A A+ A++

Motocykle najlepszych zawodników są oczywiście tuningowane. W przypadku teamów fabrycznych wszystko jest jasne – zajmuje się tym fabryka. Teamy niefabryczne, jeśli chcą nawiązać walkę z najlepszymi, muszą sobie radzić inaczej. W Europie działa kilka firm zajmujących się tuningiem silników oraz modyfikacją zawieszeń. Te elementy to dwie z kluczowych spraw w czasie rajdu. Trzecia to wytrzymałość.

Trzeba pamiętać, że wyżyłowane silniki muszą sprostać wytężonej pracy (każdy przecież jedzie na maksa) w trudnych warunkach (ekstremalne upały, duża wysokość w górach, czyli mniejsza zawartość tlenu w powietrzu, duże zapylenie) i wytrzymać dystans ponad 10 000 km przejeżdżanych w ciągu dwóch tygodni.

Nie dziwi, że każdego dnia po dojechaniu na biwak motocykl trafia w ręce mechaników, którzy zaczynają od wymiany oleju silnikowego, filtrów (powietrza i oleju), a często również oleju w zawieszeniach oraz w razie potrzeby płynu hamulcowego. Z ciekawostek: wymiana silnika w czasie rajdu oznacza 15-minutową karę.

Zawodnik sporo ze sobą wiezie – narzędzia, trytki oraz powertape jadą w schowku z włókien węglowych pod kanapą. Najbardziej przydatne rzeczy ma poupychane po kieszeniach.

W niektórych przypadkach (na środku oesu poza strefą serwisową, czy w czasie maratonu) motocyklista jest zdany na własne siły. Z tego powodu wiezie ze sobą zestaw podstawowych narzędzi, trytytki oraz powertape.

Dakarówka w szczegółach

Kliknij w detal, żeby dowiedzieć się więcej.

Husqvarna FR 450 Rally – dane techniczne

Silnik 1-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą, układ smarowania z wymuszonym przepływem oleju z 2 pompami oleju
Pojemność skokowa  449,3 cm³
Średnica cylindra x skok tłoka  95 x 63,4 mm
Przeniesienie napędu sprzęgło wielotarczowe mokre, uruchamiane hydraulicznie, skrzynia 6-biegowa, napęd tylnego koła łańcuchem 5/8 x 1/4″
Rama kratownicowa z rur ze stali chromowo-molibdenowej, malowana proszkowo
Skok zawieszenia przód 305 mm
Skok zawieszenia tył 300 mm
Śr. przedniej tarczy hamulcowej 300 mm
Śr. tylnej tarczy hamulcowej 240 mm
Kąt główki ramy 62,5°
Wysokość kanapy 960 mm
Masa bez paliwa 139 kg
Pojemność zbiornika paliwa ok. 31 litrów

Amortyzator skrętu

Amortyzator skrętu firmy Scotts jest również używany przez fabrycznych zawodników jeżdżących np. na Husqvarnach czy KTM-ach. Jest on niezbędny do szybkiej jazdy w terenie. Można go regulować bez użycia narzędzi.

Zasilanie paliwem

Niepozornym przełącznikiem (na samej górze po prawej) zawodnik wybiera zbiornik, z którego wypalane jest paliwo. Żeby zachować dobry balans motocykla, zbiorniki przełącza się co ok. 70 km.

Zbiorniki paliwa

Dakarówka ma aż trzy zbiorniki paliwa – dwa oddzielne w klasycznym miejscu z przodu oraz jeden w zadupku. Zawodnik decyduje, z którego jest pobierane paliwo.

Filtr pod ręką

Do wymiany czy wyczyszczenia filtra powietrza nie trzeba żadnych narzędzi.
Mocowany systemem dźwigni tylny amortyzator dysponuje pełną regulacją ustawień.

Dopełnienie tuningu

Lepsze osiągi silnika i mniejsza masa – tytanowy wydech Akrapoviča robi robotę. A przy okazji cieszy ucho brzmieniem.

Rezerwowy zbiornik wody

Każdy motocykl musi mieć rezerwowy zbiornik wody o pojemności 3 litrów. Ta woda, w razie czego, umożliwi przeżycie zawodnikowi kilku dni na pustyni.

zobacz galerię

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułĆwiczenie Żbik 19 – relacja filmowa
Następny artykułFajerwerki a bezpieczeństwo – małopolska policja radzi