedsięwzięć”.

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk w rozmowie z portalem wPolityce.pl odniósł się do protestów ws. Odry. Jak podkreślił, żadne inwestycje nie zostaną zablokowane.

Modernizacja Odry w postaci budowy stopni wodnych i terminalu kontenerowego, to dla nas priorytet. Nie zrobimy ani kroku wstecz

— zapewnił polityk.

Marek Gróbarczyk wskazał, że że działania strony niemieckiej są związane ze zwalczaniem polskiej konkurencji, jeśli chodzi o transport towarów.

Dla nas jest oczywiste, że porty w Szczecinie i Świnoujściu, cała Pomorze Zachodnie i w ogóle zachodnia część Polski zaczyna odgrywać niezwykle istotną rolę, jeśli chodzi o transport – to jest ruch 65 jest modernizacja drogi S3, dokończenie jej i stworzenie terminala kontenerowego z drogą wodną to szansa na rozwój, modernizujemy Nadodrzankę, czyli drogę kolejową i udrażniamy Odrę. W niczym innym nie upatrujemy działań Niemców, jak tylko w zwalczaniu konkurencji poprzez zahamowania naszych inwestycji. To, co się dzieje, to działanie na szkodę Polski

— podkreślił wiceminister.

CZYTAJ TEŻ:

— Nie tylko elektrownie atomowe. Niemcom przeszkadza także budowa portu kontenerowego w Świnoujściu. Kuriozalna analiza!

— Budowa portu kontenerowego w Świnoujściu. Rząd Meklemburgii grozi blokadą polskiego transportu towarowego

— TYLKO U NAS. Dr Chocian po tekście „GW” ws. Odry: Greenpeace przyszedł Niemcom z pomocą, proponując utworzenie parku narodowego

wkt/PAP/wPolityce.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSZACHOWE ZAKOŃCZENIE LATA
Następny artykułPolacy szukają węgla w Czechach. “Codziennie kilkadziesiąt aut”