A A+ A++
Dodatki do opału innego niż węgiel. Projekt ustawy wpłynął do Sejmu
fot. Eltis Pro / / Shutterstock

Wsparcie dla wytwórców ciepła sieciowego i
gospodarstw domowych, używających innych źródeł ogrzewania niż węgiel i
gaz sieciowy przewiduje projekt ustawy, który trafił do Sejmu. Limit
wydatków na to wsparcie rząd ustalił na 10 mld zł.

W
obszarze wsparcia dla odbiorców ciepła sieciowego, projekt przewiduje
ustalenie ceny ciepła – tzw. średniej ceny ciepła z rekompensatą – na
150,95 zł za GJ netto dla ciepła wytwarzanego w źródłach ciepła
opalanych gazem ziemnym lub olejem opałowym, oraz 103,82 zł za GJ netto
dla ciepła wytwarzanego w pozostałych źródłach ciepła. Zgodnie z Oceną
Skutków Regulacji, ustalenie takich wartości oznacza średni wzrost
rachunków odbiorców o 42 proc. Jeżeli realne koszty wytwarzania ciepła
będą wyższe z powodu wzrostu cen paliw, wytwórcom ciepła stosującym
wprowadzane ustawą ceny będzie przysługiwać rekompensata, wynikająca z
tej różnicy i sprzedanego wolumenu.

Rekompensata może objąć jedynie sprzedaż ciepła dla gospodarstw
domowych oraz wskazanych w ustawie podmiotów: wspólnot mieszkaniowych,
spółdzielni dostarczających ciepło do lokali mieszkalnych, placówek
systemu ochrony zdrowia, systemu oświaty, szkolnictwa wyższego i nauki,
żłobków, klubów dziecięcych, kościołów i związków wyznaniowych, placówek
kulturalnych, straży pożarnych, pozarządowych organizacji pożytku
publicznego, spółdzielni socjalnych itd.

Wskazani w projekcie odbiorcy lub podmioty uprawnione do działania w
ich imieniu, np. spółdzielnie, będą składać sprzedawcy ciepła
oświadczenia o zużyciu, sprzedawcy z kolei przekażą wytwórcom informację
o szacowanej ilości ciepła, która będzie zużywana przez odbiorców,
objętych ustawą. Ostateczne rozliczenie na podstawie rzeczywistych
danych zostanie dokonane w 2023 r. – po sezonie grzewczym. Projekt
zakłada bowiem, że wprowadzany system rekompensat będzie działała w
okresie 1 października 2022 – 30 kwietnia 2023 r. Wnioski o wypłatę
rekompensaty oraz o rozliczenie rekompensaty mają trafiać do właściwego
wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.

Projekt wprowadza też jednorazowe dodatki dla gospodarstw domowych,
które ogrzewają się przy pomocy kotłów lub pieców na biomasę, LPG, olej
opałowy, przy czym dla otrzymania dodatku źródła te muszą być wpisane do
Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Dodatek nie przysługuje
gospodarstwom domowym, objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o
wypłatę dodatku węglowego.

Ustawa zastrzega, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego
gospodarstwa domowego, a jedno gospodarstwo domowe – jedno- lub
wieloosobowe, może otrzymać dodatek z tytułu wykorzystania wyłącznie
jednego źródła ciepła.

Dodatek wynosi 3 tys. zł w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest
kocioł na pellet drzewny lub inny rodzaj biomasy, z wyłączeniem drewna
kawałkowego. W przypadku głównego źródła ciepła na drewno kawałkowe
dodatek wynosi 1 tys. zł. Dla ogrzewania na LPG wynosi 500 zł, a na olej
opałowy – 2 tys. zł. Wnioski o dodatek będą składane do samorządu,
wójt, burmistrz albo prezydent miasta będzie weryfikował ich zgodność z
wpisem do CEEB.

Projekt przewiduje też dodatek dla podmiotów wrażliwych. Są to
podmioty wskazane wyżej podmioty bez gospodarstw domowych, które
samodzielnie kupują paliwa w celach grzewczych. Chodzi o węgiel
kamienny, brykiet, pellet zawierający co najmniej 85 proc. węgla,
biomasę, LPG, olej opałowy. Źródło musi być wpisane do CEEB.

Dodatek ma wynieść 40 proc. różnicy miedzy zakładanymi średnimi
rocznymi kosztami zakupu paliwa wykorzystywanego na potrzeby ogrzewania,
kupionego w 2022 r., a uśrednionymi kosztami zakupu z ostatnich dwóch
lat.

Projekt zakłada, że całość rekompensat ma być finansowana z Funduszu
Przeciwdziałania COVID-19 do kwoty 10 mld zł, przy czym na rekompensaty
dla przedsiębiorstw ciepłowniczych z taryfą zatwierdzaną przez Prezesa
URE rezerwuje się 3,285 mld zł; dla wytwórców ciepła nietaryfowanych –
3,615 mld zł; a na dodatki dla gospodarstw domowych oraz dla podmiotów
wrażliwych – 3,1 mld zł.

Projekt przewiduje też, że podmioty, którym w drodze decyzji
administracyjnej wydano polecenie zakupu węgla energetycznego i
sprowadzenie go do kraju, mogą do 30 kwietnia 2023 r. na wykonanie tego
zadania zaciągać kredyty na rynku krajowym lub zagranicznym, pozyskiwać
limity na gwarancje bankowe lub limity na akredytywy bankowe, oraz
pozyskiwać limity kredytowe na transakcje skarbowe zabezpieczające
ryzyko zmienności kursu walutowego lub ryzyko zmienności cen węgla.
Zobowiązania te mają być objęte gwarancjami Skarbu Państwa do kwoty 21
mld zł. Podmioty te to PGE Paliwa oraz Węglokoks.

W projekcie zakłada się, że w 2023 r. Rada Ministrów może w drodze
uchwały udzielić Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych
nieoprocentowanej pożyczki z budżetu państwa do kwoty 8,6 mld zł na –
jako to określono – finansowanie zadań związanych z przeciwdziałaniem
sytuacjom kryzysowym na rynku surowców energetycznych. W razie podjęcia
przez Prezesa Rady Ministrów decyzji o zakupie przez RARS węgla
energetycznego od wymienionych podmiotów, Agencja może na to zaciągnąć
do 8,6 mld zł kredytu w BGK z gwarancjami Skarbu Państwa.

W projekcie znalazł się też zapis zmieniający ustawę o jakości paliw,
który wprowadza możliwości czasowego odstąpienia od norm jakościowych
dla paliw stałych, jeżeli “wystąpią na rynku nadzwyczajne zdarzenia
skutkujące zmianą warunków zaopatrzenia w paliwa stałe, powodujące
utrudnienia w przestrzeganiu wymagań jakościowych lub zagrażające
bezpieczeństwu energetycznemu Rzeczypospolitej Polskiej. Odstąpienia od
norm na czas nie dłuższy niż 2 lata będzie dokonywał w drodze
rozporządzenia minister właściwy do spraw energii w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw klimatu.

Jak zaznacza się w projekcie, odstąpienie od norm jakościowych nie
dotyczy mułów, flotokoncentratów oraz węgla brunatnego, a ma na celu
przede wszystkich dopuszczenie paliw typu miały, które są dozwolone do
użycia w instalacjach o mocy powyżej 1 MW. Spalanie tych paliw z punktu
widzenia ochrony środowiska i zdrowia ludzi jest korzystniejsze niż
spalanie mułów i węgla brunatnego – zaznacza się w uzasadnieniu.(PAP)

wkr/ je/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKto wygral konkurs na dyrektora Przedszkola Koszałka Opałka w Sycowie?
Następny artykułTrwa remont ul. Nowej Naprawy w Lubrzy